نوسان مربوط به 3 درصد ارز کشور است

۱۳۹۷/۰۵/۱۳ - ۰۱:۲۸:۵۷
کد خبر: ۱۲۶۸۸۸
نوسان مربوط به 3 درصد ارز کشور است

95 درصد ارز مصرفی به واردات کالا‌های اساسی اختصاص دارد

گروه بنگاه‌ها|

سومین جلسه شورای اداری شهرستان کاشان در سال 1397 با حضور حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلستان، به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان برگزار شد. جلسه‌ای که در جریان آن با بازخوانی تلاش‌های دشمنان برای به چالش کشیدن فضای عمومی کشور در حوزه‌های نظامی؛ امنیتی، اقتصادی و... تلاش شد تا تصویری از مهم‌ترین اولویت‌های کشور برای مقابله با چالش‌های اقتصادی ارایه شود.

بعیدی‌نژاد اما با اشاره به این واقعیت که هیچ ساختار سیاسی بدون مشارکت مردم قادر نیست از گزند التهابات و نوسانات مختلف خارج شود و امروز هم نقش مردم برای مقابله با چالش‌های اقتصادی کشور غیر قابل انکار است.

 سفیر ایران در لندن تاکید کرد: 95 درصد از مصارف ارز کشور به واردات کالاهای اساسی یا هزینه‌های متفرقه عمومی اختصاص دارد که در اختیار دولت و بانک مرکزی است و هیچ مشکلی برای تامین آنها وجود ندارد.» بعیدی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید بر این واقعیت که امریکا از طریق فشار تحریم‌ها تلاش می‌کند تا در آتش اعتراضات مردمی بدمد و به خیال خود از این طریق کشور را مجبور به پذیرش خواسته‌های خود کند.

 کنترل فشارهای اقتصادی

« حمید بعیدی‌نژاد » روز پنج‌شنبه در جلسه شورای اداری شهرستان کاشان با اشاره به اینکه نوسان‌های بازار مربوط به سه درصد ارز موجود در کشور است، اضافه کرد: وضعیت اقتصادی کشور مبتنی بر درآمدها و بودجه اختصاصی برای واردات است و فشار روانی که برخی در داخل و خارج به آن دامن می‌زنند نیز کنترل خواهد شد.

او ادامه داد: بزرگ‌ترین اقتصاد جهان (امریکا)، علیه ایران جنگ اقتصادی اعلام کرده است و هدف آنها، بی‌ثباتی بازار است و در این زمینه بودجه‌هایی را برای خرید دلار و سکه با هر قیمتی و خارج کردن این منابع از کشور اختصاص داده‌اند.

بعیدی‌نژاد به جریان‌سازی رسانه‌ای و روانی امریکا در زمینه نرخ سکه و ارز به عنوان یکی از ضعیف‌ترین بحث‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: همه شاخص‌های اقتصادی کشور رو به رشد است و حتی بودجه سال جاری 20 درصد رشد داشته است. سفیر ایران در انگلستان با بیان اینکه تنها کشور مقاوم جهان در برابر چنین هجمه‌هایی هستیم، افزود: او اظهار کرد که تلاش امریکا در دور جدید تحریم‌های اقتصادی برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران بی‌نتیجه خواهد بود چرا که با 15 کشور همسایه هستیم و ظرفیت‌ها بیش از آن است که بتوانند با تحریم، صادرات نفت ما را به صفر برسانند.

 تلاش برای افزایش اعتراضات

بعیدی‌نژاد به اعمال دور جدید تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین محور زندگی مردم اقتصاد است و از آنجایی که ایران در اوج اقتدار قرار دارد، دشمنان در تلاشند تا مردم را نسبت به نظام بدبین کنند.

سفیر ایران در لندن افزود: امریکا می‌کوشد تا با فشارهای اقتصادی مردم را به اعتراض وادارد، به عبارت دیگر، جنگی را علیه تمامیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به راه اندازد و به حرف بسنده نمی‌کند.

او در ادامه به اقدام‌ها و سفرهای اخیر بنیامین نتانیاهو به کشورها برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و این اقدام‌ها را ناشی از بی‌ثباتی و ترس رژیم غاصب صهیونیستی دانست.

بعیدی‌نژاد ادامه داد: اقدام‌ها و سفرهای نتانیاهو به سایر کشورها ارتباطی با نگرانی آنها از برجام ندارد، بلکه این سفرها نشان از ترس، بی‌ثباتی و نگرانی رژیم صهیونیستی از تحولات منطقه‌ای است. او افزود: رژیم نژادپرست صهیونیستی می‌داند که حزب‌الله لبنان صدها برابر قوی‌تر از دوره جنگ 33 روزه و یک سپاه مقتدر از نظر تاکتیک‌های نظامی و لجستیکی است و صحنه برای آنها و سایر قدرت‌ها در منطقه بسیار تغییر کرده است.

سفیر ایران در انگلستان بیان کرد: حتی برخی مقام‌های اروپایی نیز از سوی صهیونیست‌ها اعلام کردند که توازن منطقه‌ای در خاورمیانه به هم خورده و نمی‌توانند این موضوع را تاب بیاورند بنابراین برای اصلاح این توازن اقدام‌هایی را دنبال می‌کنند.

 آثار تحریم‌ها بر اقتصاد

او در ادامه از حمله اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان، جنگ ایران و عراق، حمله عراق به کویت و شکل‌گیری داعش به عنوان چهار تحول بزرگ خاورمیانه یاد کرد و گفت: این رویدادها اثرهای بسیار مهم سیاسی و بین‌المللی داشته و بدون توجه به آنها نمی‌توان به تحلیل شرایط کنونی منطقه و کشور پرداخت.

بعیدی‌نژاد اضافه کرد: با توجه به شرایط دو قطبی جنگ سرد، امریکا از مجاهدین افغانستان در برابر اتحاد جماهیر شوروی، از نظر لجستیکی و مالی حمایت می‌کرد که در نهایت اسامه بن‌لادن نیز از آن برخوردار شد.

او ادامه داد: امریکایی‌ها سال‌های بعد اعتراف کردند که به شرایط پس از عقب‌نشینی شوروی فکر نکرده بودند و نتیجه آن پیوستن نیروهایی از دیگر کشورها به مجاهدان افغانستانی و حمله به خود ایالات متحده بود. سفیر ایران در انگلستان گفت: پس از حمله عراق به کویت، کشورهای متحد به عراق هجوم بردند و سال‌ها بعد هم آن را اشغال کردند اما امروز غربی‌ها اعتراف می‌کنند که به دوره پس از سقوط صدام فکر نکرده بودند و با انحلال ارتش و بیکاری بعثی‌ها، آنها به تدریج جذب جریان‌های تروریستی شدند.

 حمایت داعش برای تضعیف ایران

بعیدی‌نژاد در ادامه افزود: با توجه به قدرت گرفتن جریان‌های افراطی در عراق، با گروه تکفیری تروریستی داعش مواجه شدیم که با حمایت‌های لجستیکی و مالی کشورهای غربی قدرتمند شد.

وی تصریح کرد: داعش بدون حمایت ایالات متحده، رژیم غاصب صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه امکان پیشروی نداشت اما هدف از ایجاد آن تضعیف ایران بود زیرا می‌دانستند که عراق از هم گسیخته و سوریه نیز می‌تواند به راحتی تحت فشار قرار گیرد. او با نادرست خواندن ادعاها و اطلاعات برخی افراد در مورد کمک‌های مالی ایران به سوریه برای مبارزه با پدیده شوم تروریسم و افراطی‌گری تشریح کرد: اگر پول منجر به قدرت و سلطه می‌شد، دشمنان بیش از ما پول داشتند و هزینه هم کردند اما در نهایت پیروز نشدند.

سفیر ایران در انگلستان تاکید کرد: امروز همه اذعان دارند که اگر جمهوری اسلامی نبود، گروه داعش کشورهای عراق و سوریه را تصرف می‌کرد اما رشادت‌های رزمندگان اسلام خار چشمان دشمنان به ویژه رژیم غاصب صهیونیستی شد.

او اضافه کرد: داعش پدیده ساده‌ای نیست و هنوز بسیاری از جنبه‌های موضوع ناشناخته مانده و افشا نشده؛ این گروه تکفیری مانند یک دولت با صادرات نفت از بانک‌ها پول آن را دریافت و حقوق کارمندانش را در عملیات‌های نظامی پرداخت می‌کرد. بعیدی‌نژاد با اشاره به گذشت حدود 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: نتیجه این تحولات به شرایطی انجامید که امروز ایران در آستانه بلوغ انقلاب به عنوان مهم‌ترین قدرت منطقه‌ای تثبیت شده است. او افزود: بسیاری از تصمیم‌های سه دهه گذشته بر اساس اضطرار یا شرایط خاص کشور بود اما انتظار می‌رود از این پس تصمیم‌ها سنجیده و مدبرانه باشد زیرا اکنون ایران با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌ها به اقتداری در جهان دست یافته است که طی 400 سال گذشته شاهد آن نبوده‌ایم.

 اعتماد مردم به نظام از سوی دشمنان هدف قرار گرفته است

فرماندار کاشان گفت: اعتماد مردم به عنوان سرمایه اصلی نظام از سوی دشمنان هدف قرار گرفته است که باید با برنامه‌ریزی دقیق، شناخت رفتار دشمن و تحلیل درست شرایط کنونی کشور اقدام کنیم. حمیدرضا مومنیان روز گذشته در جلسه شورای اداری شهرستان اظهار کرد: در هر دولتی کم و بیش مشکلاتی وجود داشته که برطرف شده است و این‌بار نیز با حفظ وحدت و بصیرت مردم و مسوولان، مسائل پیش آمده رفع خواهد شد.

معاون استاندار اصفهان تصریح کرد: عده‌ای در سطح کشور و شهرستان مانند مخالفان دولت رفتار می‌کنند در حالی که استفاده از این فضا به صورت غیر مسوولانه برای رقابت‌های سیاسی به سود نظام و مردم نیست و جز ناامید کردن مردم سودی ندارد و حتی با در نظر گرفتن مشکلات موجود به معنی بازی کردن در میدان و مسیر دشمن است.

او با اشاره به تلاش‌ها برای ایجاد ناآرامی در سطح کشور از مردم خواست تا بیش از پیش مراقب جنگ روانی دشمن علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشند. او با تقدیر از تولیدکنندگان فرش ماشینی منطقه کاشان گفت: در حالی که 80 درصد اشتغال، تولید و سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه متمرکز است و با وجود نوسان‌های ارزی و مشکلات تامین الیاف مورد نیاز، اما صاحبان صنایع حاضر به رها کردن فعالیت‌های تولیدی نشدند. مومنیان افزود: با توجه به شرایط حساس کشور برای دوری از تنش‌ها باید تصمیم‌گیری‌ها سنجیده و در مدار قانون باشد و مدیران دستگاه‌ها به مسائل و مصوبه‌ها رسیدگی و پاسخگویی سریع داشته باشند.

 

 

ارسال نظر