اخبار شهرستان‌ها

۱۳۹۷/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۸۳۹
اخبار شهرستان‌ها

 از ژاپن تا خوزستان در جست‌وجوی شِردِنگ

اهواز  شردنگ یا شیردینگ یا شردینگ از صنایع‌دستی زنان کوچ نشین است که در اندازه‌های متفاوت، نقش‌ها و رنگ‌های متنوع و جذاب بافته و در عروسی‌ها و جشن‌ها به شکل نوارهای تزیینی آویزان می‌شد. یک بانوی ژاپنی راه دور و دراز شرق آسیا تا استان خوزستان را در جست‌وجوی شِردِنگ می‌پیماید تا از نزدیک آن را ببیند. خانم توماکو از روزی که بطور اتفاقی در جریان تحقیقاتش به شردنگ برخورد شیفته آن شد و از همان زمان تصمیم گرفت به ایران سفر کند. توماکو سرانجام به همراه مترجمش پاییز پارسال به خوزستان آمد. استاد دانشگاه هنر ژاپن که همزمان در حال نگارش کتابی در زمینه صنایع دستی است تعطیلات نوروز امسال موفق شد در جریان سفر دوم خود ابتدا به شهر باستانی ایذه برود و سپس راهی اندیکا شود تا به تحقیق و پژوهش در زمینه دست بافته‌های زنان بختیاری بپردازد.

 اسناد بقعه شیخ صفی الدین قابلیت ثبت جهانی را دارد؛ اردبیل| سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: اسناد مرتبط با بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی قابلیت ثبت جهانی را دارد.  نادر فلاحی در جلسه برنامه‌های اداره کل برای گرامیداشت هفته استان اردبیل تصریح کرد: اسناد متعدد تاریخی منتسب به مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی است. او افزود: این اسناد در تعداد با اسناد آستان قدس رضوی برابری می‌کند اما در دهه‌های اخیر بخش اعظمی از آن به موزه‌های دیگر از جمله خود آستان قدس رضوی و موزه باستان‌شناسی تهران انتقال یافته است. سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکید کرد: در گذشته هشت صندوق از این اسناد به تهران انتقال یافته و بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد به دلیل اهمیت این اسناد قابلیت ثبت جهانی را دارد.

 میزبانی آبادان از پیکر پاک ۷۵ شهید؛ آبادان|پیکر پاک ۷۵ شهید گلگون کفن دفاع مقدس از مرز بین‌المللی شلمچه وارد کشور شد.  جمعی از مردم شهید پرور خرمشهر و آبادان، خانواده‌های معظم شهدا، عشایر عرب و شماری از مسوولان کشوری و لشکری با حضور در نقطه صفر مرزی از این شهدا استقبال کردند. سردار باقر‌زاده فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح در شلمچه گفت: پیکر پاک این شهدای والا مقام به تازگی در مناطق علمیاتی زبیدات، کتیبان و جزیره بوارین تفحص شده است.

 زکات جمع‌آوری شده هرمنطقه در همان منطقه هزینه می‌شود؛ شیراز| رییس کمیته امداد کشور گفت: در شورای زکات، ریالی از زکات صدقات و انفاقات مردم به عنوان حق الزحمه به عاملان پرداخت نمی‌شود.  فتاح در همایش زکات استان فارس با اشاره به اینکه سهم زکات کشور پارسال ۳۷۰ میلیارد تومان بوده و از این میان بیش از ۱۱ تا ۱۲ درصد یعنی حدود ۴۰ میلیارد تومان سهم استان فارس است، گفت: زکات هر منطقه برای مردم آن منطقه هزینه شده و ریالی از آن حق الزحمه به عاملان پرداخت نمی‌شود.  او بیان کرد: از ۴۰ میلیارد تومان زکات جمع‌آوری شده، سال گذشته ۳۰ درصد به فقرا و مساکین و ۱۰ درصد به کار‌های عمرانی اختصاص داده شده است.

 موفقیت شهرداری اصفهان در جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی ها؛ اصفهان| اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان در سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی‌های کشور موفق به کسب دو رتبه در بخش‌های مستندسازی و گزارش شد.  سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی به همت انجمن متخصصان روابط عمومی و با شرکت روابط عمومی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی در دو بخش رقابتی و آموزشی برگزار شد و به معرفی برگزیدگان خود پرداخت.  در این جشنواره اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان در بخش مستند‌سازی رتبه نخست و در بخش گزارش، رتبه دوم را کسب کرد.

 اعمال بیمه تکمیلی 900 هزار راننده کامیون؛ اصفهان|  بیمه تکمیلی 900 هزار راننده کامیون و خانواده‌هایشان از اول مرداد اعمال می‌شود.  معاون وزیر راه و شهر‌سازی در اصفهان با بیان اینکه موضوع قرار گرفتن رانندگان در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور در مجلس در حال پیگیری است گفت: از اول مرداد امسال 900 هزار راننده و خانواده‌هایشان بیمه تکمیلی می‌شوند که منابع مالی آن را شرکت‌های صدور بارنامه تامین کرده‌اند.  حسن نیا با بیان اینکه در نخستین قدم افزایش 20 درصدی کرایه‌ها در 45روز گذشته انجام شده افزود: درخواست تعیین قیمت حمل بار بر اساس تن - کیلومتر، شفاف‌سازی کرایه حمل بار بین صاحب شرکت و راننده، توزیع عادلانه لاستیک، بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی از مهم‌ترین خواسته‌های رانندگان وسایل نقلیه سنگین است که در چند روز گذشته از مسوولان خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شده بودند.

 خسارت یک میلیاردی خاموشی‌ها به واحد‌های صنعتی مراغه؛تبریز| قطعی برق به ۲۰واحد تولیدی - صنعتی شهرک صنعتی مراغه یک میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.  معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه مراغه گفت: خاموشی‌های گاه و بی‌گاه برق موجب خرابی دستگاه‌ها، از بین رفتن مواد اولیه و سوختن دستگاه‌های الکترونیکی این ۲۰ واحد شده است.  حمیدی شکری در بازدید از واحد‌های صنعتی مراغه افزود: علاوه بر این به علت قطعی برق، تولید برخی واحد‌ها کاهش یافته، تعدادی از واحد‌ها تعطیل شده و در برخی موارد بخشی از کارگران به مرخصی اجباری فرستاده شده‌اند.

 

ارسال نظر