تامین زیرساخت‌های تعاونی‌ها نیازمند تسهیلات ویژه است

۱۳۹۷/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۴۰۷
تامین زیرساخت‌های تعاونی‌ها نیازمند تسهیلات ویژه است

 عضو هیات‌مدیره سازمان تعاون روستایی کشور گفت: تامین زیرساخت‌های مورد نیاز تعاونی‌های روستایی در استان‌ها و رفع موانع پیش روی توسعه آنها مستلزم اختصاص تسهیلات ویژه با نرخ سود تک رقمی و دوره بازپرداخت 10 ساله است.

محمدرضا اورانی در آیین معارفه مدیرکل جدید تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج با اشاره به نقش ارزنده نظارت و مدیریت صحیح در توسعه تعاونی‌های روستایی در کشور، اظهار داشت: باید با آسیب‌شناسی مناسب نسبت به رفع مسائل و مشکلات تعاونی‌ها و پویایی روزافزون بخش تعاونی به عنوان یکی از حوزه‌های مهم اقتصادی اقدام شود. انسجام هر چه بیشتر بخش‌های کشاورزی و تعاونی در کشور به عنوان مکمل یکدیگر و پرهیز از هرگونه موازی‌کاری توسط آنها ضرورتی انکارناپذیر است. عضو هیات‌مدیره سازمان تعاون روستایی کشور بیان کرد: چنانچه مشکل بازاریابی در بخش کشاورزی برطرف شود بخش عمده‌یی از مشکلات حوزه تولید نیز کاهش می‌یابد.

اورانی آموزش دادن و توانمندسازی اعضای تعاونی‌های روستایی کشور و کهگیلویه و بویراحمد را مهم برشمرد و عنوان کرد: تعاونی‌ها نوعی بنگاه اقتصادی هستند و باید مردم و مسوولان اجرایی با این دیدگاه به آنها توجه کنند. وی ابراز داشت: بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 حدود 56 درصد جمعیت 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در مناطق شهری و 44 درصد نیز در روستاها سکونت دارند.

عضو هیات‌مدیره سازمان تعاون روستایی کشور گفت: در صورتی که تدابیر لازم اندیشیده نشود جمعیت شهری کهگیلویه و بویراحمد تا سال‌های نه چندان دور بیش از حد رشد کرده و در مقابل جمعیت روستایی آن نیز روز به روز کاهش خواهد یافت. اورانی برخی چالش‌های پیش روی توسعه بخش کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد را یادآور شد و اظهار داشت: بر اساس سرشماری کشاورزی سال 1393 حدود 67 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی در استان فعالیت می‌کنند. وی افزود: تنها 2 دهم درصد از این تعداد بهره‌بردار بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به شکل شرکتی، موسسه‌یی و سازمان یافته فعالیت دارند. عضو هیات‌مدیره سازمان تعاون روستایی کشور بیان کرد: تنها 1.1 درصد حدود 67 بهره‌بردار بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد دارای تحصیلات کاردانی و بالاتر در رشته کشاورزی و غیرکشاورزی هستند در حالی که میانگین کشوری 5.1 درصد است. اورانی عنوان کرد: عمده زمین‌های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد خرده مالکی بوده و درآمدزا نیستند.

وی ابراز داشت: به همین دلیل بخش عمده‌یی از مهاجرت روستاییان کهگیلویه و بویراحمد به شهرهای این استان را بهره‌برداران خرده مالک بخش کشاورزی شامل می‌شوند.

منوچهر محمدی در این آیین به عنوان مدیرکل جدید تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد معرفی و از خدمات سید «علی اصغر داورپناه» سرپرست پیشین این اداره کل تجلیل شد. قلندر فرامرزی مدیرکل پیشین تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد جمعه 17 فروردین امسال بر اثر ایست قلبی از دنیا رفت.

 

ارسال نظر