اخبار شهرستان‌ها

۱۳۹۷/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۰۰۰

آیین چند هزار ساله «گِل مالی» در لرستان

خرم‌آباد| هر ساله آیین‌های گل‌مالی و چمرانه هم‌زمان با عاشورای حسینی در خرم‌آباد برگزار می‌شود و مردم این شهر اوج عزای خود در شهادت امام حسین (ع) را با اجرای این آیین‌ها به نمایش می‌گذارند. سنت گل‌مالی به عنوان میراث معنوی مردم لرستان که اوج غم و اندوه این دیار را در روز تاسوعا و عاشورای حسینی به نمایش می‌گذارد، آیینی به یادگار مانده از پیشینیان قوم لـُـر است. برای برگزاری آیین گل‌مالی مردم عزادار خرم‌آباد هم‌زمان با عصر تاسوعا، حوضچه‌های بزرگ سه تا ۶ متری را آماده کرده و خاک رس نرم را در میان این حوضچه به‌صورت گنبدی جمع‌آوری می‌کنند. دور تا دور این حوضچه را با گلاب تزیین کرده و مردم عزادار نیز شمع استغفار و طلب حاجت خود را با فرا رسیدن شب، در اطراف حوضچه روشن می‌کنند. جوانان هیئت‌های عزادار نیز پیش از طلوع آفتاب با پوشیدن لباس مشکی در کنار حوضچه حاضر می‌شوند و به نوبت در این حوضچه غلتیده و سر و صورت را با گل می‌پوشانند.

بهرام سبحانی رییس انجمن فولاد شد

اصفهان| اولین جلسه اعضای جدید هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار شد و بهرام سبحانی با رای تمام اعضا به عنوان رییس جدید انجمن انتخاب شد. بهادر احرامیان به عنوان نایب‌رییس انجمن و اسداله فرشاد، خزانه‌دار جدید انجمن شدند. سید رسول خلیفه سلطانی نیز با موافقت تمامی اعضای هیات‌مدیره در سمت دبیر انجمن ابقا شد.

خبر درگیری در مرز میرجاوه تکذیب شد

زاهدان| روابط عمومی قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه با صدور بیانیه‌ای خبر درگیری در مرز میرجاوه را تکذیب کرد. به گزارش روابط عمومی قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه، خبری در برخی رسانه‌ها مبنی بر درگیری تروریست‌ها با مرزبانان در هنگ مرزی میرجاوه منتشر شد که روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه با صدور بیانیه‌ای هرگونه درگیری در مرزهای استان را از پایه بی‌اساس خواند و تکذیب کرد. در این بیانیه آمده است: مرزهای استان به ویژه مرز میرجاوه بطور کامل تحت اشراف اطلاعاتی و پوشش امنیتی است و هیچ گونه درگیری در آن منطقه رخ نداده است. این بیانیه می‌افزاید: رسانه‌ها نیز لازم است تا از نشر اخبار خلاف واقع خودداری کرده و قبل از انتشار، از صحت آن از مراجع ذی‌صلاح مطلع شوند.

قطعی برق 84 روستای استان گلستان برطرف شد

گرگان| مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو از رفع مشکل قطعی برق 84 روستای استان گلستان پس از وقوع توفان شدید خبر داد و گفت: گروه‌های عملیاتی در حال رفع مشکل سه روستای باقی مانده هستند. بارش شدید باران و وزش تندباد عصر روز چهارشنبه گلستان، موجب شکسته شدن درختان و وارد شدن خسارت به تاسیسات زیربنایی و چند خودرو شد.  براساس اعلام وزارت نیرو، «میثم جعفرزاده» مدیرکل دفتر مدیریت بحران این وزارتخانه عصر پنجشنبه اعلام کرد: در ابتدای وقوع این توفان برق حدود 87 روستا قطع شده بود که در کمتر از دو ساعت 53 روستای منطقه برقدار شدند.

کشف ۸۰ قطعه شاهین و بالابان از قاچاقچیان

بوشهر| با همت محیط بانان سازمان حفاظت محیط زیست، ۸۰ قطعه پرندگان شاهین و بالابان از قاچاقچیان در استان بوشهر کشف و ضبط شد. بالابان و شاهین، از گونه‌های بسیار گرانقیمت پرندگان ایرانی هستند و قاچاقچیان به طمع سود سرشار از فروش این پرندگان به کشورهای عربی، آنها را صید و قاچاق می‌کنند. محموله بزرگ پرندگان شکاری به تعداد ٨٢ بهله از گونه شاهین و بحری و بالابان با همکاری محیط‌بانان سازمان حفاظت محیط زیست کشف شد. این محموله را اداره اطلاعات و پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی کنگان (استان بوشهر) به ارزش چهار میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان کشف و ضبط کرد.

مساله تحریم اقتصادی دشمن دلالت بر ضعف و زبونی آنها دارد

مشهد| امام جمعه مشهد گفت: کار‌هایی که دشمن در مساله تحریم اقتصادی انجام می‌دهد دلالت بر ضعف و زبونی دشمن ما دارد. آیت‌الله سید احمد علم الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند مشکلات اقتصادی ما نشانه قدرت دشمن و ضعف ماست گفت: حساسیت شرایط و موقعیت امروز به‌خاطر مشکلات اقتصادی و معیشت مردم نیست، به‌خاطر موقعیت نظام است. وی افزود: دشمنی که ناوگان نظامی‌اش دریای مدیترانه را می‌شکافد، در مقابل ملت ما جز با توطئه و نیرنگ، توان مقابله ندارد.

 

 

ارسال نظر