شاخص‌های درآمدی کشور رو به رشد است

۱۳۹۷/۰۶/۰۳ - ۰۰:۵۱:۰۵
کد خبر: ۱۲۸۱۹۳
شاخص‌های درآمدی کشور رو به رشد است

گروه بنگاه‌ها    

 «شاخص درآمد سرانه در دولت دوزادهم رشد قابل توجهی داشته است.» این عباراتی است که معاون رییس‌جمهوری با بیان به آنها تلاش کرده تا تصویری از دستاوردهای اقتصادی دولت طی سال‌های اخیر ارایه کند. در شرایطی که برخی رسانه‌های مخالف دولت تلاش می‌کنند تا با سیاه‌نمایی و انکار دستاوردهای اقتصادی کشور در بخش‌های گوناگون؛ فضای عمومی کشور را به سمت ناامیدی هدایت کنند؛ معاون پارلمانی رییس‌جمهوری می‌گوید: «برخلاف حاشیه‌سازی‌ها، دولت همواره به دنبال بهبود وضعیت معیشتی مردم است و شاخص‌های درآمدی کشور هم رو به رشد است.»عباراتی که نشان می‌دهد بر خلاف وارونه نمایی‌ها، هم درآمدهای عمومی کشور به نسبت سنوات قبلی افزایش پیدا کرده و هم برنامه‌های اجرایی متمرکز‌تری برای بهبود شاخص‌های معیشتی، عمرانی و خدماتی تدارک دیده شده است.»

حسینعلی امیری که دیروز برای افتتاح 38 طرح آبرسانی روستایی آذربایجان غربی راهی روستای «زاویه جیک» سلماس شده بود در ادامه، افزود: کالاهای اساسی و نیاز دارویی کشور با تلاش مدیران دولتی و دوراندیشی آنان بدون مشکل تامین می‌شود. اما پرسشی که با این توضیحات به ذهن خطور می‌کند آن است که با وجود این برنامه‌های اقتصادی و پروژه‌های عمرانی چه عاملی باعث افزایش نارضایتی‌ها در کشور شده است؟ امیری در پاسخ به این پرسش با اشاره به اینکه التهاب‌های چندماه گذشته در بازار منطق اقتصادی نداشته، می‌گوید: «دشمن به رخنه اقتصادی در کشور چشم دوخته و اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران اسلامی راه انداخته است.» جنگ روانی که معاون رییس‌جمهوری معتقد است عده‌ای در داخل دانسته یا ندانسته به گسترش دامنه‌های آن در کشور کمک می‌کنند..

  تلاش برای رشد پایدار

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه در سایه اتحاد مردم دشمنان در این جنگ اقتصادی نیز شکست خواهند خورد، بیان کرد: دولتمردان با کار شبانه روزی به دنبال رفع مشکلات اقتصادی مردم هستند. امیری، توجه ویژه دولت به توسعه روستایی را یادآور شد و ادامه داد: برای انتقال امکانات به مناطق روستایی و اشتغالزایی برای جوانان در قالب طرح‌های اشتغال روستایی برنامه‌ریزی‌های اساسی شده است.

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری اظهار داشت: برای تحقق اشتغال روستایی 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است و دولتمردان برای جذب حداکثری آن در جای جای ایران تلاش می‌کنند. مسوولان آذربایجان غربی اقدامات مناسبی در جهت جذب این اعتبارات انجام داده‌اند ولی جذب حداکثری این اعتبارات باید مطالبه جدی روستاییان باشد. جرای طرح‌های اشتغالزا و افزایش رفاه در مناطق روستایی زمینه ساز توسعه متوازن مدنظر دولت تدبیر و امید است که جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و کاهش حاشیه نشینی را به دنبال خواهد داشت.

معاون رییس‌جمهوری با بیان اینکه تامین امکانات در همه روستاها حق مردم روستایی به شمار می‌رود، ادامه داد: افتتاح 38 طرح آب روستایی طی مدت فعالیت دولت تدبیر و امید در آذربایجان غربی در راستای تحقق همین حق بوده و ستودنی است.

  افزایش درآمد سرانه

اما نکته‌ای که در دل صحبت‌های امیری قابل توجه به نظر می‌رسید؛ مطالبی بود که معاون رییس‌جمهوری در خصوص رشد مستمر درآمد سرانه در دولت تدبیر و امید مطرح کرد. شاخص درآمد سرانه از تقسیم درآمد ملی (تولید ناخالص داخلی) به جمعیت به دست می‌آید؛ این شاخص ساده در کشورهای مختلف معمولا با سطح درآمد سرانه کشورهای پیشرفته مقایسه می‌شود و طی ماه‌های اخیر در ایران روند رو به رشدی داشته است.

شاخص درآمد ناخالص ملی سرانه یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که برای نشان دادن وضعیت اقتصادی یک کشور است و بهبود این شاخص بیانگر وضعیت مناسب خانوارها، بنگاه‌های اقتصادی و بخش‌های مختلف کشور است. در کشورهای نفتی از عوامل موثر بر این شاخص، قیمت نفت است که نوسان آن باعث تغییرات جدی در رشد اقتصادی می‌شود. در چند سال اخیر بازار جهانی نفت دستخوش تحولات گسترده‌ ناشی از عوامل متعدد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فنی شده است.

در زمان دولت‌های نهم و دهم، ایران با داشتن بیشترین درآمدهای نفتی تاریخ خود (حدود 700میلیارد دلار) پایین‌ترین رشد درآمد سرانه را ثبت کرده است. در چهار سال زمامداری دولت دهم، (88تا92) میزان درآمد نفتی کشور به رقم کم‌سابقه 361 میلیارد دلار رسید، با وجود این کشور در این دوره 2 سال رشد اقتصادی منفی را تجربه کرد و متعاقب آن در آمد سرانه کشور نیز رو به افول گذاشت. این در حالی است که دولت تدبیر و امید از زمان گرفتن سکان هدایت ساختار اجرایی با وجود محدودیت‌هایی که در قیمت نفت و فروش نفت ایران ایجاد شده بود؛ توانست بالاترین نرخ رشد اقتصادی (نرخ رشد دو رقمی) را تجربه کند، این فرآیند بعد از خروج ترامپ از برجام هم بر اساس برنامه‌های پیش بینی شده ادامه دارد و اظهارات مقامات دولتی نشان می‌دهد که درآمد سرانه ایرانیان در دوره اخیر با وجود تمام حاشیه‌سازی‌ها رشد مستمر را تجربه می‌کند.

 

 

ارسال نظر