الگوی تهاتری نفت برای تامین کالاهای اساسی

۱۳۹۷/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۷۸۸
الگوی تهاتری نفت برای تامین کالاهای اساسی

گروه بنگاه‌ها|

معادله تامین کالاهای اساسی، موضوعی است که چهره‌های دولتی این روزها بیشتر از هر زمان دیگری به دنبال تشریح ابعاد و زوایای گوناگون آن هستند؛ موضوعی که ارتباط مستقیمی با میزان رضایتمندی مردم از ساختار اجرایی داردو چنانچه دولت بتواند به مطالبات مردم در زمینه کالاهای اساسی پاسخ دهد بخش قابل توجهی از نارسایی‌های عمومی حل و فصل می‌شود. درمسیر معکوس هم چنانچه مشکلی در روند تامین کالاهای اساسی ایجاد شود؛ خطرات و نارسایی‌های آن کل سیستم را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

 اما یکی از مدل‌هایی که دولت برای تامین کالاهای اساسی دنبال می‌کند بنا به گفته جهانگیری استفاده از الگوی تهاتری در تامین کالاهاست. معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به این مدل می‌گوید: دولت برای شرایط تحریم برنامه‌ریزی دقیق دارد که یکی از برنامه‌ها برای تامین کالاهای وارداتی مورد نیاز استفاده از سازوکار تهاتر است. به گزارش پاد، اسحاق جهانگیری ظهر دوشنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی افزود: ایران درمقابل تحریم‌های امریکا دست بسته نیست و از روش‌های مختلف برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها استفاده می‌کند. او با یادآوری شرایط جدید پیش رو کشور و احتمال آسیب دیدن طبقات و اقشار ضعیف جامعه بر ضرورت توجه ویژه به این اقشار و کمک به آنها برای تامین نیازهای اصلی زندگی آنها تاکید کرد. معاون اول رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: در شرایط جدید کشور و افزایش قیمت برخی کالاها، طبقات ضعیف جامعه در تامین نیازهای اصلی زندگی با مشکل مواجه می‌شوند و درآمد آنها کاهش پیدا می‌کند که ضرورت دارد به‌طور جدی به این طبقات توجه و از آسیب رسیدن به آنها جلوگیری شود.

جهانگیری از رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست جلساتی را در این خصوص برگزار و راهکارهای تامین منابع لازم را برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه در جهت جلوگیری از آسیب دیدن طبقات ضعیف پیدا کنند. او همچنین خواستار تشکیل کارگروهی با عنوان کمیته تهاتر با عضویت وزارتخانه‌های نفت، صنعت، معدن و تجارت، امور خارجه، امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه شد و افزود: لازم است کارگروهی با محوریت وزارت نفت تشکیل شود و برای تهاتر نفت با کالاهای اساسی برنامه‌ریزی و ساز و کار آن تعیین و نتیجه تصمیمات گزارش شود.

 تلاش برای تعادل بخشیدن به تولید

و صادرات نفت

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در ادامه با تاکید بر اینکه دولت در تحریم‌های پیش رو روش‌های مختلفی را به کار می‌گیرد تا صادرات نفت کشور کاهش نیابد، تصریح کرد: استمرار صادرات نفت کشور نماد پیروزی ملت ایران در مقابل تحریم‌های امریکا است و با برنامه‌ریزی و مدیریت توانمند وزارت نفت، امیدوارم شاهد این موفقیت بزرگ باشیم و ثابت کنیم که ادعای امریکا مبنی بر متوقف کردن صادرات نفت ایران واهی است. جهانگیری افزود: در شرایط تحریم، واردات کالا نباید متوقف شود و روند صادرات نیز باید با رونق همراه باشد، باید تلاش کنیم تحت هر شرایط کالاهای اساسی مورد نیاز به کشور وارد شود و ذخایر کالاهای اساسی وضعیتی اطمینان بخش داشته باشد.

او همچنین با یادآوری اینکه در شرایط جدید ممکن است فعالان اقتصادی و صنعتگران کشور با مسائل و مشکلاتی مواجه شوند، بر ضرورت رفع بروکراسی و مجوزهای غیرضرور در شرایط تحریم تاکید کرد.

او ادامه داد: موانع و مقررات دست و پا گیر را باید از پیش رو فعالان اقتصادی و مبادلات تجاری کشور‌برداریم و تمامی دستگاه‌های اجرایی موظفند برای حذف بروکراسی زائد برنامه‌ریزی و نتیجه اقدامات خود در این خصوص را گزارش کنند.

معاون اول رییس‌جمهوری با یادآوری گزارش امروز وزارت جهاد کشاورزی از اقدامات صورت گرفته، دستاوردها و نیز راهبردهای این وزارتخانه برای مدیریت شرایط تحریم، اقدامات انجام شده را مناسب و شایسته ارزیابی کرد.

جهانگیری گفت: وزارت جهاد کشاورزی عملکرد موفقی در دولت یازدهم و دوازدهم داشته و اقدامات صورت گرفته توسط این دستگاه اجرایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی قابل تقدیر است.

او همچنین به گزارش دبیرخانه این ستاد درخصوص ارزیابی عملکرد استان‌های مختلف کشور در اجرای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: استانداران و مدیران استانی باید برای اجرای اقتصاد مقاومتی به ویژه در شرایط پیش روی کشور، به صورت ویژه وقت بگذارند و پیگیری جدی داشته باشند.

 توجه به اقشار آسیب‌پذیر

مسعود پزشکیان نایب‌رییس مجلس دهم هم در این جلسه با تاکید بر لزوم توجه ویژه به اقشار آسیب‌پذیر جامعه به خصوص در شرایط پیش روی کشور گفت: اگر دولت نیازهای اقشار آسیب پذیر جامعه را تامین کند و زندگی مردم جریان عادی خود را داشته باشد، دشمنان هر قدر هم که تلاش کنند مردم پشت مسوولان خواهند ایستاد.

همچنین محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در این جلسه از آمادگی این سازمان برای تامین منابع مالی مورد نیاز برای ذخیره‌سازی کالاهای اساسی و اقلام مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد. محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی هم با اشاره به برخی فضاسازی‌ها در جامعه مبنی بر عدم وجود ذخایر کافی اقلام کشاورزی و مواد غذایی، گفت: نگرانی برای واردات مواد غذایی، محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی وجود ندارد و این وزارتخانه از ذخایر کافی مواد غذایی و محصولات کشاورزی برخوردار است.

در این جلسه که وزیران دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صنعت، معدن و تجارت، نیرو، راه و شهرسازی، نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، رییس سازمان امور اداری و استخدامی، رییس کل بانک مرکزی و رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی نیز حضور داشتند، نماینده دبیرخانه این ستاد گزارشی از ارزیابی عملکرد استان‌ها در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ارائه کرد.

او گفت: در این ارزیابی عملکرد 12 استان در حد انتظار و شایستگی بوده و عملکرد 13 استان نزدیک به انتظار و شایستگی و 6 استان نیازمند تحرک بیشتر بوده‌اند که در این میان استان‌های کرمان، کردستان و قزوین به ترتیب سه رتبه نخست را در اجرای اقتصاد مقاومتی کسب کرده‌اند.

نماینده دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی همچنین به تشریح تاثیر و کارکرد اقتصاد مقاومتی در استان‌ها پرداخت و افزود: پیگیری اقتصاد مقاومتی موجب شتاب بخشی به امور اقتصادی و تولیدی در استان‌های مختلف کشور شده است.

 چالش‌های برآمده از تحریم ها

معاون وزیر جهاد کشاورزی هم در این جلسه گزارشی از دستاوردها و اقدامات این وزارتخانه ارائه کرد و ضمن آسیب‌شناسی بخش کشاورزی و پیش بینی چالش‌های ناشی از تحریم، به بیان راهبردهای مدیریت تحریم و مهار آثار تحریم در بخش کشاورزی پرداخت.

براساس این گزارش متوسط رشد سالانه ارزش افزوده بخش کشاورزی طی سال‌های اخیر حدود 4.5درصد بوده و کاهش تراز تجاری کشاورزی و غذا از بیش از منفی 8 میلیارد دلار در سال 92 به حدود منفی 3میلیارد دلار در سال 96 رسیده است. در این گزارش اعلام شد که متوسط رشد تولیدات بخش کشاورزی معادل 24درصد و از 96 میلیون تن در سال 92 به 120 میلیون تن در سال 96 رسیده و سهم اشتغال بخش کشاورزی از طریق تولید مواد خام در کل اشتغال کشور 19درصد بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در این گزارش ارزش سالانه صادرات محصولات کشاورزی را حدود 6میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: ارزش کل تولیدات بخش کشاورزی سالانه بالغ بر 85 میلیارد دلار است. در ادامه این گزارش اعلام شد که خرید تضمینی چغندر قند از 3.4 میلیون تن در سال 92 به حدود 8.1میلیون تن در سال 96 رسیده و تولید شکر از 1.1میلیون تن در سال 92 به بیش از 2 میلیون تن در سال 96 افزایش یافته و تولید دانه‌های روغنی نیز با افزایش سه برابری سطح زیر کشت به 400هزار تن افزایش یافته که در سال زراعی جاری به بیش از 500هزار تن افزایش خواهد یافت.

براساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی، تولید آبزیان از 885 هزار تن در سال 92 به 1051 هزار تن در سال 96 افزایش یافته و توسعه گلخانه‌ها از 8800 هکتار در سال 92 به 12300 هکتار در سال 96 رسیده که با اشتغال‌زایی مستقیم برای 35 هزار نفر و اشتغال غیرمستقیم برای 60 هزار نفر همراه بوده است.

افزایش ارتقای بهره‌وری مصرف آب از دیگر بخش‌های گزارش وزارت جهاد کشاورزی بود و اعلام شد که در 4 سال اخیر ارتقای بهره‌وری مصرف آب سالانه 6درصد و در مجموع 25درصد افزایش داشته و تولید محصول از 730 گرم به ازای یک متر مکعب آب به 1250 گرم افزایش یافته است. در این گزارش همچنین اعلام شد که درصد خودکفایی تامین سرانه انرژی خانوارها از محل تولیدات داخلی از 52 درصد در سال 92 به 82 درصد در سال 96 افزایش یافته است.

 هماهنگی وزارتخانه‌ها برای حل مشکلات

در این جلسه مقرر شد کمیته‌یی با محوریت وزارت نفت و با عضویت وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی تحت عنوان کمیته تهاتر تشکیل شود و برای تهاتر کالاهای اساسی با نفت برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد و نتیجه تصمیمات را گزارش کند.

در این جلسه همچنین مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی برای تامین محصولات کشاورزی و مواد غذایی لازم، مبادی واردات و خرید کالاهای اساسی را به کشورهایی منتقل کند که ایران منابع مالی ارزی در این کشورها داشته باشد.

در پایان این جلسه فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا هم گزارشی از آخرین وضعیت اجرای طرح تامین آب شرب استان خوزستان ارائه کرد و گفت: ظرف چند روز آینده آب شرب مناسب به خرمشهر و آبادان خواهد رسید.

 

ارسال نظر