اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۰۲ - ۰۱:۲۵:۵۱
کد خبر: ۱۳۰۱۹۶

افزایش ۷۵ درصدی قیمت آهن و فولاد

ایسنا|رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد از افزایش ۷۵ درصدی قیمت آهن و فولاد و افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت محصولات آهن و فولاد خبر داد و گفت: بازار این محصولات تابع قیمت‌های جهانی است و از سوی دیگر تحت تأثیر درآمدهای ارزی به‌ واسطه صادرات قرار گرفته است و باوجود اینکه مازاد نیاز داخلی صادر می‌شود، جذابیت درآمدهای صادراتی بر قیمت داخلی هم تأثیرگذار بوده است. محمد آزاد در رابطه با وضعیت بازار آهن ادامه داد: با توجه به تجربه گذشته، انتظار رشد قیمت‌ها به‌واسطه التهابات روانی وجود داشت و این موضوع کاهش ارزش پول ملی را به همراه داشت؛ ازاین‌رو با افت ارزش پول ملی، کالاهایی همچون آهن و فولاد که در معاملات دارای جایگاه ویژه‌ای هستند، دچار نوسانات شدید قیمت شده‌اند.

او اظهار کرد: در شرایط فعلی که ارزش پول ملی به‌شدت افت کرده صادرات تولیدات داخلی عاملی شده تا درآمدهای ارزی در تبدیل به ریال برای برخی کارخانه‌ها تولیدی جذاب باشد و برای آنکه این میزان درآمد حتی در بازارهای داخلی نصیب آنها شود، قیمت محصولات داخلی را افزایش داده و عملاً با نوسان دلار محصول داخلی را در بازار داخلی عرضه می‌کنند. رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد خاطرنشان کرد: رشد قیمت آهن و فولاد باوجود فعالیت کارخانه‌ها بزرگ فولاد در کشور، قیمت نهایی محصولاتی همچون لوازم‌خانگی، خودرو و پروفیل را به‌شدت افزایش داده است. به گفته او، میزان تولید داخلی آهن و فولاد طی یک سال ۲۵ میلیون تن است که حدود ۱۲ میلیون تن از این میزان در بازار داخلی به مصرف می‌رسد و مازاد این میزان به بازارهای هدف صادر می‌شود.

فرصت طلایی پیش روی فعالان معدنی

شاتا|رییس خانه معدن ایران واگذاری 200محدوده امیدبخش در مهرماه را حرکتی رو به جلو در بخش معدن کشور و فرصت طلایی برای اکتشاف دانست و گفت: در این واگذاری‌ها مطالعات و تحقیقات وسیعی در زمینه معادن کشور صورت می‌گیرد که می‌تواند به تکمیل اکتشافات و در نتیجه توسعه معادن کشور کمک شایانی کند. بنابراین می‌توان گفت این یک فرصت طلایی است که دولت در اختیار فعالان معدنی کشور گذاشته است. محمدرضا بهرامن در رابطه با سابقه این واگذاری افزود: این واگذاری‌ها که از 4سال پیش مطرح شده است، به این معناست که محدوده‌های بزرگ امیدبخش معدنی را به کسانی که توانمندی بهره‌برداری از آن را دارند با حداقل 250کلیومتر و حداکثر 2هزار کیلومتر واگذار می‌کنند. به گفته او کسانی که می‌توانند این پهنه‌ها را در اختیار داشته باشند از بخش خصوصی، دولتی و حتی سازمان‌های خصولتی هستند. رییس خانه معدن ایران با اشاره به دو مزیت اصلی در اجرای این طرح گفت: ‌در وهله اول اکتشافات تنها به سازمان زمین شناسی محدود نشده و فعالان معدن کشور هم در این اکتشافات نقش دارند. در واقع فعالان می‌توانند از یک فرصت برای شناسایی ساختار زمین و دسترسی به مواد معدنی به خصوص پلی متال‌ها استفاده کنند.

روندکاهشی آمار خودروهای ناقص

شاتا|دبیر انجمن خودروسازان ایران در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر تعمد در عدم عرضه به‌موقع قطعات به خودروسازان گفت: از خردادماه سال جاری یک سری از قطعات به دلایل مختلف، در گمرک معطل ماندند که پس از صدور مجوزهای لازم ترخیص قطعات از گمرک تسهیل شد. احمد نعمت‌بخش افزود: همین امر باعث شد برخی خودروهای تولیدی به مرحله تجاری نرسند. البته این مشکل در گمرک در حال حاضر برطرف شده و با آزاد شدن این قطعات از گمرک بسیاری از خودروهایی که معطل مانده بودند به مرور به مرحله تجاری می‌رسند. دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه ادعای احتکار 160هزار خودرو در انبار خودروسازان را رد کرده و افزود: سازمان بازرسی کل کشور در جلساتی که با خودروسازان داشتند به این نتیجه رسیدند که در زمینه خودروهای داخلی احتکاری روی نداده است. به گفته نعمت بخش، آمار خودروهای ناقصی که در پارکینگ مانده‌اند کاهش داشته اما با این حال اگر تحویل خودرویی با تاخیر مواجه شده تنها دلیلش نقص در برخی قطعات است.

بلاتکلیفی خودروهای وارد شده با دلار ۴۲۰۰ تومانی

ایسنا|رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: به دلیل ابلاغ نشدن دستورالعمل اجرایی درباره چگونگی دریافت مابه‌التفاوت ارزی از خودروهای وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی، هنوز تکلیف این خودروها و زمان تحویل آنها به خریداران مشخص نیست. کوورش مرشدسلوک اظهار کرد: در دوره‌ای، دولت دلار را در نرخ ۴۲۰۰ تومان ثابت و اعلام کرد که تمام واردکنندگان باید کالای خود را با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کنند. او افزود: حدود دو ماه پس از آن، تصمیم دولت تغییر کرد و ارز ۴۲۰۰ تومانی منسوخ شد که به دنبال آن دولت بخشنامه جدیدی داد و اعلام کرد کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده اما هنوز از گمرک ترخیص نشده‌اند، باید مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی تا ارز بازار ثانویه را پرداخت کنند. رییس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: این در حالی است که منطقا امکان دریافت مابه‌التفاوت نرخ ارز از کالاهایی که در گذشته ثبت سفارش شده و به مصرف‌کنندگان پیش‌فروش شده‌، وجود ندارد.

 

ارسال نظر