سرنوشت طرح‌های اشتغال‌زایی دولت

۱۳۹۷/۰۶/۱۰ - ۰۱:۴۸:۳۶
کد خبر: ۱۲۸۶۱۳
سرنوشت طرح‌های اشتغال‌زایی دولت

دولت به‌دنبال تحقق 950 هزار شغل تا پایان سال است

گروه بنگاه‌ها     

دولت دوازدهم در شرایطی سکان هدایت کشور را به دست گرفت که موضوع «اشتغال‌زایی» و «مقابله با فقر مطلق» به عنوان دوگانه اصلی اقتصاد کشور در کنار سایر ضرورت‌های اقتصادی پیش روی دولتمردان قرار داشت؛ دوگانه‌ای که دولت از طریق بهبود شاخص‌های آن قصد داشت تا میزان رضایتمندی عمومی از فعالیت‌های خود را به بالاترین درجه ممکن برساند. بر اساس این اهمیت ساختاری بود که بعد از بررسی‌های کارشناسی دورنمای تحقق اشتغال بیش از یک میلیون نفری از سوی شخص رییس‌جمهوری و مردان اقتصادی کابینه مطرح شد و تلاش برای رسیدن به این چشم‌انداز‌ها در دستور کار قرار گرفت.

اما برای پاسخگویی به مطالبات مردم در این زمینه؛ نیاز بود تا یک ساختار متمرکز مهم‌ترین برنامه‌های اشتغال‌زایی دولت را پیگیری کند؛ بعد از بحث و تبادل‌نظر، رییس‌جمهوری؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به عنوان نقطه کانونی اجرای این طرح‌ها در نظر گرفت و علی ربیعی به عنوان وزیر وقت مسوول اجرای این ایده‌های مهم اقتصادی شد؛ با گذشت بیش از یک سال از عمر دولت دوازدهم و در شرایطی که ربیعی به عنوان اولین وزیر استیضاح شده دولت دوازدهم از قطار دولت دوازدهم پیاده شده است؛ این پرسش که سرنوشت طرح‌های کلیدی اشتغال‌زایی دولت دوازدهم چه سرانجامی پیدا خواهد کرد در سطح محافل کارشناسی و رسانه‌ای به تناوب مطرح می‌شود.

در پاسخ به این دغدغه‌های منطقی است که سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که دولت تدبیر و امید، امسال به ایجاد 950 هزار شغل جدید و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی متعهد شده است و در مسیر تحقق وعده‌های خود گام بر می‌دارد. محسنی بندپی که برای بازدید از برخی پروژه‌های مرتبط با اشتغال‌زایی به استان‌های البرز و قزوین سفر کرده بود؛ با تشریح راهبردهای اجرایی دولت برای تحقق وعده‌های اشتغال‌زایی اعلام کرد که برنامه‌های اشتغال‌زایی بر اساس راهبردهای قبلی به پیش خواهد رفت.

    اشتغال پایدار و فراگیر

انوشیروان محسنی بندپی دیروز در حاشیه بازدید از کارخانه سیمان آبیک واقع در شهرستان نظرآباد استان البرز اظهار داشت: دولت با حمایت از بنگاه‌های اقتصادی درصدد توسعه اشتغال و کارآفرینی است. امسال یکی از سیاست‌های دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که موضوع اشتغال را در ابعاد پایدار، فراگیر، روستایی، طرح کارورزی و کارآموزی دنبال کنند.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: حمایت از بنگاه‌های اقتصادی برای تامین مواد اولیه از دیگر اقدامات حمایتی دولت تدبیر وامید در بخش تولید به شمار می‌رود. دولت در زمینه اشتغال روستایی برنامه‌های مدونی دارد. اکنون با پشتوانه ارزی به میزان یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی و 6 هزار میلیارد تومان سرمایه بانکی درصدد هستیم تا با رونق کشاورزی، صنایع‌دستی و گردشگری اشتغال پایدار روستایی ایجاد شود.

محسنی بندپی با تأکید بر اینکه باید زمینه ماندگاری روستاییان درمحل سکونت خود فراهم شود، اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌ زمینه اشتغال 150 هزار روستایی فراهم می‌شود.

    مهارت آموزی و اشتغال‌زایی

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طرح کارآموزی، گفت: شرایطی فراهم کرده‌ایم تا بنگاه‌های اقتصادی در صورت نیاز دانش‌آموختگان رشته‌های فنی را به ‌صورت کارورز به ‌کار گیرند. محسنی بندپی با تأکید بر اینکه دولت در طرح کارآموزی، بیمه مسوولیت مدنی و پرداخت ماهانه 300 هزار تومان را تقبل کرده است، بیان کرد: اگر بنگاه‌های اقتصادی افراد مشغول در طرح کارآموزی را جذب کنند، دولت نیز مسوولیت 2 سال بیمه کارفرمایی را بر عهده خواهد گرفت. او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی کشورسال گذشته از 600 میلیارد تومان و کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز از یک هزار و400 میلیارد تومان وام اشتغال‌زایی بهره‌مند شدند، اظهار داشت: دراین مدت سازمان بهزیستی 57 هزار نفر و کمیته برای 150 هزار نفر شغل ایجاد کردند.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بنیاد شهید نیز به نهادهای حمایتی برای ایجاد اشتغال اضافه شده است، گفت: امیدواریم با عملیاتی شدن برنامه‌های جدید شاهد کاهش بیکاری در کشور باشیم. محسنی بندپی در ادامه با اشاره به اینکه کارخانه آبیک توانسته است یک خط تولید سیمان با ظرفیت 600 هزار تن را در عراق راه‌اندازی کند، گفت: مواد اولیه در استان البرز فرآورده شده و در عراق تبدیل به سیمان می‌شود. او با اشاره به اینکه در هفته دولت طرح‌های بسیار زیادی باقابلیت اشتغال‌زایی افتتاح‌شده است، گفت: حمایت از بنگاه‌های اقتصادی در دستور کار دولت است. سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: خوشبختانه در این وزارتخانه دبیرخانه‌ای برای رفع موانع کسب‌وکار بنگاه‌های اقتصادی ایجادشده است تا شاهد ریزش نیرو نباشیم.

محسنی بندپی در بخش دیگری به مشکلات اقتصادی کارگران اشاره کرد و بیان داشت: به تازگی دولت در نشستی فوق‌العاده اعلام‌ کرد که تأمین کالاهای اساسی اقشار کم‌درآمد و همچنین حمایت‌های اجتماعی از این افراد در دستور کار قرار دارد ضمن آنکه 5 دهک پایین جامعه از حمایت نقدی برخوردار هستند.

او به مشکلات ارزی صنعتگران و تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در بند «و» قانون بودجه سال 97 شرایطی فراهم‌شده است تا این قشر بتوانند حالت تهاتر داشته باشند.

    پرداخت تسهیلات اشتغال به روستاییان

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: 120 هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی امسال توسط چهار بانک توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید، رفاه و پست بانک در اختیار متقاضیان روستایی قرار گرفت .

به گزارش ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی روز جمعه در حاشیه افتتاح یک مرکز توانبخشی معلولان در شهرستان البرز قزوین افزود: ایجاد اشتغال روستایی مهم‌ترین و اصلی‌ترین برنامه دولت تدبیر و امید در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که خوشبختانه تاکنون گام‌های بلندی در این زمینه برداشته شده است. محسنی بندپی تصریح کرد: طرح‌هایی که به لحاظ اقتصادی و فنی در روستاها دارای توجیه بودند به مرحله عقد تفاهم رسیدند و هم اکنون پیگیر پرداخت تسهیلات مرحله دوم هستیم تا اشتغال‌زایی در روستاها تداوم یافته و شاهد ماندگاری این حرکت در سطح کشور باشیم. در مرحله دوم پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی موضوع کارورزی جوانان تحصیل کرده در بنگاه‌های اقتصادی را در حوزه‌های مختلف شروع کرده ایم چون نیاز و تقاضا در هردو بخش جوانان تحصیل کرده و بنگاه‌های اقتصادی وجود دارد. سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: دولت دراین طرح هم حق مسوولیت مدنی، به میزان ماهانه سه میلیون ریال به جوانان کارورز پرداخت می‌کند و اگر یک بنگاه اقتصادی، یک کارورز را جذب کند تا 2 سال بیمه کارفرمایی وی پرداخت می‌شود.

او با بیان اینکه طرح تکاپو به معنی توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار است اضافه کرد: این طرح در کشور در رشته‌هایی مانند ‌آی‌تی، سلامت و صنایع دستی که مزیت نسبی دارند در حال اجرا است که امیدواریم بتوانیم آنها را از اقدامات حمایتی مانند رفع موانع کسب و کار و پرداخت تسهیلات کم بهره برخوردار کنیم. در این راستا در حال فراهم کردن دسترسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سایت کارآفرینی هستیم تا بتوانیم با سرعت و دقت بیشتری اهداف اشتغال را پیش ببریم. پیش بینی می‌شود با این اقدامات 900 هزار شغل جدید که دولت قول ایجاد آن را داده است در سال جاری ایجاد شود.

    افزایش مستمری‌های مددجویان

او با اشاره به افزایش حقوق مستمری بگیران تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اضافه کرد: یکی از اقدامات خوبی که با همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی از سال 96 شروع شد افزایش سه تا پنج برابری حقوق مستمری‌بگیران بود. از اول سال جاری به خانواده‌های یک نفره تحت پوشش یک میلیون و 480 هزار ریال و به خانواده‌های پنج نفره چهار میلیون و 650 هزار ریال پرداخت می‌شود و در بودجه سال 97 نیز 14 درصد به این رقم اضافه شد. سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: با هدف کاهش فقر مطلق و برقراری عدالت اجتماعی 750 هزار خانواری که درآمد آنها از مستمری پرداختی این وزارتخانه کمتر بود و تحت پوشش قرار نداشتند به مرور تحت پوشش قرار می‌گیرند. چون در استان قزوین هستیم قول می‌دهیم که مهرماه همه پشت نوبتی‌های تحت پوشش این استان را به صفر برسانیم. این مسوول وزارت تعاون با بیان اینکه دولت به معیشت آحاد جامعه در این شرایط ظالمانه تحریم توجه دارد ادامه داد: 2 برنامه حمایتی از کل آحاد جامعه شامل تامین کالاهای اساسی با ارز 42 هزار ریالی و حمایت اجتماعی از پنج دهک اقشار کم‌درآمد و حداقل حقوق‌بگیر مورد مطالعه و کار کارشناسی قرار گرفته و حداقل تا دوهفته دیگر نهایی و ابلاغ می‌شود.

 

ارسال نظر