120 میلیارد مترمکعب آب استراتژیک در کشور برداشت شده است

۱۳۹۷/۰۵/۱۳ - ۰۱:۲۹:۳۹
کد خبر: ۱۲۶۸۸۹
120 میلیارد مترمکعب آب استراتژیک در کشور برداشت شده است

مدیرکل امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: افزون بر 120 میلیارد مترمکعب از منابع آبی استراتژیک کشور از سال 1342 تاکنون در اثر سوء‌مدیریت از سفره‌های زیرزمینی برداشت شده است. رضا سرافرازی دیروز در گفت‌وگو با ایرنا در یاسوج اظهار داشت: یکی از برنامه‌های راهبردی دولت و وزارت جهاد کشاورزی جبران این میزان آب برداشت شده و جلوگیری از خطرات ناشی از بروز بحران کم آبی و خشکسالی است.

وی با اشاره به بحران شدید آبی در برخی استان‌ها و حوزه فلات مرکزی ایران گفت: بحران کم‌آبی در استان‌های اصفهان و سیستان و بلوچستان به مساله‌ای فراتر از بحث خشکسالی تبدیل شده و وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی و مسوولان اجرایی این استان‌ها را به‌شدت درگیر کرده است. سرافرازی اظهارداشت: در برخی مناطق استان سیستان و بلوچستان میزان بارش در سال زراعی جاری کمتر از 10 میلی متر بوده است. وی در ادامه گفت: از مجموع حدود 700 هزار حلقه چاه برداشت آب موجود در کشور 350 هزار حلقه آن غیرمجاز است. مدیرکل امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: تعداد زیادی از چاه‌های غیرمجاز قبل از سال 85 حفر شده‌اند که باید تعیین تکلیف شوند و مابقی نیز بر اساس قانون اجازه برداشت آب ندارند. او با اشاره به تجهیز و نوسازی 980 هزار هکتار زمین کشاورزی در برنامه ششم توسعه در کشور گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته 550 هزار هکتار زمین پایاب سدها، 250 هزار هکتار زمین پایاب شبکه‌های سنتی آبیاری و 150 هزار هکتار زمین شالیزاری در کشور تجهیز و نوسازی می‌شود.

سرافرازی میزان اعتبار تخصیص یافته در بخش تجهیز و نوسازی زمین‌های کشاورزی در سال جاری را افزون بر 460 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: با این اعتبار، 110 هزار هکتار زمین کشاورزی در کشور تجهیز و نوسازی می‌شود.

به گفته سرافراز، از آغاز برنامه اول توسعه تاکنون حدود یک میلیون و 550 هزار هکتار زمین کشاورزی تجهیز و نوسازی شده است.

 

 

ارسال نظر