۷ میلیارد تومان کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی

۱۳۹۷/۰۶/۱۴ - ۰۰:۴۲:۵۱
کد خبر: ۱۲۸۹۳۹
۷ میلیارد تومان کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی

گروه اجتماعی|محمد فرهادی رییس هیات امنای بنیاد بخشش گفت: در حال حاضر جزو 10 کشوری هستیم که می‌توانیم کاشت حلزون انجام دهیم و می‌توانیم ادعا کنیم که اکنون لیست انتظار برای کاشت حلزون در کشور به‌روز شده است.

روز گذشته مراسم انعقاد تفاهمنامه همکاری میان بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفا (بخشش) و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی برگزار شد. در این مراسم مسوولان مربوطه، خبرنگاران و برخی خانواده‌هایی که کودکان‌شان با استفاده از این کاشت از ناشنوایی نجات یافته بودند، حضور داشتند.

محمد فرهادی رییس هیات امنای بنیاد بخشش در این مراسم گفت: «اگر ناشنوایی را معلولیت حساب کنیم، ممکن است افرادی با استفاده از کاشت حلزونی از معلولیت نجات پیدا کرده و بتوانند مثل افراد دیگر به زندگی خودشان بطور عادی ادامه دهند.» او ادامه داد: «۲۶ سال است که به همت همکاران اساتید و پزشکان متخصص کاشت حلزون را به منظور رفع معلولیت شنوایی در کشور انجام می‌دهیم. حتی افرادی هستند که به صورت ثانویه ناشنوا شدند که می‌توانند از این کاشت استفاده کنند.» به گفته رییس هیات امنای بنیاد بخشش در حال حاضر بیش از 10 هزار ناشنوا از نعمت شنوایی برخوردار شده‌اند و این در حالی است که یک فرد ناشنوا فقط هزینه درمان ندارد بلکه باید به مدارس استثنایی برود آن هم در شرایطی که البته وضع مالی خوبی داشته باشند. در چنین شرایطی خانواده گرفتار می‌شود و متاسفانه اغلب ناشنوایان امکان گذراندن مدارج بالای تحصیلی و کاری را پیدا نمی‌کنند البته استثناهایی هم وجود دارند اما غالب آنها نمی‌توانند به مدارج بالایی برسند.  فرهادی با اشاره به کمک خیرین در بحث کاشت حلزون گفت: «هم‌اکنون در زمینه ساخت پروتزهای حلزونی در کشور اقداماتی آغاز شده، قسمت بیرونی این پروتزها کاملا بومی است و برای قسمت درونی آن شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌اند.»

رییس هیات امنای بنیاد بخشش ادامه داد: «میزان هزینه یک کودک ناشنوای مادرزاد تا سن 20 سالگی بسیار سرسام‌آور است. در حالی که اگر در همان ابتدا که بهترین سن کاشت حلزون 2 تا 3 سالگی است این اقدام انجام گیرد منحنی هزینه‌های خانواده به‌شدت کاهش می‌یابد. ایران اکنون جزو 10 کشوری است که می‌تواند کاشت حلزون را انجام دهد و 11 مرکز کاشت حلزون در کشور وجود دارد و به همین دلیل لیست انتظار برای کاشت حلزون به روز شده است. البته بسیاری خانواده‌ها توان پرداخت کاشت حلزون را ندارند. به همین دلیل این خیریه از 3 سال پیش راه‌اندازی شده و ستاد اجرایی فرمان امام ما را همراهی می‌کند.»

او گفت: «برای بیش از 90 درصد کودکانی که به هنگام تولد ناشنوا به دنیا می‌آیند می‌توان کاشت حلزون انجام داد.»

در ادامه این نشست اجل لوئیان، مدیرعامل بنیاد خیریه شفا گفت: «در کشور بیش از 10 هزار کاشت حلزون انجام شده و با نرخ جمعیت فعلی سالی 1500 نفر به درخواست‌کنندگان این پروتز افزوده می‌شود. انتخاب افراد، تامین قطعات، خدمات پزشکی و خدمات پس ازکاشت بسیار اهمیت دارد چرا که چنانچه این دستگاه خراب شود کودک 2 تا 6 ماه ناشنوا می‌شود.» او ادامه داد: «از سال ۹۵ بنیاد خیریه با مجوز وزارت کشور به عنوان یک ان جی او فعالیت کرده و در سال ۹۵ و ۹۶ خدماتی را در این زمینه ارایه داده همچنین از کمک‌های مردمی و سازمان نهادی مرتبط استفاده کرده است. اکنون این ادعا را داریم که از سال 96 تاکنون کودکی به دلیل محرومیت وجود نداشته که از کاشت حلزون برخوردار نشود.» به گفته اجل لوئیان خانواده‌هایی که فرزندان ناشنوا دارند در این مدت شناسایی شده‌اند. ۱۵۰۰ نفر از این خدمات استفاده می‌کنند که در سال ۹۶ و ۹۷ خدمات پیشگیری برای جلوگیری از تولد کودک ناشنوا شروع شده تا خانواده‌هایی که سابقه تولد فرزند ناشنوا را داشتند فرزندان بعدی‌شان ناشنوا به دنیا نیایند.مدیرعامل بنیاد خیریه شفا همچنین گفت: «تا پایان مرداد ماه بیش از ۲هزار نفر خدمات صورت گرفته که ۴۸۵ نفر کاشت حلزون داشته‌اند و بیش از ۱۵۰۰ نفر از خدمات پس از کاشت استفاده می‌کنند که تا کنون ۲۰۱ نفر از خدمات پیشگیری تولد نوزاد ناشنوا استفاده کرده‌اند. 35 میلیارد ریال در یک سال و نیم گذشته هزینه شده که 5 هزار میلیارد آن توسط کمک‌های مردمی و مابقی توسط ستاد اجرایی فرمان امام پرداخت شده است.» در ادامه این مراسم محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در سخنرانی‌ای گفت: «انجام برخی کارها بار معنوی بالایی دارند به همین دلیل هم کمک به رفع ناشنوایی افراد و کودکان و رهایی خانواده‌ها از این معضل که آنها را مستاصل کرده، کمک بزرگی است.»

وی با اشاره به اینکه محوریت فعالیت ستاد اجرایی فرمان امام اشتغالزایی است، ادامه داد: «۴۰۰ هزار فرصت شغلی در مناطق محروم ایجاد کرده‌ایم و برای بیماران سرطانی راه‌اندازی مدرسه، مسجد و ایجاد راه و حتی اعطای هزینه بیمه تکمیلی در مناطق محروم اقدام کردیم.»

مخبر گفت: «نسخه درمانی ۶۰ بیمار سرطانی را پرداخت کرده و ۱۲ بیمارستان در سراسر کشور ایجاد کرده‌ایم که برخی از آنها طی سال‌های زیادی فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد پیشرفت کار داشته‌اند.» رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تصریح کرد: «۹ بیمارستان تحویل داده شده و ۲هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی ساماندهی شده است. در بحث درمان زوج‌های نابارور هم ۳ هزار نفر را هدف‌گیری کردیم و حتی در زمانی که اولین کودک بر اثر کمک‌های ستاد به دنیا آمد موجب خوشحالی مقام معظم رهبری شد.»مخبر بر استفاده از ظرفیت‌های خیریه‌ها در کشور تاکید کرد و گفت: «۳۰ نوع خدمت توسط بنیاد برکت ارایه می‌شود و ۴ هزار میلیارد تومان بابت ارایه خدمات در روستاها با نیروهای محدودمان هزینه کرده‌ایم. همچنین برای ۲ هزار نفر تامین جهیزیه را ساماندهی کرده‌ایم که هفته آینده به مناطق محروم فرستاده می‌شود.»

به گفته او، ۱۰۰ هزار بسته موردنیاز دانش‌آموزان نیز شامل نوشت افزار، کیف و... یکی، دو هفته آینده به این مناطق فرستاده می‌شود. ۲ هزار مورد کاشت حلزون تاکنون انجام شده و برای پیشگیری و تحقیق در این زمینه ۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده‌ایم که نیمی از آن پرداخت شده است. رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در پایان گفت: «با قراردادی که امروز میان ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد خیریه شنوایی‌بخشی شفا انجام می‌شود کمک‌هزینه کاشت حلزون برای ۳ هزار نفر داده خواهد شد که هزینه آن ۷ میلیارد تومان می‌شود. درواقع می‌توانیم هر سال هزار نفر را پوشش دهیم.» در پایان این مراسم تفاهمنامه میان رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و رییس هیات امنای بنیاد خیریه شنوایی شفا بخش (بخشش) امضا شد.

 

ارسال نظر