چگونگی روابط ایران با شرکت‌های کوچک و متوسط اروپا

۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۰۰:۴۰:۰۶
کد خبر: ۱۲۸۲۷۸
چگونگی روابط ایران با شرکت‌های کوچک و متوسط اروپا

اقتصاد مقاومتی زمینه ساز روابط با شرکت های کوچک است

گروه بنگاه‌ها    

بعد از خروج ترامپ از برجام و بازگشت دوباره تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان؛ موضوع آینده مراودات اقتصادی ایران با سایر کشورهای امضا‌کننده برجام و روش‌هایی که ایران از طریق آن می‌تواند به منافع خود در برجام دست پیدا کند در ویترین رسانه‌های گروهی قرار گرفت؛ مطالباتی که در سند برجام تضمین شده بودند و می‌بایست از سوی امضاکنندگان برجام شرایط مناسب برای استیفای این حقوق فراهم شوند. مدلی که اروپاییان برای این شرایط تازه طراحی و پیشنهاد دادند؛ استفاده از شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی به جای کارتل‌های عظیم اقتصادی برای سرمایه‌گذاری و ارایه خدمات به ایران بود که نخستین‌بار خردادماه97 بطور رسمی از سوی موگرینی مطرح شد.

فدریکا موگرینی در جلسه پارلمان اروپا با برشمردن اقدامات صورت گرفته برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران، گفت: هم اکنون تمرکز روی شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی است که ارتباط کمتری با بازار امریکا دارند. مشغول کار روی اقداماتی عینی با هدف حفظ همکاری با ایران در حوزه‌های کلیدی، از جمله زمینه‌های بانکی و فاینانس، تجارت و سرمایه‌گذاری، نفت و حمل و نقل هستیم. مهم‌ترین چالش کنونی ما، یافتن راه‌حل‌هایی برای تعاملات بانکی و فاینانس است.

بعد از این اظهارات موگرینی در داخل کشورمان هم برخی چهره‌های سیاسی و اجرایی تلاش کردند تصویری از چگونگی نحوه حضور شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی در کشورمان ارایه کنند. 12 مردادماه 97 سفیر ایران در انگلستان از تلاش اروپایی‌ها برای تدوین برنامه‌هایی خبر داد که فعالیت شرکت‌های کوچک و متوسط با ایران را تضمین می‌کنند؛ برنامه‌هایی که به نظر می‌رسد؛ آرام آرام ابعاد و زوایای اجرایی آن مشخص شده و در جریان گفت‌وگوهای رسانه‌ای از آن رونمایی می‌شود؛ دیروز سفیر اتریش در تهران بخشی از مسیری که شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی برای حضور در بازار ایران باید طی کنند را تشریح کرد. شولتز سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ایران را زمینه ساز توسعه روابط با شرکت‌های کوچک و متوسط ذکر کرد و گفت: «97 درصد از اقتصاد اتریش بر مبنای شرکت‌های کوچک و متوسط بنا شده، از این رو ما گزینه‌های زیادی برای توسعه همکاری‌ها با ایران داریم.»همکاری‌هایی که نظر می‌رسد بعد از خروج ترامپ از برجام و آغاز تحریم‌های جدید افزایش پیدا می‌کند.

اشتفان شولتز سفیر اتریش در تهران با استقبال از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در ایران اظهار داشت: باعث افتخار است که در دوران تغییر شکل اقتصاد ایران با ایران همراه هستیم و عمیقا تحت تاثیر این سیاست رهبری ایران برای تبدیل تهدیدها به فرصت، و انطباق وضعیت سیاسی با بازار بین المللی قرن 21 در حوزه اقتصاد قرار گرفته ایم.

در چارچوب این سیاست و با تکیه بر الگوی اقتصاد مقاومتی که جنبه کارآفرینی هم دارد می‌توان روابط با شرکت‌های کوچک و متوسط اتریش را توسعه داد.

  سفر روحانی به اتریش موثر و کارآمد بود

شولتز با اشاره به سفر چهارم جولای (13 تیرماه) رییس‌جمهوری به اتریش این سفر را سفری موثر، کارآمد و نمادین عنوان کرد و افزود: در جریان این سفر روسای جمهور دو کشور بر حق لاینفک ایران برای برخورداری از منافع برجام تاکید کردند همانطور که ایران به تعهدات خود پای بند بوده و آژانس بین المللی انرژی اتمی 12 بار پایبندی ایران به تعهداتش را تایید کرده است.

سفیر اتریش در تهران گفت: اتریش به همراه دیگر شرکای خود در اتحادیه اروپا در پی حفظ ابعاد اقتصادی برجام هستند. در این راستا باید کانال‌های تامین مالی موثر، استمرار صادرات نفت و گاز و پتروشیمی ایران حفظ شده و مقدمات حضور شرکت‌های کوچک و متوسط SME اتریش و اتحادیه اروپایی در ایران تسهیل شود.

او با تاکید بر اهتمام اروپا برای حمایت از تجارت قانونی شرکت‌های اروپایی با ایران در قبال بازگشت تحریم‌های یکجانبه امریکا گفت: در این راستا نخستین بسته پیشنهادی اروپا به ارزش 18 میلیون یورو برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط ایران در نظر گرفته شد علاوه بر این می‌توان به کمک‌های فنی به سازمان توسعه تجارت ایران برای گسترش استراتژی‌های صادرات جامع اشاره کرد.

   افزایش روابط اقتصادی با تهران

این دیپلمات اروپایی با تاکید بر تصمیم وین برای توسعه روابط دوجانبه با ایران گفت: در تکمیل تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ و ادامه ابعاد اقتصادی برجام اتریش هم درصدد برقراری روابط اقتصادی گسترده‌تر با ایران است.در این راستا به دنبال راه‌حل‌های جدیدی همچون استفاده از سیستم پرداخت دیجیتال با تکنولوژی بلاک چین (out-of- the-box) هستیم و دو طرف این ساختار را برای مبارزه با شبکه‌های سیاه و پولشویی انجام می‌دهند.

شولتز کمک‌های اتریش را کوچک اما استراتژیک عنوان کرد و افزود: برای مثال می‌توان به برنامه‌های تفحص و نجات شهری اشاره کرد که از متخصصان ایرانی به عنوان تنها مهمانان خارجی برای شرکت در بزرگ‌ترین رخداد در این زمینه دعوت شده است.

  97 درصد اقتصاد اتریش بر مبنای

بنگاه‌های کوچک و متوسط است

سفیر اتریش در تهران در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های اتریش برای همکاری اقتصادی با ایران گفت: اتریش گزینه‌های زیادی برای پیشنهاد به ایران دارد چرا که 97درصد اقتصاد اتریش بر مبنای بنگاه‌های کوچک و متوسط بنا شده است.علاوه بر این با وجود نداشتن نفت و همچنین منابع طبیعی محدود، از مزایای قدرت نهفته خود که همانا تحصیلات و نیروی ماهر است بهره می‌برد.

او یادآورشد: در اتریش همه افراد نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارند چرا که نیروی کار ماهر که از طبقه متوسط هستند اقتصاد کشور را در اختیار دارند.تعداد کثیری از این افراد در سن 15 سالگی شروع به آموزش می‌کنند؛ کارآموزان دو روز در هفته در محیط کارخانه، و سه روز در مدرسه آموزش می‌بینند و بقیه روزها هم به شغل آزاد مشغول هستند.این افراد قادر به ایجاد شغل‌های جدید هستند و این همان مدلی است که در جهت تکمیل صنایع بزرگ به ایران پیشنهاد کرده ایم.

شولتز عنصر«رقابت» را نیروی محرک برای تحقق تئوری تغییر عنوان کرد و اظهار داشت: وقتی اتریش در سال 1995 به اتحادیه اروپا ملحق شد از قوانین سنتی رقابت برخوردار بود و در بسیاری از موارد با ممانعت روبرو می‌شد اما امروز اتریش قوی‌تر شده است بطوری که ارزش تولید ناخالص داخلی اتریش با تکیه بر تجارت صادرات محور شش دهم اقتصاد جهانی است.

سفیر اتریش در تهران تصریح کرد: موفقیت اروپا و بازار داخلی آن ناشی از قوانین رقابتی موثر بوده است و این هم از جمله حوزه‌هایی است که فکر می‌کنیم قابلیت همکاری با ایران در این زمینه وجود دارد.

  شرکت‌های اروپایی در حالت انتظار

به سر می‌برند

سفیر اتریش در تهران با اشاره به چالش‌های انتقال تکنولوژی اظهار داشت: به نظر می‌رسد که بحث ابتکار و همچنین کنترل تکنولوژی که برای نخستین بار خریداری می‌شود از اهمیت بیشتری برخوردار باشد چرا که زمانی که تکنولوژی جدیدی خریداری می‌شود دیگر فرصت برخورداری از تکنولوژی‌های به روزتر موجود نیست و ظاهرا با معضل تک نسلی شدن تکنولوژی روبرو خواهیم شد.در صورتی که اگر این تکنولوژی با ابتکارعمل تلفیق شود شاهد گسترش آن خواهیم شد.

شولتز درعین حال گفت بسیاری از شرکت‌های اتحادیه اروپایی در حالت انتظار به سر می‌برند چون هیچ کدام از این شرکت‌ها از جمله شرکت‌های اتریشی از جزئیات قوانین مربوط به اجرایی شدن تحریم‌های ثانویه امریکا اطلاعاتی ندارند. همچنین تمامی شرکای تجاری ایرانی که با آنها تفاهم نامه‌هایی امضا شده است هم منتظر شفافیت بیشتر و همچنین اولین واکنش بعد از این جریان هستند.با این حال شخصا معتقدم مطالعات وبرنامه‌های تجاری در این زمینه بی فایده نبوده‌اند و الان نوبت سیاست و دیپلماسی است که به وظیفه خود در این خصوص عمل کند.

سفیر اتریش در تهران درباره سفرهای خود به استان‌های مختلف گفت: من به همراه نمایندگان شرکت‌های اتریشی درصدد طراحی نقشه راهی در استان‌های اصلی ایران برای مستند سازی پایبندی اتریش به همکاری و فرهنگ سازی مشارکت طولانی مدت هستیم.

وی با تاکید بر اهمیت تزریق خوش‌بینی در فضای جامعه افزود: تلاش ما ایجاد پایگاهی برای شرکای تجاری با هدف تجارت و سرمایه‌گذاری با وجود تهدیدات خارجی است.این پاسخ کوچک اما استراتژیک اتریش به فضای بی اعتمادی تحمیل شده از خارج است که بر تحقق ابعاد اقتصادی برجام سایه افکنده است.

  روابط ایران با شرکت‌های

کوچک و متوسط اروپا

اما پرسشی که با این توضیحات به ذهن خطور می‌کند آن است که روابط ایران با شرکت‌های کوچک و متوسط اروپا چگونه خواهد بود؟عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس دهم تاکید دارد که پس از خروج امریکا از برجام، شرکت‌های کوچک و متوسط جایگزین شرکت‌های بزرگ در ایران می‌شوند.

محمد محمودی شاه‌نشین در خصوص روابط ایران با شرکت‌های اروپایی پس از خروج امریکا از برجام، اظهار داشت: طبقه پایین شرکت‌های اروپایی کوچک هستند و با امریکا مبادلات فراوانی ندارند، طبقه متوسط شرکت‌های اروپایی که بیشتر پیمانکار هستند و اندکی هم در سرمایه‌گذاری و فاینانس فعالیت دارند، از سوی امریکا تحت فشار زیادی قرار نمی‌گیرند.

عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس دهم در گفت‌وگو با خانه ملت بیان کرد: برخی شرکت‌ها مانند توتال، شرکت‌های بزرگی هستند که سرمایه‌گذاری‌های فروانی را انجام می‌دهند و بیشتر از آنکه پیمانکار باشند، سرمایه‌گذاری می‌کنند. ایران بعد از خروج امریکا از برجام در انجام مبادلات با شرکت‌های کوچک و متوسط به مشکل بر نمی‌خورد و همچنان ارتباط با این شرکت‌ها برقرار خواهد بود.

محمودی شاه نشین ادامه داد: شرکت‌های بزرگ از آنجایی که چند ملیتی هستند ارتباط شان با ایران دچار مشکل می‌شود و اروپا باید تلاش کند تا مبادلات ایران و این شرکت‌ها کاملا قطع نشود. حمایت‌های اروپا، ارتباط شرکت‌های متوسط و پایین با ایران را حفظ می‌کند و وجود رابطه با این شرکت‌ها نیز مفید خواهد بود، زیرا خرید ماشین‌های صنعتی، دارو، لوازم صنعتی و کشاورزی از شرکت‌های کوچک و متوسط انجام می‌شود.

عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس اظهار داشت: می‌توان به جای شرکت‌های بزرگ چندملیتی حاضر در اروپا، از شرکت‌های بزرگ چینی و روسی استفاده کنیم؛ البته یک شرکت چینی بزرگ جایگزین توتال می‌شود.

 

ارسال نظر