سهم استان مرکزی از انتقال آب سد کوچری ۲۷ و نیم میلیون مترمکعب است

۱۳۹۷/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۸۷۶
سهم استان مرکزی از انتقال آب سد کوچری ۲۷ و نیم میلیون مترمکعب است

تابستان 97 برای ایرانیان در شرایطی از راه رسیده که مشکل کم آبی به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی تولید، صنعت کشاورزی و اساسا تمدن ایرانی همچنان سایه سنگین خود را بر ساختار اجتماعی و اقتصادی کشورمان انداخته است. اعداد و ارقامی که از استان‌های مختلف در خصوص راهبردهای آبی منتشر می‌شود، گویای این واقعیت روشن است که برای توسعه پایدار چاره‌یی جز به کارگیری الگوهای مصرف مناسب برای شرایط جدید آبی کشورمان وجود ندارد.

استان مرکزی هم یکی از استان‌هایی است که تلاش می‌کند از طریق به کار‌گیری الگوهای علمی و با استفاده از مشارکت عمومی وضعیت آب در استان را مدیریت کند. در همین زمینه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان مرکزی معتقد است: سهم استان مرکزی از انتقال آب از سد کوچری ۲۷ و نیم میلیون مترمکعب بوده و در مقیاس ۱۱۳میلیون تولید آب عدد تاثیرگذاری است. عبدالرضا خلیلی در نشست خبری هفته صرفه‌جویی در مصرف آب با اشاره به اینکه یکم تا هفتم تیرماه هفته صرفه‌جویی مصرف آب نامگذاری شده اظهار داشت: بارندگی‌‌هایی که لازمه تغذیه آب‌های زیرزمینی هستند از بارندگی‌هایی که در فصل پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد، سرچشمه می‌گیرند که البته 50درصد کاهش داشته‌ایم. او افزود: استان مرکزی در سال گذشته جزو 5 استان بحران‌دار بارندگی بود، با وجود اینکه از آبان‌ماه فکر می‌کردیم با کم‌آبی روبه‌رو هستیم، از آذرماه برنامه‌ریزی‌هایی انجام دادیم تا با مشکل روبه‌رو نشویم و پروژه‌هایی را برای مقابله با کم‌آبی کلید زدیم که بیش از 85 درصد از پروژه‌ها با بیش از 25میلیارد تومان اجرا شده و امیدواریم تا تیرماه مابقی را هم به مرحله اجرا برسانیم.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان مرکزی بیان کرد: پروژه‌های آبرسانی به خمین، آبرسانی میلاجرد و آبرسانی به ساوه را تکمیل کردیم که البته پروژه دلیجان هم در حال اتمام است، پروژه محلات را هم تا حدود 8 کیلومتر احداث کرده‌ایم و کمتر از یک کیلومتر آن باقی مانده است. خلیلی افزود: در انجام این پروژه‌ها کمک‌های معنوی خوبی شده است اما تنگناهای مالی را داریم، چون آب شرب مساله مهمی است، تلاش کردیم با وجود تنگناهای منابع براساس شاخص‌هایی که داریم، منابع آب را تجهیز کردیم تا اتفاقی نیفتد و توقع داریم مردم با انجام توصیه‌های ساده کمک‌ کنند. او بیان کرد: ظرف 5سال گذشته سرانه مصرف آب استان از 242 لیتر در شبانه‌روز به ازای هر نفر به 210 لیتر در شبانه‌روز به ازای هر نفر رسیده است.

 بیش از 70درصد آب مورد نیاز خمین از انتقال آب سد کوچری تامین می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان مرکزی افزود: بیش از 70 درصد آب خمین از انتقال آب سد کوچری از قم تامین می‌شود، از نظر استفاده از آب سطحی در سال 91 صفر درصد بودیم اما الان به 50 درصد رسیده است.

خلیلی ادامه داد: متوسط مصرف استان 3هزار و 600 لیتر در ثانیه بوده که این 3هزار و 600 لیتر در ثانیه به‌طور متوسط سالانه متغیر است که در تابستان زیاد و در زمستان کم می‌شود، در تابستان به 5 هزار و 600 لیتر در ثانیه می‌رسد، یعنی برای اداره کردن تامین شهرهای استان در فصل تابستان باید 5 هزار و 600 لیتر در ثانیه آب تولید کنیم که عدد خیلی بالایی است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی تصریح کرد: در استان غیر از یک شهر که مقداری املاح آب بالاست که هیچ ضرری هم ندارد هیچ‌گونه آلودگی در آب وجود ندارد و آن را هم دو شبکه‌یی کرده‌ایم و امیدواریم هر چه زودتر پروژه انتقال آب ساوه اجرایی شود. او افزود: قیمت آب 7درصد افزایش یافته است، شورای اقتصاد بر اساس مصوبه مجلس اختیار را به شورای اقتصاد و هیات دولت داده است و آخرین باری که قیمت آب گران شده در تاریخ یک مهرماه 94 بوده است، از دید شهروندی و صیانت از مردم امسال برای نخستین‌بار امتیاز 100 از 100 در بین 88 دستگاه موجود را دریافت کردیم.

 

ارسال نظر