اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۲۳ - ۰۰:۱۵:۳۰
کد خبر: ۱۲۵۴۴۶

شناسایی معتادان متجاهر با اسکن عنبیه

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ از امکان شناسایی معتادان متجاهر از طریق اسکن عنبیه و اثرانگشت خبر داد.

محمد بخشنده درباره مفقود شدن کارت ملی معتادان متجاهر و نحوه شناسایی آنان به ایسنا گفت: یکی از مشکلات ما در مورد معتادان متجاهر عدم داشتن مدارک هویتی است و بسیاری از افرادی که از سوی پلیس جمع‌آوری شده و به مراکز غربال بهزیستی و وزارت بهداشت برده می‌شوند، فاقد مدارک هویتی هستند. وی با بیان اینکه در این زمینه هماهنگی‌هایی با ستاد مبارزه با مواد مخدر و ثبت احوال انجام شده گفت: چندی پیش برای 120نفر از معتادان متجاهر دوباره مدارک و اسناد هویتی صادر شد؛ اما در مرحله بعدی که بسیاری از این افراد دوباره جمع‌آوری شدند باز هم مدارک هویتی نداشتند که این نشان می‌دهد احتمالا مدارک خود را برای دریافت مواد مخدر گرو گذاشته‌اند. بخشنده با تاکید بر اینکه در همین راستا به دنبال انجام اقدامات دیگری برای شناسایی معتادان متجاهر هستیم، گفت: طی هماهنگی‌های انجام شده در تهران امکان شناسایی معتادان متجاهر از طریق اسکن عنبیه، انگشت نگاری و همچنین اطلاعات ژنتیکی فراهم شده و ما در حال تکمیل این بانک هستیم. رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با بیان اینکه با وجود مشکلات، در حال تکمیل این بانک اطلاعاتی بوده و این روند ادامه دارد، گفت: با تکمیل این بانک دیگر مشکلی در شناسایی هویت معتادان متجاهر نخواهیم داشت.

۷۰درصد مردم قادر به پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی نیستند

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: افزایش سرسام‌آور نرخ مواد دندانپزشکی، ۷۰ درصد مردم را در پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی با مشکل مواجه می‌کند.

محمدحسین قربانی افزود: «هزینه بالای دندانپزشکی ناشی از قیمت بالای تجهیزات بوده که به ویژه در شرایط کنونی با ایجاد نوسان در بازار ارز ایجاد شده است، کما اینکه باعث شده نرخ لیست مواد دندانپزشکی به صورت سرسام‌آوری افزایش پیدا کند.

آنچه مسلم است، این معضل بر قیمت تمام شده برای ارائه خدمات در این حوزه اثر گذاشته است و باعث شده تا 70 درصد جامعه که از قشر متوسط به پایین محسوب می‌شوند به دلیل مشکلات اقتصادی قادر به پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی نباشند.

وی در مورد ارائه آماری مبنی بر وجود 300 میلیون دندان پوسیده در کشور افزود: آمار و ارقام ارائه شده صحیح است، چرا که در وزارت بهداشت یک کرسی که بطور قاطع از حقوق افراد در حوزه دندانپزشکی دفاع کند، وجود ندارد وبا وجود اینکه سیاست‌های کلانی در حوزه بهداشت و درمان کشور ایجاد شد، اما متاسفانه بسته حمایتی ویژه برای رفع مشکلات دندانپزشکی که می‌تواند دروازه ورود بسیاری از بیماری‌ها همچون مشکلات گوارشی باشد، دیده نشده است و این خلأ در این زمینه مشاهده می‌شود. قربانی تصریح کرد: بی‌تردید تسهیل روند ارائه خدمات در حوزه دندانپزشکی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، چرا که تحقق این مهم مانع از تحمیل هزینه به حوزه سلامت می‌شود، بنابراین لازم است که بسته حمایتی برای این بخش دیده شود، ضمن اینکه ما در کمیسیون بهداشت نیز بارها این موضوع را به مسوولان حوزه سلامت تذکر داده‌ایم. وی با اشاره به دلیل کمبود نیروی انسانی در حوزه دندانپزشکی کشور یادآورشد: در گذشته موضوع بهداشت‌کاران دهان و دندان مطرح بود که در مراکز روستایی حضور داشتند، اما در شرایط کنونی فضایی باز شده که همه آنها به ادامه تحصیل روی آورند، بنابراین این نقیصه کمبود نیروی انسانی مجرب در این حوزه باعث شیوع بیماری‌های دهان و دندان و افزایش میزان پوسیدگی دندان شد که هزینه سنگینی را بر دوش حوزه سلامت نهاده است. این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ما در کمیسیون بهداشت در پی این هستیم که نشستی را برای رفع این مشکل با مسوولان انجمن‌های دندانپزشکی و NGOها داشته باشیم تا بتوانیم در حوزه پیشگیری اقدام اثرگذاری انجام دهیم، چرا که دندانپزشکی از جمله مواردی است که در این زمینه به خوبی پاسخ می‌دهد.

اجرای طرح «سرشماری اجتماعی خانوارهای ایرانی»

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از تشکیل «پرونده خدمات اجتماعی خانوارهای ایرانی» برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: بر اساس این طرح که پایلوت آن از شهریور ماه در اسلامشهر آغاز می‌شود، کارشناسان بهزیستی با مراجعه به درب منازل، اطلاعات مربوطه را ثبت و با اجرای سیستم ارجاع، نیازمندان بنا بر نیازشان، به دستگاه‌های حمایتی و بهداشتی معرفی می‌شوند. حبیب‌الله مسعودی فرید، در توضیح روند تشکیل پرونده اجتماعی خانوارهای ایرانی افزود: «کارشناسان سازمان بهزیستی با در دست داشتن برگه پرسشنامه به درب منازل شهروندان مراجعه می‌کنند که پایلوت طرح از شهریور ماه از اسلامشهر آغاز می‌شود و تا پایان سال ادامه می‌یابد. از سال ۹۸ به بعد نیز به مرور به کل مناطق حاشیه‌یی و کم‌برخوردار شهری و روستایی کشور تسری می‌یابد.» مسعودی فرید یکی از اهداف اجرای این طرح را ایجاد بانک اطلاعاتی اجتماعی و لینک آن با بانک اطلاعاتی وزارت بهداشت خواند و اظهار کرد: رایزنی‌هایمان را در مورد اینکه نیروی بهزیستی یا وزارت بهداشت در این بخش مستقر شوند را انجام می‌دهیم و در این مورد مساله‌یی وجود ندارد. هماهنگی‌های لازم انجام گرفته و ادامه خواهد یافت تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود به ویژه شبکه سلامت استفاده کنیم. این برنامه به دنبال مصوبه شورای اجتماعی کشور در مورد تجمیع خدمات اجتماعی است؛ از طرفی طبق احکام دایمی برنامه‌های توسعه، سازمان بهزیستی متولی سلامت اجتماعی کشور است که در این راستا با توجه به تصمیم شورای اجتماعی کشور در حال نهایی کردن سیاست‌های اجتماعی با همکاری سایر دستگاه‌های مختلف و صاحب‌نظران هستیم.

 

ارسال نظر