تبدیل روستا به شهرک صنعتی

۱۳۹۷/۰۵/۱۵ - ۰۰:۱۷:۱۶
کد خبر: ۱۲۷۰۵۷
تبدیل روستا به شهرک صنعتی

گروه بنگاه‌ها|

در شرایطی که هر روز اخباری درباره گسترش بیکاری و مشکلات معیشتی مردم نقاط مختلف کشور منتشر می‌شود که از چرخه اشتغال و معیشت حذف شده اند؛ شنیدن این خبر که مردم در یک روستا بدون اینکه نگاهی به حمایت‌های دولتی و تشکیلاتی داشته باشند با استفاده از ظرفیت‌های درونی خود توانسته‌اند روستایشان را به شهرک صنعتی تبدیل کنند؛ هزاران حرف ناگفتنی با خود دارد؛ هرچند شاید باورکردنش سخت باشد اما واقعیت دارد؛ ، روستایی که شهرک صنعتی است، همه زنان و مردانش در فکر کار و تلاش و تولیدند، هزار دوزنده در قالب 125 کارگاه تولیدی، بیکاری را به زانو در آوردند، نمونه کم نظیر در جهان و الگوی خوبی برای دیگران است؛ برای من و شمایی که هر بار صحبت از مشارکت در اقتصاد و معیشت می‌شود منتظر مداخلات دولت هستیم تا در قامت یک قهرمان از راه برسد و تمام مشکلات را یک تنه از میان بردارد؛ شنیدن این خبر که مردم یک روستا بدون چشمداشتی از مسوولان، خودشان گلیم معیشت‌شان را از آب اقتصاد کشور بیرون کشیده اند؛ باور کردنی نیست؛ اما باید باور کنیم که برای توسعه کشور و نقش آفرینی در فرآیند توسعه کشور هر کدام از ما می‌توانیم سهم خود را ایفا کنیم. با این مقدمات در جریان این گزارش و در روزهای گرم و داغ مردادماه به استان سمنان سفر می‌کنیم تا راوی تلاش‌های مردم روستای میامی در این استان شویم. مردمی که برای پیشرفت و بهبود اوضاع معیتشی شان خود دست به کار شده‌اند تا به همه انسان‌های ناامید یادآور شوند که بهره‌مندی و سعادت بدون تلاش هرگز محقق نخواهد شد.

 روستایی که بیکاری را به زانو در آورد

سحرگاه روز پنجشنبه یازدهم مرداد سمنان را به مقصد میامی ترک کردیم، پس از چهار ساعت همسفر جاده‌های کویری، حوالی ساعت هشت و نیم صبح به دشت پر طراوت و مصفای روستای محمدآباد رسیدیم، ابتدای جاده، در هوای دل‌انگیز آن نفسی تازه کردیم.

روستایی خوش و آب و هواست، مردمانش خوب روی و مهربان و روز و شب در فکر کار و اهتمام هستند، هر چه بسرایی برای این مردان و زنان بی‌ادعا، کم گفتی و کم نوشتی، احسنت به این روستاییان که به مهاجرت نه گفتند. در کوچه و پس کوچه‌های روستای محمدآباد فقط موسیقی موزون چرخ‌های خیاطی ریز و درشت را می‌شنوی، مصداق هر خانه یک کارخانه‌ای را در اینجا می‌بینی، از هر طرف تابلوی کارگاه‌های پیراهن دوزی تو را دعوت به حضور می‌کنند. شهرستان بیش از 40 هزار نفری میامی واقع در شرق استان سمنان در عین حال به لحاظ زیرساختی در بخش‌های مختلف در رنج است، 70 درصد جمعیت آن در روستاها سکونت دارند، کشاورزی و دامداری شغل اصلی مردمانش است.

روستای محمد آباد با یکهزار و 500 نفر جمعیت در 15 کیلومتری غرب این شهرستان واقع شده است.

به باور کارشناسان، مردمان این روستا در اشتغال آفرینی سرآمد ایران و جهان هستند بطوری که هیچ جوان بیکاری در محمد آباد منتظر کار نیست.

آنان راهبرد' خواستن توانستن است و همت بلنددار که مردمان روزگاز از همت بلند به جایی رسیدند'، را محقق کردند و محصولاتشان به بیشتر شهرهای ایران و کشورهای همسایه صادر می‌شود اما از این سو، فقط تعاریف خشک و خالی مسوولان نصیب آنان است و همچنان کوه مشکلات فرایند تولید را در می‌نوردند. مسوولان امر بدانند که پاسخ به نیازهای این مردان و زنان پر تلاش محمد آباد، کمک عینی به توسعه و تولید استان و کشور است، باید طوری برنامه‌ریزی شود که این الگوها و نمونه‌های کم نظیر با حمایت‌های همه‌جانبه به همه معرفی شود.

شماری از این روستاییان ارایه تسهیلات کم بهره، رفع مشکلات بیمه‌ای، صدور آسان پروانه کسب و کار را از مسوولان امر خواستار شدند.

 مسوولان تسهیلات خود اشتغالی پرداخت کنند

یکی از تولیدکنندگان روستای محمد آباد میامی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: مسوولان تنها وعده می‌دهند و در عمل می‌بینیم که هیچ یک از برنامه‌هایی که برای این روستا داشتند عملیاتی نشده است. جلال رحیمی گفت: چند سالی است که در حرفه خیاطی فعالیت می‌کنم و تمام تجهیزات و چرخ را خودم خریدم و ریالی دولت کمک نکرده است.

او اظهارداشت: با وجود مشکلات فراوان فراروی واحدهای تولیدی از مسوولان امر عاجزانه می‌خواهیم با ارایه تسهیلات رفع موانع تولید برای رونق کسب و کار در این دیار تلاش کنند. او ادامه داد: این روستا ظرفیت اشتغالزایی برای هزاران جوانان بیکار شرق استان را دارد اما در شرایط موجود بدون همدلی و همکاری مسوولان این امر محقق نمی‌شود. رحیمی اضافه کرد: سالانه هزاران تن پوش از این منطقه به دیگر نقاط کشور و برخی کشورهای همسایه ایران صادر می‌شود که این امر زمینه اشتغالزایی برای بیش از ده‌ها هزار نفر به صورت غیر مستقیم را ایجاد کرده است.

 جامه‌دوزان محمد آباد را دریابید

یکی از صاحبان واحد تولیدی انواع پیراهن افزود: صاحبان کارگاه‌های خیاطی در محمد آباد به دلیل کمبود نقدینگی توان رقابت با دیگر تولیدکنندگان بزرگ کشور را ندارند.

عباس دلیری اظهار داشت: اگر به ما تسهیلات بدهند ما می‌توانیم با تولید پوشاک با کیفیت و ارزان، محصولاتی ارزان‌تر از کالاهای چینی را به مردم عرضه کنیم. وی ادامه داد: بیشتر افرادی که در کارگاه‌های محمد آباد کار می‌کنند، مزدی دوز هستند و سفارش‌دهنده‌ها شهرهای دیگر هم ماهیانه 50 درصد مزد را پرداخت کرده و 50 درصد دیگر را برای تسویه حساب آخر سال می‌گذارند. وی اضافه کرد: با ترس نمی‌شود کار کرد و باید اطمینان خاطر برای تولید کالا در بخش‌های مختلف مانند بیمه، تسهیلات و نقدینگی برای تولید‌کننده وجود داشته باشد.

 محمدآباد نماد اشتغال‌زایی روستایی کشور

تولیدکننده دیگری می‌گوید: این روستا نماد اشتغالزایی روستایی در کشور است و مردم و جوانان این دیار با وجود مشکلات فراوان، دست از تولید نکشیدند. عباس عرب افزود: در چند سال گذشته مردم محمد آباد به سخت کوشی و اراده در کشور شهره شدند و مردم این دیار به خوبی منویات رهبر انقلاب در تولید کالا را اجرا می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: مسوولان مثالشان در بخش اشتغالزایی برای اهالی دیگر روستاهای کشور این است که می‌گویند از مردمان محمد آباد میامی یاد بگیرید که چگونه با خودباوری برای خود و دیگر اهالی روستا اشتغال ایجاد کرده‌اند.

این روستایی تصریح کرد: این مسائل دردی از دردهای مردم این منطقه را نمی‌کاهد و مسوولان به معنی واقعی از تولیدکنندگان حمایت نمی‌کنند.

عرب ادامه داد: بسیاری از اهالی این روستا که به حرفه پیراهن دوزی مشغول هستند بیمه نیستند که باید برای رفع این مشکل اقدام کنند.

او بیان داشت: در چند سال گذشته بازار فروش این محصولات تولیدی خوب بود اما در شرایط کنونی که مردم به سختی می‌گذرد شاهد کاهش تقاضا هستیم.

 توسعه و اشتغال‌زایی

دهیار روستای محمد آباد در گفت‌وگو با ایرنا افزود: دست‌کم 110 کارگاه تولیدی پوشاک زیرنظر مردم این روستا در شهرهای اطراف مانند سبزوار، گالیکش، آزادشهر، جاجرم و کالپوش ایجاد شده است.

مجتبی بیاری با بیان اینکه پیراهن دوزی در میامی و شهرهای دیگر زمینه اشتغال برای هزاران نفر را فراهم کرده است، گفت: مسوولان زیاد به این منطقه سفر می‌کنند و وعده‌های زیادی می‌دهند که بخش کمی از آنها عملیاتی می‌شود.

او ادامه داد: مردم این منطقه به دلیل عملیاتی نشدن وعده‌های داده شده بی‌اعتماد شدند و باید با اتخاذ تدابیری برای رفع این چالش اقدام کرد.

 

 

ارسال نظر