استخدام دولتی بلای کارآفرینی و نوآوری است

۱۳۹۷/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۶۴۱
استخدام دولتی بلای کارآفرینی و نوآوری است

گروه بنگاه‌ها|

«بلای کارآفرینی و نوآوری، استخدام‌های دولتی است.» این عبارتی است که معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با استفاده از آنها سعی می‌کند مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کارآفرینی در کشورمان را تشریح کند. چالش‌هایی که در دوران معاصر باعث شده تا جوان ایرانی به جای خلاقیت و ایده‌پردازی به‌دنبال استخدام در اداره‌های دولتی و حاکمیتی باشد و استعدادهای خود را به جای فضای کسب و کار، پشت میز ادارات به بطالت بگذراند. مشکلی که چنانچه هرچه سریع‌تر برای برون‌رفت از آن اقدامی صورت نگیرد، چشم‌انداز آینده کشور را نیز دستخوش خسارت‌های متعددی می‌کند. مشکلی که ستاری از آن ذیل عنوان افیون اقتصادی نفتی یاد می‌کند و راهکار مقابله با آن را توسعه کلونی‌های کارآفرینی و بهبود شرایط برای فعالیت در این بخش می‌داند.

براساس این رویکرد است که معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در پیامی خطاب به کارآفرینان، شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپی‌ها و دیگر فعالان زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری، ضرورت تلاش و ایستادگی در مسیر خلاقیت، نوآوری و خلق ارزش افزوده از مسیر دانش و نوآوری با تکیه بر اقتصاد دانش‌بنیان و توانمندی‌های تاریخی و نیروی انسانی کشورمان را یادآور شد.

 تغییر مفاهیم بنیادین اقتصادی

ستاری در ابتدای این پیام آورده است: «جنگ بد است. به هر شکلی که باشد در طول 6 هزار سال تاریخ این کشور ما هزاران جنگ را شاهد بوده‌ایم. اما همچنان ایرانیان در این بخش از دنیا به‌عنوان قدیمی‌ترین کشور تاریخ زندگی می‌کنند. یونانیان، رومیان، مغول‌ها و حتی صدام و بسیاری دیگر آمده‌اند و رفته‌اند، ولی ما همچنان پابرجا ایستاده‌ایم. حدود صد سالی است که با پیدایش نفت یک فرهنگ غلط زیرساخت‌های فکری، تربیتی، اجتماعی و اقتصادی ما را به چالش کشیده است. مانند غده سرطانی عمق جامعه را از آن خود کرده است. فرهنگ نفتی ما را چنان در خود اسیر کرده که زندگی بدون آن را برای خود غیرممکن می‌دانیم، پس این کشور در طول تاریخ چگونه در علم، فناوری، تجارت و آقایی بر دنیا را تجربه کرده است.»

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در ادامه تاکید می‌کند: «کدام اقتصاد پیشرفته در دنیا را سراغ دارید که با تکیه بر منابع زیرزمینی پیشرفت کرده باشد. نفت مفاهیم زندگی ما را عوض کرد، جامعه ما را به یک جامعه منابع پایه تبدیل کرد، ارزش‌های انسانی را زیر سوال برد، فکر کردیم می‌توانیم همه‌چیز را بخریم ازجمله علم، دانش و تکنولوژی هم خریدنی است، حتی هویت و شرافت انسانی در چنین جامعه‌یی خریدنی است. فرهنگ نفتی به ما یاد داد که ارزش‌هایی مانند انسانیت، نوع‌دوستی و کارآفرینی همگی خریدنی است.»

 بازگشت به زیست بوم کارآفرینی و نوآوری

معاون رییس‌جمهوری درخصوص شرایط جدید کارآفرینی می‌گوید: «مبارزه با اقتصاد نفتی شکل تازه‌یی به خود گرفته است. در اقتصاد نفتی مفاهیم ایده، خلاقیت و نوآوری بی‌معنی است. استخدام و زیر چتر دولتی رفتن، بلای کارآفرینی و نوآوری است و این بزرگ‌ترین خیانتی است که به فرزندان‌مان می‌کنیم. زیست بوم کارآفرینی و نوآوری قرن‌هاست در سرزمین کهن ما جاری بوده است، اقتصاد نفتی این زیست بوم را تا مرز نابودی برده است و ما را چنان به نفت معتاد کرده که حتی تصور یک روز جدایی از آن را نمی‌کنیم. اما در این مبارزه در چهار سال گذشته افسران و سرداران بسیاری مهیا شده‌اند. بیش از 3600 شرکت دانش‌بنیان با فروش بیش از 60هزار میلیارد تومان و هزاران استارت‌آپ که هر روز جامعه ما را براساس دانش، ابتکار و نوآوری تحت تاثیر قرار می‌دهند و همان‌گونه که رییس‌جمهور روحانی گفتند، این تیم منسجم و متحد در کنار دولت و ملت بیش از پیش در خدمت کشور هستند. از این فرزندان خود حمایت کنید و بگذارید که آنها در این مبارزه با حمایت اجتماعی شما پیروز شوند.»

 

ارسال نظر