2 میلیون شغل در سه سال گذشته در کشور ایجاد شد

۱۳۹۷/۰۷/۱۴ - ۰۰:۱۵:۵۹
کد خبر: ۱۳۱۰۱۳
2 میلیون شغل در سه سال گذشته در کشور ایجاد شد

گروه بنگاه‌ها     

اگر اشتغالزایی را در کنار بهبود اوضاع معیشتی و مقابله با فقر مطلق به عنوان مهم‌ترین اولویت‌های فعلی کشور در نظر بگیریم در آن صورت باید نسبت به اعداد و ارقامی که در خصوص میزان واقعی اشتغالزایی مطرح می‌شود؛ حساس باشیم  و بی‌توجه از کنار آن عبور نکنیم؛ محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون؛ کار و رفاه اجتماعی یکی از چهره‌هایی است که این روزها با توجه به حوزه مسوولیت‌هایش وظیفه ارایه آمارهای اشتغالزایی کشور را بر عهده دارد؛ محسنی بندپی که 2هفته پیش در گفت‌وگو با تعادل از اشتغالزایی 700هزار نفری در سال97 خبر داده بود و اعلام کرده بود که تا پایان سال هم حدود 350هزار شغل دیگر ایجاد می‌شود؛ روز گذشته حجم اشتغالزایی کشور طی 3سال گذشته را 2میلیون نفر اعلام کرد که بطور متوسط در هر سال 700 هزار شغل را در بر می‌گیرد. 700 هزار شغل سال 97 را اگر کنار 350 هزار نفر شغل وعده داده شده تا پایان سال 97 قرار دهیم به عدد 1میلیون و 50 هزار شغل می‌رسیم که دقیقا همان عددی است که در جریان بودجه سال97 به عنوان دورنمای اشتغالزایی کشور مطرح شده بود.

 سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این اعداد و ارقام گفت: براساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس از پاییز 93 تا زمستان 96 تعداد 2 میلیون و 100هزار شغل در کشور ایجاد شد.

انوشیروان محسنی بندپی روز پنجشنبه در مراسم افتتاح درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان سنقر و کلیایی، ایجاد اشتغال و رونق کسب و کار را جزو اولویت‌ها و سیاست‌های دولت تدبیر و امید دانست و افزود: تلاش دولت در سه سال گذشته در زمینه اشتغال بی سابقه بوده است. همچنین براساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز آمار ایران در سه سال گذشته سه میلیون نفر به جمعیت فعال کشور اضافه شده که در 10 سال گذشته کشور بی سابقه بوده است.

او با بیان اینکه سالانه 500 هزار نفر از دانشگاه‌های کشور دانش‌آموخته می‌شوند، گفت: جامعه ما همچنان در بخش اشتغال نیازمند تحرک بیشتر و اقدام‌های اثربخش‌تری است.

  تسهیلات برای اشتغال

اما راهکارهایی که دولت از طریق آن تلاش می‌کند تا نهضت اشتغالزایی را با سرعت بیشتری طی کند؛ کدام موارد هستند؟ سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش با بیان اینکه دولت تسهیلات بسیار خوبی برای اشتغال در نظر گرفته است، گفت: دولت در بخش اشتغال روستایی 17 هزار میلیارد تومان و در قالب بند الف تبصره 18 (اعطای تسهیلات اشتغال در کارگروه اشتغال) نیز 60 هزار میلیارد تومان اختصاص داده است.

محسنی بندپی با اشاره به نرخ بالای بیکاری استان کرمانشاه افزود: این استان در بحث اشتغال ویژه دیده شده است و هر طرح اشتغالزایی که از سوی کارگروه اشتغال استان تایید و توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد در قالب تسهیلات بانکی مورد حمایت قرار می‌گیرد.  او از تلاش‌های استاندار کرمانشاه قدردانی کرد و گفت: مهندس بازوند از زمان وقوع زلزله به صورت شبانه روزی در حال پیگیری و رفع مشکلات مردم است که جای قدردانی دارد. اگرچه زلزله خسارت جانی و مالی فراوانی به دنبال داشت اما فرصتی برای مسوولان کرمانشاه ایجاد کرده که در نظام برنامه‌ریزی کشور اعتباراتی به منظور بازسازی و توسعه استان بگنجانند.

او خدمات دولت به مردم مناطق زلزله زده را چشمگیر دانست و گفت: یکی از این خدمات غربالگری 100 هزار نفر از مردم زلزله زده استان کرمانشاه توسط سازمان بهزیستی بود که امدادگران توانستند 20 هزار نفر از این افراد را مورد مداخله قرار دهند. میزان اختلالات روحی روانی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه براساس بررسی‌های میدانی امدادگران بهزیستی نسبت به قبل از زلزله کاهش پیدا کرده است.

  حمایت از جامعه کار و تولید

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه یکی از اولویت‌های این وزارتخانه را حمایت از جامعه کار و تولید در کشور دانست و گفت: اکنون 42 میلیون نفر در کشور زیرپوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی هستند.  محسنی بندپی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی در راستای ارایه خدمات به بیمه‌شدگان اقدام‌های خوبی در کشور ارایه می‌دهد، افزود: این سازمان کارنامه بسیار درخشانی در زمینه ارایه خدمات به مردم در کشور دارد.  وی با اشاره به افتتاح درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان سنقر و کلیایی نیز گفت: این پنجاه و سومین مرکز درمانگاه تامین اجتماعی است که در دولت تدبیر و امید افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.  او اضافه کرد: اکنون 81 بیمارستان تامین اجتماعی با 10هزار و 800 تخت در کشور فعال است و همچنین 27 مرکز درمانی تامین اجتماعی در دست ساخت و 54 مرکز نیز در دست طراحی است.  سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود امنیت حاکم بر کشور را مرهون جانفشانی و رشادت‌های شهدا و ایثارگران دانست و گفت: امروز ایران اسلامی در سایه تدابیر رهبری معظم انقلاب، حمایت‌های مردمی و آمادگی نیروهای مسلح در اوج اقتدار و عظمت است.  محسنی بندپی به اقتدار نیروهای مسلح در پاسخ به حملات تروریستی اهواز نیز اشاره کرد و افزود: نیروهای مسلح ما به حق، پاسخ دندان شکنی به تروریست‌های تکفیری داعشی دادند.

درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان سنقر و کلیایی در زمینی به مساحت یک هزار و 712 مترمربع و زیربنای یک هزار و 451 مترمربع در 2 طبقه و با اعتباری معادل 62 میلیارد و 574 میلیون ریال به بهره‌برداری رسید.

این درمانگاه دارای بخش‌های اورژانس، اتاق‌های معاینه، احیای قلبی، داروخانه، مامایی، آزمایشگاه، دندانپزشکی و اداری است.  افتتاح اولین خانه کوچک معلولان ویژه معلولان خفیف پسر و مجهول الهویه (هیراد) در کرمانشاه، افتتاح مرکز توانبخشی سرپل ذهاب و حضور در کارگروه اشتغال استان از دیگر برنامه‌های سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان کرمانشاه بود.

  تسهیلات اشتغالزایی روستایی تا 100 میلیارد ریال افزایش یافت

سرپرست وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: با تفویض اختیارات جدید به استان‌ها و افزایش مبلغ پرداخت تسهیلات اشتغالزایی روستایی، تا سقف 100 میلیارد ریال در اختیار صاحبان طرح‌ها قرار می‌گیرد. انوشیروان محسنی بندپی در کارگروه اشتغال کرمانشاه اظهار کرد: تا پیش از این، استان‌ها تا سقف 60 میلیارد ریال اختیار پرداخت تسهیلات به روستاییانی که طرح آنها به تصویب رسیده بود را داشتند و طرح‌های با مبالغ بیشتر برای تصمیم‌گیری باید به تهران ارجاع داده می‌شد. وی ادامه داد: همچنین برای رفع مشکل ضامن وام گیرندگان، صندوق حمایت وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای بانوان متقاضی دریافت تسهیلات تا سقف سه میلیارد ریال و برای آقایان نیز تا سقف دو میلیارد و 500 میلیون ریال ضمانت فراهم می‌کند.

محسنی بندپی خاطرنشان کرد: در طرح اشتغالزایی روستایی با تأیید مجلس شورای اسلامی قرار است در مرحله نخست، یک و نیم میلیارد دلار به روستاییان و عشایر وام کم بهره پرداخت شود.

 

ارسال نظر