روستاییان دارای چک برگشتی وام اشتغال می‌گیرند

۱۳۹۷/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۵۹۹
روستاییان دارای چک برگشتی وام اشتغال می‌گیرند

تصویب 2 هزار و 800 میلیارد تومان طرح اشتغال ساز روستایی

 

گروه بنگاه‌ها|

معکوس کردن روند مهاجرت روستاییان به شهرها یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی بود که دولت تدبیر و امید از سال 92 تلاش کرد تا از طریق بهبود شاخص‌های اشتغال در روستاها آن را تحقق بخشد؛ ایده‌یی که از دولت از طریق تخصیص تسهیلات ویژه روستایی و افزایش دامنه‌های مهارت‌آموزی برای توسعه در روستاها و... تلاش کرد تا زمینه عملیاتی ساختن آن را فراهم کند. بر اساس این دورنمای اجرایی است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات روستایی با نرخ سود 4 تا 6 درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود که مراحل عملیاتی آن در استان‌ها شروع شده است.

علی ربیعی که برای افتتاح پروژه‌های اشتغال‌زایی راهی اردبیل شده در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان پارس‌آباد اظهار کرد: در حوزه دام بیشترین ثبت‌نام‌ها را با رقم 18هزار میلیارد تومان شاهد بودیم که قرار است

بر‌اساس ضوابط تعیین شده و اصلاحیه اخیر پرداخت تسهیلات به حوزه دام روستایی انجام شود.

در کنار ربیعی سایر معاونان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با حضور در جلسات مربوط به توسعه اشتغال‌زایی بخشی از برنامه‌های دولت برای بهبود در شاخص‌های اشتغال‌زایی را تشریح کردند؛ عیسی منصوری معاون اشتغال و کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از برنامه‌های دولت برای حمایت از روستاییانی که هر یک به نوعی با چالش‌های اقتصادی دست به گریبان هستند، خبر داد و اعلام کرد که تسهیلات ویژه‌یی برای چک‌های برگشتی روستاییان تدارک دیده شده تا با بهبود فضای کسب و کار در روستاها فرآیند توسعه روستایی با سرعت بیشتری عملیاتی شود.

 استقبال روستاییان از برنامه‌های اشتغال‌زایی

علی ربیعی با بیان اینکه در حوزه دام برای اصلاح نژاد و دامداری‌های صنعتی نیز تسهیلات روستایی پرداخت خواهد شد، خاطرنشان کرد: ما مراقبت می‌کنیم تا عده‌یی به صورت تکراری یا چرخشی از این تسهیلات استفاده نکنند و این منابع مخصوص ساکنان مناطق روستایی و محروم است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دلیل بیکاری در حوزه کشاورزی را غفلت از گرایش به سمت تولید محصولات گلخانه‌یی، صنایع تبدیلی و تکمیلی اعلام و تصریح کرد: از طریق صندوق کارآفرینی به عنوان یکی از مجموعه‌های موفق پرداخت تسهیلات به خوبی انجام می‌شود و ضرورت دارد، متقاضیان به ویژه ساکنان مناطق روستایی با بهره‌مندی از تسهیلات ارزان‌قیمت به توسعه این صنایع کمک کنند. ر بیعی به خلأ شرکت‌های صادراتی در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: ما در این استان نیازمند چندین شرکت صادراتی برای ورود به بازار آسیای میانه هستیم که انتظار می‌رود مسوولان استان اردبیل با همراهی فعالان این عرصه زمینه راه‌اندازی این شرکت‌ها را با توجه به قابلیت بی‌نظیر استان اردبیل فراهم کنند.

وی توسعه کشت مبتنی بر قرارداد را با تجربه موفق در تولید زعفران و توجه به اشتغال دست دوم در حوزه کشاورزی ضروری خواند و تصریح کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری یک هزار و 500 میلیارد تومانی در حوزه آب و خاک دشت مغان و تبدیل 35 هزار هکتار اراضی دیم به آبی در مرحله اول و همچنین افزایش یک میلیون تنی محصولات به یقین راه‌اندازی چنین شرکت‌هایی بسیار راهگشا در مسیر اشتغال خواهد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین به راه‌اندازی پنجره واحد اشتغال روستایی اشاره کرد و افزود: در استان اردبیل این پنجره واحد با ابتکار استاندار آغاز شده و امیدواریم از نتایج آن همه اهالی منطقه بهره‌مند شوند. منصوری گفت: با ابلاغ وزیر کار به 4 بانک و موسسه عامل مقرر شد تا برخی متقاضیان دریافت تسهیلات با وجود داشتن چک برگشتی و معوقه‌ البته مشروط به قواعدی بتوانند از تسهیلات اشتغال‌زایی استفاده کنند.

 6 هزار میلیارد تومان برای اشتغال روستایی

در ادامه این نشست عیسی منصوری معاون اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه با شرایط اقتصادی کشور انتظار داریم، مسائل و موضوعاتی مانند اشتغال به صورت ویژه‌تری مورد حمایت قرار گیرد.

او تصریح کرد: تجربه انحراف منابع برنامه‌های اشتغال‌زایی و فرصت‌طلبی برخی سودجویان در دوره‌های گذشته را داشته‌ایم بنابراین باید پیش از جلوگیری از انحراف منابع به این موضوع توجه بیشتر کرد. منصوری تصریح کرد: صرفا قاعده پرداخت تسهیلات نمی‌تواند منجر به اشتغال شود، بنابراین اگر برنامه‌های اشتغال صرفا متکی به پرداخت تسهیلات باشد، نتیجه آن انحراف منابع خواهد بود.

معاون کارآفرینی وزیر کار با بیان اینکه قوانین کسب و کار و اقتصاد در روش‌های اجرا و تخصیص منابع باید رعایت شود، افزود: درباره راه‌های جلوگیری از انحراف منابع بانکی اگر دولت به جای پرداخت تسهیلات در ارائه ضمانتنامه‌های بانکی و کاهش ریسک برای شبکه بانکی کشور متمرکز شود، در نتیجه پرداخت تسهیلات آسان‌تر خواهد بود. او به انعقاد تفاهمنامه میان وزارت کار با 4 صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری جهت پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اشاره کرد و گفت: به دلیل آنکه این صندوق‌های ضمانت منابع لازم را در اختیار نداشتند، بنابراین بر اساس آیین‌نامه تبصره 18 قانون بودجه پیشنهاد داده‌ایم که سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری ضمانت به صورت تعهدی افزایش یابد که این آیین‌نامه امروز توسط دولت بررسی و تصویب می‌شود.

 متقاضیان تسهیلات با وجود

چک برگشتی وام می‌گیرند

معاون توسعه کارآفرینی‌ و اشتغال وزیر تعاون در ادامه به مشکلات چک برگشتی و اقساط معوقه‌ تسهیلات اشتغال‌زایی اشاره کرد و گفت: با ابلاغ وزیر کار به 4 بانک و موسسه عامل مقرر شد تا برخی متقاضیان دریافت تسهیلات با وجود داشتن چک برگشتی و معوقه‌ البته مشروط به قواعدی بتوانند از تسهیلات اشتغال‌زایی استفاده کنند.

او یادآور شد: در چنین شرایط اقتصادی بسیاری از فعالان اقتصادی با مشکل چک برگشتی و اقساط معوقه‌ روبه‌رو هستند.

منصوری با بیان اینکه برخی نمایندگان مجلس از نظام بانکی درباره پرداخت تسهیلات اشتغال به متقاضیانی که آورده اولیه ندارند، تقاضای کمک کرده‌اند، گفت: به‌طور قطع منابع صندوق توسعه ملی و منابع بانک‌ها از پول بیت‌المال است و ما نمی‌توانیم به فردی که حتی آورده اولیه برای اشتغال‌زایی ندارد، تسهیلات پرداخت کنیم.

او با تاکید بر اینکه باید اشتغال در شرایط فعلی اقتصادی کشور تصویب شود، گفت: قاعده سیاست‌گذاری در این شرایط موجب می‌شود که نسبت به ثبات اشتغال، حساسیت بیشتری داشته باشیم و در این زمینه مقرر شد که از منابع صندوق بیمه بیکاری جهت پرداخت تسهیلات به واحد‌های تولیدی اقدام کنیم.

 حجم صادرات فرش به 500 تن رسید

منصوری با بیان اینکه شغل‌هایی مانند دامداری و فرش دستباف به عنوان شغل‌های پرتقاضا در سامانه کارا هستند، گفت: در 9 سال گذشته میزان صادرات فرش ما 5 هزار تن در سال بوده اما با توجه به آنکه هم ‌اکنون حجم صادرات ما به 500 تن رسیده است، باید گفت ما نمی‌توانیم منابع اشتغال را به سمت بازاری ببریم که هیچ توجیه اقتصادی ندارد. او افزود: در این شرایط پرداخت تسهیلات به این متقاضیان باعث خواهد شد که آنها تبدیل به بدهکاران‌ بانکی شوند.

منصوری با بیان اینکه برای رفع مشکل اشتغال در تعاونی‌های مرزی باید نظام انگیزشی‌ خاصی ایجاد شود، ‌گفت: در این زمینه باید سیاست‌های جلوگیری از قاچاق کالا مطرح و با ساماندهی واردات بتوانیم اشتغال در این تعاونی‌ها را بهبود ببخشیم. در این خصوص با معاون تعاون وزارت کار توافق شد که از ظرفیت‌های بخش تعاون در 11 استان مرزی کشور استفاده شود. تمام فعالان و مسوولان اتاق تعاون ایران باید برای ارائه طرح‌های ملی به معاونت توسعه کار آفرینی وزارت کار اقدام کنند. منصوری تصریح کرد: روانسازی‌ و دسترسی روستاییان به تسهیلات اشتغال‌زایی از مهم‌ترین اولویت‌های برنامه‌های ما به شمار می‌رود، هم‌اکنون 54درصد از تسهیلات نظام بانکی به تهرانی‌ها پرداخت می‌شود و همین موضوع دسترسی وام‌ها به روستاییان را سخت‌تر کرده است.

او با اشاره به اینکه از بهمن ماه سال گذشته برنامه اشغال روستایی اجرایی شده است، ‌گفت: تاکنون 6 هزار میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک‌های عامل برای اجرا این برنامه ملی تخفیف یافته و حدود 2هزار و 800میلیارد تومان طرح اشتغال ساز مصوب و منجر به قرارداد با بانک‌ها شده است.

 

ارسال نظر