آرزوی دیرینه چند نسل از متخصصان درباره چهارباغ تعبیر شد

۱۳۹۷/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۰۷۷

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی پس از دیدار با شهردار اصفهان و بازدید از پروژه احیای چهارباغ، روند پروژه پیاده راه‌سازی چهارباغ را امیدوارکننده دانست و گفت: شهرداری اصفهان عزم کرده که چهارباغ را به وضعیت اصلی‌اش برگرداند و بر این اساس امیدواریم روزگاری برسد که بتوانیم با خیال راحت در چهارباغی قدم بزنیم که تقلبی نیست و آرزوی چند نسل از متخصصین یعنی بازگرداندن این محور به اصالت واقعی خود، محقق شود.

به گزارش« تعادل» سید محمد بهشتی افزود: متأسفانه برخی مدیران شهری در کشور، وجود آثار تاریخی را مخل توسعه می‌دانند در حالی که دنیا مدت‌ها است این دیدگاه را ترک کرده است اما مدیران اجرایی ما هنوز مبتلا هستند. اما آرام آرام می‌بینیم که در بین مدیران اجرایی کسانی پیدا شده‌اند که اهمیت و ارزش این آثار را متوجه می‌شوند و این اتفاق در اصفهان افتاده است. امروز ما در میان مدیران اجرایی اصفهان یارانی پیدا کرده ایم که از ارزش‌های تاریخی چهارباغ پشتیبانی می‌کنند.

این کارشناس ارشد معماری ادامه داد: در بین همه چهارباغ‌هایی که در ایران داریم، چهارباغ اصفهان پادشاه است. در بین خیابان‌های تاریخی چهارباغ اصفهان مهم‌ترین خیابان خاورمیانه است. اما در دوره معاصر اتفاقات خوبی برای این خیابان رخ نداد. چهارباغ اصفهان را در دوره پهلوی اول به یک خیابان مدرن تقلیل دادیم و شماری از شواهد تاریخی را از بین بردیم. طوری که برای اهالی اصفهان سخت بود تصور کنند که اینجا، زمانی چهارباغ با آن مختصات تاریخی بوده است.

سید محمد بهشتی، با اشاره به اینکه روزگار چهارباغ دوره معاصر آن قدر بد بود که نمی‌شد چهارباغ تاریخی را باز شناخت، تصریح کرد: از زمانی که رسیدگی به ارزش‌های تاریخی اصفهان آغاز شد، یعنی تقریبا از اوایل دهه چهل، رویای بازگرداندن چهارباغ به اصالت خود در میان متخصصان اصفهانی، ایرانی و حتی خارجی شکل گرفت اما یا عزم یا باور این موضوع وجود نداشت و در طول همه این سال‌ها اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

بهشتی ادامه داد: اخیرا شاهد این هستیم که شهرداری اصفهان عزم کرده که چهارباغ را به وضعیت اصیل خود برگرداند و این فقط در گرو پیاده‌راه شدن چهارباغ نیست بلکه باید روزگاری برسد که بتوانیم با خیال راحت در چهارباغی قدم بزنیم که تقلبی نیست و آرزوی چند نسل از متخصصین که بازگرداندن این محور به اصالتش بود، محقق شود.

 

ارسال نظر