سهم اپراتورها از درآمدهای بانکی حذف می‌شود؟

۱۳۹۷/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۱۹۲
سهم اپراتورها از درآمدهای بانکی حذف می‌شود؟

در حالی که زمان کوتاهی از طرح موضوع بی‌فرجام «توقف ارائه خدماتUSSD » می‌گذرد، ظاهرا تصمیمات جدید بانکی بار دیگر در انتظار اپراتورهای تلفن همراه است.

به گزارش «تعادل» به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، با گذشت نزدیک به دو سال از ایجاد جریان احتمال تغییر نرخ کارمزدها در شبکه بانکی کشور که هر از گاهی رسانه‌ها نیز به آن پرداخته‌اند و هر بار نیز به شکلی غیرمستقیم رد شده است، این‌بار ظاهرا شبکه بانکی قرار است این تصمیم را به شکل قطعی و البته در ارتباط با بخشی از شبکه پرداخت اعمال کند.

در حالی که سال 95 مصوبه شورای پول و اعتبار از بانک مرکزی خواست تا زمینه‌های لازم برای افزایش درآمد از محل کارمزدها را فراهم کند اما نهایتا تغییری در این سیستم شاهد نبودیم و بعید به نظر می‌رسد که تمایلی از سمت جامعه نسبت به این موضوع وجود داشته باشد. با این حال به گوش می‌رسد که ظاهرا بانک مرکزی به دنبال ابلاغ بخشنامه‌یی به شبکه بانکی برای تغییر در پرداختی‌های کارمزد پرداخت از طریق موبایل و تلفن ثابت است. با وجود اظهارنظر رسمی بانک مرکزی در این باره اما رسانه‌ها به این مقوله پرداخته و خبر از تغییرات احتمالی در این پروسه پرداخت داده‌اند که شاید به قول آنها باید به زودی شاهد این تغییرات بود.

 سرانجام ابلاغیه بانک مرکزی

چندی پیش بود که بانک مرکزی با ابلاغیه‌یی درصدد توقف ارائه خدمات مبتنی بر کدهای دستوری برآمد اما پیگیری و جدیت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مانع از انجام این کار شد و نهایتا بانک مرکزی با او تفاهم کرد.

در حالی که بانک مرکزی با هدف ارتقای امنیت پرداخت‌های الکترونیک، متقاضی توقف ارائه خدمات USSD شده بود اما تبعات این تصمیم که نهایتا به نتیجه نرسید، تا حدی می‌توانست جدی باشد که نارضایتی عمومی را به وجود آورد.

ناامنی درگاه‌های پرداخت نظیر کدهای دستوری در حالی به یک‌باره مطرح شد که تا پیش از آن هیچ گزارش مخاطره‌یی به این حد در فضای رسانه‌یی وجود نداشت یا حداقل به واسطه اینکه راهکار جایگزینی با کارایی این کدها وجود نداشت، رسانه‌ها از ایجاد تشنج در فضای ارتباطی کشور پرهیز کردند.

فارغ از مباحثی که مطرح شد اما محمدجواد آذری‌جهرمی‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خطاب به افرادی که خود را در قالب کارشناس سیستم‌های بانکی یا امور پرداخت معرفی می‌کردند، قول رعایت الزاماتی از سوی اپراتورهای همراه را داد تا دغدغه‌های برخی مرتفع شود.

حال که آن موضوع به نتیجه رسیده و دغدغه‌ها برطرف شده است، گویا نظام بانکی به دنبال راه‌های دیگری برای اعمال فشار بر اپراتورهای تلفن همراه است. در صورت صحت «صفر شدن کارمزد پرداخت از طریق موبایل و تلفن ثابت»، دیگر سهمی برای اپراتورها از کارمزد دریافتی سیستم بانکی (بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت الکترونیکی) وجود نخواهد داشت. طبیعی است که در صورت حذف یک حلقه از زنجیره دریافت‌کنندگان کارمزد، نارضایتی در بخشی از سلسله پرداخت الکترونیک کشور به وجود آید و اپراتورهای تلفن همراه و ثابت نیز در آینده برای جبران این خلأ ایجاد شده در منابع درآمدی‌شان، به فکر راه‌های دیگری از خدمات‌دهی با نرخ‌ها یا ارائه سرویس‌هایی با رویکرد درآمدزایی بیشتر باشند.

خرید شارژ و پرداخت قبوض بیشترین سهم پرداخت از طریق موبایل و تلفن ثابت را به خود اختصاص می‌دهند. با وجود اینکه طرح این موضوع (صفر شدن کارمزد پرداخت از طریق موبایل و تلفن) نوعی تغییر در سطح B2B است و نگرانی را برای مردم ایجاد نمی‌کند اما در صورت صحت چنین تصمیمی در پشت‌پرده، این سوال به ذهن می‌رسد چه نوع رابطه‌یی بین اپراتورهای تلفن و سیستم بانکی حکمفرماست که هر از چند گاهی باعث بروز چنین رفتارها و احتمالاتی می‌شود؟!

 آخرین دستاوردهای همراه اول در هشتمین نمایشگاه تخصصی الکامپ گلستان

از سوی دیگر همراه اول با ارائه آخرین دستاوردهای هوشمندسازی و ‌اینترنت اشیا، در هشتمین نمایشگاه تخصصی الکامپ گلستان حضور دارد. به گزارش «تعادل» به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، هشتمین نمایشگاه تخصصی الکامپ در بخش‌های رایانه، الکترونیک، فناوری اطلاعات (IT)، ماشین‌های اداری، سیستم‌های مخابراتی، هوشمند‌سازی، دولت الکترونیک، استارت‌آپ‌ها و موبایل و همچنین نخستین نمایشگاه تخصصی چاپ، تبلیغات، مطبوعات و رسانه‌های دیجیتال و نخستین نمایشگاه تخصصی بانک، بیمه، بورس، سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی

۱۹ تا ۲۲ تیرماه در استان گلستان برگزار می‌شود. همراه اول در این نمایشگاه، جدیدترین محصولات و خدمات سازمانی، راهکارهای هوشمندسازی و اینترنت اشیا را در غرفه خود ارائه می‌کند. علاوه بر این در حوزه هوشمندسازی و‌اینترنت اشیا هوشمند‌سازی شبکه انرژی، مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل، نمایش شهر هوشمند از طریق واقعیت افزوده و در حوزه محصولات و خدمات سرویس شماره مجازی، خط ویژه سازمانی، چتر دیتای سازمانی، بسته‌های اشتراکی و اختصاصی دیتا، شبکه خصوصی مجازی موبایل و شبکه اختصاصی امن همراه در این نمایشگاه حضور دارد. همچنین طرح تعویض رایگان سیم‌کارت به یوسیم و فروش سیم‌کارت ویژه ۱۰۰ هزار تومانی از دیگر برنامه‌های همراه اول در این نمایشگاه است.

 

 

ارسال نظر