مقابله با مافیای سوخت و دام در منطقه سیستان

۱۳۹۷/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۱۹۱
مقابله با مافیای سوخت و دام در منطقه سیستان

گروه بنگاه ها|

«مقابله با مافیای سوخت و دام در دستور کار است.» این عباراتی است که وزیر کشور دولت دوازدهم در جریان سفر به سیستان‌وبلوچستان با استفاده از آنها قصد دارد به 2 چالش اساسی در منطقه اشاره کند. چالش‌هایی که بخش قابل‌توجهی از ظرفیت‌های استان را هدر می‌دهد و باعث ایجاد مشاغل کاذب در مناطق مرزی می‌شود. اما راهکار جایگزینی که دولت از طریق آنها قصد دارد مردم منطقه را به جای قاچاق سوخت، دام و کالا به سمت توسعه کسب و کار خرد و کارآفرینی سوق دهد؛ افتتاح بازارچه‌های مرزی و ایجاد ظرفیت‌های تازه برای توسعه مشاغل خانگی و روستایی است. راهبردهایی که که وزیر کشور در جریان سفر به سیستان بارها به آنها اشاره کرد و از افراد دارای نفوذ در استان خواست تا این راهبردها را برای مردم تشریح کنند.

رحمانی‌فضلی وزیر کشور در جریان سفر یک روزه به سیستان‌وبلوچستان به همراه معاونان و روسای سازمان‌های کشوری از طرح 46 هزار هکتاری دشت سیستان، منطقه ویژه اقتصادی رامشار و منطقه آزاد سیستان بازدید کرد و در ادامه سفرش طی مراسمی بازارچه مرزی تخت عدالت در شهرستان هیرمند را افتتاح کرد. بازارچه‌یی که براساس راهبردهای اجرایی دولت دوازدهم برای بهبود شاخص‌های اقتصادی و معیشتی مناطق مرزی عملیاتی شده و براساس پیش‌بینی‌ها نقش برجسته‌یی در توسعهاین مناطق خواهد داشت.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی اما در بدو ورود به فرودگاه زابل و درجمع خبرنگاران گفت: مدت‌ها قبل با پیگیری‌هایی که به عمل آمده بود با دستور رییس‌جمهور جلسه‌یی در وزارت کشور برگزار شد و تمام دستگاه‌های اجرایی اعم از دولتی و حکومتی قرارشد طرحی را درخصوص رفع مشکلات این منطقه از کشور ارائه دهند تا برنامه‌ریزی در این رابطه انجام شود.

وزیر کشور در ادامه اظهار کرد: در استان سیستان‌وبلوچستان هیچ مساله امنیتی در داخل وجود ندارد اما دو کشور در همسایگی مرزهای این استان است که به دلیل ضعف در توانایی کنترل مرزها و مدیریت با مشکلاتی مواجه است؛ مشکلاتی که بالاترین هزینه را مردم این منطقه می‌پردازند و بالاترین قدرت دفاعی که امنیت پایدار است بر دوش مردم این استان است.

شرکت در جلسه بزرگان و معتمدان زهک، جلسه بررسی وضع سیستان و شورای اداری سیستان‌وبلوچستان در شهرستان زابل دیگر برنامه‌های وزیر کشور در این سفر را تشکیل میدادند.

 بازپرس ویژه برای مقابله با قاچاق

وزیر کشور گفت: مافیای سوخت و دام در منطقه سیستان به‌طور جدی پیگیری می‌شود و برای این کار بازرس ویژه‌یی اعزام خواهد شد.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی در نشست شورای اداری منطقه سیستان در زابل افزود: توسعه سیستان را باید به صورت یکپارچه درنظر گرفت و بر همین اساس نیاز است تا سازمان عمران دوباره در این منطقه احیا شود.

وزیر کشور در ادامه اظهار کرد: این سازمان به خوبی می‌تواند طرح‌های توسعه‌یی را برای کل منطقه سیستان اجرا و دنبال کند.

او با اشاره به ساماندهی مرزها گفت: در هیات دولت مصوب شد تا بازارچه‌های مرزی قانونمند شوند. تصمیم بر این است که فعالیت‌های مرزی قانونی و نظارت شده انجام شود تا کرامت انسانی زیر سوال نرود.

وزیر کشور گفت: بدین منظور تخفیف تعرفه‌یی به میزان 600 تا 700 هزار تومان درنظر گرفته شد البته در نگاه ما در مرز باید فعالیت‌ها بر محور صادرات باشد.

او با اشاره به مشکلات خشکسالی در منطقه سیستان گفت: این منطقه 400 هزار نفر جمعیت دارد که با یک کار جهادی می‌توان مشکلات این خطه از ایران اسلامی را برطرف کرد. اجرای طرح 46 هزار هکتار آبیاری نوین دشت سیستان تاحدودی می‌تواند مشکلات این منطقه را بر طرف کند. توسعه سیستان را باید جدای از رودخانه هیرمند مدنظر قرار داد و برای آن برنامه‌ریزی کرد.: ایجاد شهرک صنعتی مشترک میان ایران و افغانستان در منطقه سیستان باید پیگیری شود.

او اظهار داشت: ایجاد منطقه آزاد سیستان می‌تواند مشکلات این منطقه را تا حدودی برطرف کند و این مساله چندین بار در هیات دولت مورد بررسی قرار گرفته است. نمایندگان مردم سیستان‌وبلوچستان ایجاد منطقه آزاد سیستان را پیگیری کنند تا به سرانجام خوبی برسد.

 استفاده از ظرفیت‌های داخلی

امام جمعه زابل نیز در این نشست گفت: سیستان اقیانوسی از استعدادهای بالقوه است که باید شناسایی و شکوفا شوند.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر کیخا اظهار کرد: ریزگردها و خشکسالی تاکنون نتوانسته کمر سیستان را بشکند اما سوءمدیریت‌ها و مدیریت‌های مثبت اما ناپایدار این اقدام را انجام داده است. ماندگاری مردم در سیستان حتی اگر هیچ کاری هم انجام ندهند پدافند غیرعامل محسوب می‌شود به همین سبب ضروری است برای نگهداشت مردم در منطقه اقدامات فوری انجام شود.

امام جمعه زابل با تاکید بر استفاده بهینه از فرصت مرز تصریح کرد: مرز سیستان گرفتار سوءمدیریت است. مافیای دام و سوخت مردم سیستان را درمانده و عاجز کرده است و باید برای این کار اقدام فوری انجام شود. متاسفانه فقط یک عده افراد خاص از مزیت مرز بهره‌مند می‌شوند.

امام جمعه زابل گفت: ماهیانه 20 میلیارد تومان در آمد مرزی سیستان است اما با این همه در آمد حتی بزرگراه زابل -زاهدان در حال تبدیل شدن به آثار تاریخی است. توریسم درمانی در سیستان یک ظرفیت است و باید از آن به خوبی استفاده کرد.

امام جمعه زهک نیز در جمع معتمدین منطقه درخصوص اهمیت مرز گفت: مرز یک فرصت است نه تهدید، پس باید از این فرصت در جهت اشتغال و توسعه منطقه استفاده کرد.

حجت‌الاسلام خدری افزود: متاسفانه از فرصت مرزهای منطقه سیستان به خوبی استفاده نشده است و باید مدیریت مرز در منطقه مورد توجه قرار گیرد. به گفته مسوولان وقتی مرز باز است میزان جرایم 50درصد کاهش می‌یابد.

 

ارسال نظر