کاهش فشار به تولید در زمان تحریم‌ها

۱۳۹۷/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۷:۵۷
کد خبر: ۱۲۵۴۳۶
کاهش فشار به تولید در زمان تحریم‌ها

گروه بنگاه‌ها|

وزیر صنعت، معدن و تجارت روز پنج‌شنبه در سفر یک روزه خود به فیروزکوه از کارخانه‌های این شهر بازدیدکرد و در نشستی با اشاره به کمبود برق گفت: موضوع برق تا 15 مرداد برطرف خواهد شد، واحدهای صنعتی با امید به فعالیت خود ادامه دهند. محمد شریعتمداری همچنین در خصوص افزایش بی‌دلیل قیمت‌ها در برخی واحدهای تولیدی تاکید کرد: تمام کارخانه‌ها و واحدهای فروش مکلف به اعلام نرخ هستند. او افزود: متخلفان قیمت‌های اعلام شده با جریمه‌های سنگینی مواجه خواهند شد.

به گزارش ایرنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت

در خصوص حمایت از 84 هزار واحد تولیدی کشور در سال حمایت از تولید ملی اظهار کرد: دولت در سال جاری با اهتمام بیشتری برای فراهم‌سازی شرایط تولید حوزه‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی تلاش می‌کند و برای تحقق این هدف، منابعی را پیش بینی کرده‌ایم تا تولیدکنندگان از تسهیلات با نرخ سود کمتری بهره‌مند شوند. شریعتمداری در ادامه سخنان خود از رشد 22درصدی درخواست تاسیس واحدهای تولیدی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال 96 خبر داد و بیان کرد: حدود 1400 کالا ممنوعیت واردات گرفته‌اند؛ یکی از اهم آنها صنایع غذایی است که واردات ندارد که این فرصتی بزرگ برای تاسیس واحدهای تولیدی و افزایش تولیدات داخلی است. او گفت: 9600 واحد تولیدی در حوزه صنایع غذایی در سراسر کشور و برخی از آنها با ظرفیت کمتر از

70 درصد، فعالیت دارند که به زودی از تمام این ظرفیت‌ها استفاده می‌شود و این محصولات جایگزین کالاهای خارجی خواهد شد. شریعتمداری گفت: اعمال فشار به تولیدکنندگان از جمله مالیات‌ها در این شرایط باید به حداقل برسد تا تولید متوقف نشود. شریعتمداری افزود: قانون مالیات و ارزش افزوده نیازمند اصلاحاتی است که با تلاش نمایندگان، مراحل آخر را برای طرح در صحن مجلس طی می‌کند؛ با اصلاح این قانون و کاهش فشار مالیاتی بر تولیدکنندگان شرایط حمایتی بیشتری از تولید کالای داخلی فراهم شود.

 اختیارات جدید در زمینه کارت‌های بازرگانی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود از بازنگری در کارت‌های بازرگانی صادر شده خبر داد و گفت: کارت‌های موجود برای تمدید باید شرایط جدید را دارا باشند. محمد شریعتمداری تصریح کرد: در این عرصه دچار مشکلاتی بوده‌ایم، چرا که نظارت سازمان‌های استانی صنعت، معدن و تجارت بر صدور کارت کامل نبود که به تازگی با تصویب دولت برای نخستین‌بار این اختیار تفویض شد تا بتوانیم نسبت به تعلیق یا ابطال کارت‌های بازرگانی اقدام کنیم.

او ادامه داد: با تاسیس بازار ثانویه در سیستم رایانه‌یی نیما و سنا در بانک مرکزی، وارد‌کنندگان و صادرکنندگان خرد کشور جز صادر‌کنندگان محصولات پتروشیمی، فولاد و فلزات رنگی می‌توانند با هم معامله کنند و از طریق نظام طراحی شده، ارز حاصل از صادرتشان را در اختیار وارد‌کنندگانی که واردات گروه سه یعنی محصولات ساخته شده مورد نیاز مردم، قرار دهند؛ به این ترتیب صادرات روند تقویتی و رو به رشد خواهد داشت. وزیر صنعت، معدن و تجارت به رشد 22درصدی صادرات غیرنفتی در سه ماهه اول امسال اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 14میلیارد دلار کالا و خدمات از استان تهران به خارج از مرزهای کشور صادر شده که امید است با تمهیداتی که دولت اندیشیده است این رقم افزایش پیدا کند. او همچنین خاطرنشان کرد: 1300 میلیارد تومان منابع در قانون بودجه سال 97 تخصیص داده شده که یک هزار میلیارد آن 100 درصد تخصیص یافته است تا بتوانیم از راه‌های مختلف مشوق‌های صادراتی در اختیار صادر‌کنندگان ایرانی قرار دهیم و با تقویت صادرات، خرید کالای ایران را در بازارهای جهانی فراهم کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص توسعه شهرک‌های صنعتی فیروزکوه اظهار کرد: مجموعه شهرک‌های موجود در فیروزکوه، پیشوا، ورامین و پردیس با مصوبه اخیر هیات وزیران می‌توانند کلیه واحد‌های مزاحم صنفی که در محدوده شهرها فعالیت دارند را در خود جای دهند که منجر به بهبود شرایط زیست محیطی نیز برای شهروندان تهرانی خواهد شد.

 انتقال شیفت واحد‌های تولیدی

استاندار تهران نیز در این نشست در خصوص تامین آب شهرک صنعتی فیروزکوه گفت: یک میلیون متر مکعب آب برای این منطقه تخصیص یافته است که درخواست افزایش به 2.5 میلیون مترمکعب شده که این میزان تقاضا در حال پیگیری و اجراست. محمدحسین مقیمی

در خصوص مشکلات برق اظهار کرد: به دلیل کاهش بارندگی سال جاری و کمبود آب پشت سد‌ها، 4000مگاوات برق تولیدی این حوزه کاهش یافته است که برای جلوگیری از خاموشی در کشور با اختیاری که از سوی هیات دولت به استانداران تفویض شد، ساعت کاری ادارات دولتی را در تهران تغییر داده‌ایم که منجر به صرفه‌جویی

300 مگاواتی شده است. مقیمی تاکید کرد: واحدهایی که در شبانه‌روز یک نوبت تولید دارند، می‌توانند با انتقال شیفت به شب تا 15 مرداد ماه، نقش موثری در کاهش مصرف برق داشته باشند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران هم در این نشست گفت: 17 هزار و 500 واحد صنعتی در استان تهران قرار دارند که حدود 20 درصد از صنایع کشور را از لحاظ تعدادی به خود اختصاص داده‌اند. یداله صادقی با بیان این مطلب، افزود: حدود 10هزار مجتمع کارگاهی صنعتی و صنفی را در قالب شهرک‌های صنعتی و صنفی خصوصی ساماندهی کردیم. او با اشاره به اشتغال 800 هزار نفری در واحدهای صنعتی استان تهران، تصریح کرد: 400 هزار واحد صنفی داریم که 70 هزار واحد آن تولیدی و خدماتی هستند. صادقی با بیان اینکه حدود 150 واحد صنعتی در فیروزکوه وجود دارد، گفت: در این شهرستان 2 شهرک صنعتی جدید و قدیم وجود دارد که مهم‌ترین مشکلات شهرک صنعتی جدید، آب و زیرساخت‌های مخابراتی است.

 

ارسال نظر