همیشه پای دلال‌ها در میان است

۱۳۹۷/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۴۷۸
همیشه پای دلال‌ها در میان است

بنگاه‌ها|

در شرایطی که طی روزهای اخیر موضوع گرانی‌های دامنه‌دار در بازار گوشی‌های موبایل بیشتر در تیررس ارزیابی‌های تحلیلی رسانه‌ها و مردم قرار داشته، اما موضوع گرانی‌های بازار میوه و تره‌بار نیز یکی از بخش‌هایی است که این روزها بیشترین نارضایتی را در میان خانواده‌ها ایجاد کرده و باعث بروز گلایه‌هایی در این خصوص شده است.

 هر چند در سال‌های گذشته نیز نمونه‌هایی از بروز گرانی در حوزه میوه و تره‌بار نوبرانه دیده می‌شد؛ اما دامنه گرانی‌های امسال نه تنها میوه‌های نوبرانه فصل بهار را در بر گرفته بلکه امتداد گرانی‌ها تا فصل تابستان نیز گسترش پیدا کرده است و امروز اکثریت قریب به اتفاق میوه‌های تابستانی با حداکثر قیمتی که می‌توان تصور کرد، روی ویترین میوه‌فروشی‌های شهرها و کلان‌شهرها نشسته است. بلافاصله پس از تندتر شدن دامنه گرانی‌ها در روزهای پایانی سال رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: « گرانی میوه هیچ ربطی به میوه‌فروشان ندارد، چراکه آنها هم این محصولات را گران می‌خرند و درصد قانونی خود (35 درصد) را به قیمت محصول خریداری شده اضافه می‌کنند. » کارگر افزود: «بازار میوه دقیقا از زمانی که به دست فروشندگان میوه می‌رسد، قانونمند می‌شود و در چارچوب فاکتورهایی که دریافت می‌کنند، محصولات خریداری شده خود را به قیمت‌های محاسبه شده عرضه می‌کنند، چرا که آنها فقط توزیع‌کننده میوه هستند. »

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی اظهار کرد: «یکی دیگر از مشکلاتی که وجود دارد، این است که عرضه‌کنندگان میوه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار عمدتا فاکتوری برای فروش محصولات‌شان به فروشندگان میوه و در واقع عرضه‌کنندگان خرد این محصول ارائه نمی‌دهند و همین مساله سبب می‌شود قیمت میوه مشخص نباشد و هر کسی با نرخ دلخواه خود میوه را به میوه فروشندگان می‌فروشد. »

کارگر ادامه داد: «ممکن است برخی در میان فروشندگان میوه تخلف کنند، اما بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته 90 تا 95درصد میوه‌فروشان قانونی عمل می‌کنند و بر اساس نرخ منطقی که باید وجود داشته باشد این محصولات را به مردم می‌فروشند. اما اگر در برخی از موارد فروشندگان میوه جریمه می‌شوند، به دلیل تخلف آنها نیست، بلکه حدود 45 درصد از آنها بابت میوه‌یی که خریداری می‌کنند از عمده‌فروشان یا همان غرفه‌داران میدان مرکز میوه و تره‌بار فاکتوری را دریافت نمی‌کنند و به همین دلیل هنگامی که بازرسان و ناظران از میوه‌فروشان میوه فاکتور درخواست می‌کنند و آنها فاکتوری در اختیار ندارند، لذا جریمه می‌شوند. » بعد از این اظهارنظرها بود که یک‌بار دیگر ردپای دلالی در بازار میوه و تره‌بار ایران به میان آمد و این دیدگاه که دلال‌ها دلیل اصلی گرانی بازار میوه و تره‌بار هستند در محافل اقتصادی و در میان اهالی اقتصاد شنیده شد؛ با توجه به این واقعیت که میوه و تره‌بار یکی از اقلام اصلی سبد مصرفی خانوارهای ایرانی را شکل می‌دهد در جریان این گزارش اظهارنظرهای فعالان این حوزه در استان‌های مختلف را در کنار هم قرار دادیم تا در پایان تصویری از هزارتوی پیچیده بازار میوه و تره‌بار کشورمان پیش روی خوانندگان ارائه شود.

 با عرضه مناسب قیمت‌ها تعدیل می‌شوند

نایب‌رییس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان یکی از چهره‌هایی است که معتقد است به زودی و با عبور از زمان کمبود برخی میوه‌ها و را افزایش عرضه قیمت‌ها به وضعیت متعادل باز می‌گردد. علی مهرکش‌ با بیان اینکه میوه‌های تابستانه که انحصاری از اصفهان تامین شود رو به اتمام است، گفت: کاهش عرضه و افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت میوه‌ می‌شود.

او در خصوص وضعیت بازار میوه‌های تابستانه اظهار کرد: در چند سال اخیر 30 تا 40درصد ظرفیت تولید میوه‌های تابستانه قبل از برداشت از بین می‌رود، زیرا به دلیل وضعیت آب و هوایی ایران، در دو ماه منتهی به پایان سال که زمان گل‌دهی درختان میوه و صیفی‌جات همچون هندوانه و خربزه است، هوا گرم و سبب باز شدن سریع‌تر گل‌ها می‌شود.

او افزود: از طرفی در فروردین ‌ماه که گل‌ها باید رشد کنند، هوا سرد می‌شود و باعث از بین رفتن گل‌ها می‌شود. این امر موجب کاهش عرضه و افزایش تقاضا می‌شود و افزایش قیمت میوه‌ها را به دنبال دارد.

نایب‌رییس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته صیفی‌جاتی همچون هندوانه و طالبی در این فصل از سال به دلیل قیمت پایین فروش، کنترل‌‌کننده بازار میوه بودند، گفت: قیمت این دسته از صیفی‌جات روی دیگر میوه‌ها نیز تاثیر می‌گذاشت، اما چون کشاورزان در سال گذشته متحمل ضرر شدند، امسال برخی راغب به کشت این محصولات نشدند و برخی دیگر که کاشت محصول انجام داده بودند به دلیل ضررهایی که یک ماه بعد از عید متحمل شدند، تعطیل کردند، همچنین برخی دیگر نیز به دلیل نبود مدیریت برای اینکه یک محصول چه زمانی کاشته و وارد بازار شود، موجب افزایش قیمت‌ها شد.

نایب‌رییس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان با اشاره به اینکه میوه‌های تابستانه که انحصاری از اصفهان تامین شود رو به اتمام است و میوه‌های سردرختی از خارج استان تامین می‌شود، اظهار کرد: بر اساس نرخ‌های اعلام‌شده از سوی اتحادیه، قیمت هندوانه بین 1200 تا 1800 تومان، گیلاس تک‌دانه ارومیه، مشهد و لواسان کرج بین 10000تا 14000 تومان، خربزه مشهدی کشت استان فارس بین 1500 تا 2500 تومان، خربزه اصل مشهدی بین 2500 تا3000 تومان، خربزه گرمساری یا صادراتی بین 2500 تا 3000، گرمک دست‌چین اصفهان 2000 تومان، انگور یاقوتی سرپل ذهاب بین 7000 تا 8000 تومان، انگور جهرم شیراز بین 8000تا 8500 تومان، انگور عسکری فارس بین 6000 تا 7000 تومان، زردآلو سوپر یک دست‌چین 10000 تومان و انواع دیگر بین 3000 تا 4500 تومان، آلو شابلون و آلو سیاه بین 8000 تا 4000 تومان، هلو شمال بین 5000 تا 5500 تومان و هلو اصفهان بین 4000 تا 2000 تومان تعیین ‌شده است. مهرکش ابراز امیدواری کرد: جهاد کشاورزی برخی محصولات را تحت کنترل قرار دهد و کشاورز را برای نوع و زمان کشت محصولات توجیه کند و بر سطح زیرکشت محصولات نیز نظارت داشته باشد تا شاهد افزایش غیرمتعارف قیمت‌ها نباشیم.

 اختلال در سیستم حمل و نقل از دلایل گرانی میوه

در شرایطی که نایب‌رییس اتحادیه میوه و تره‌بار اصفهان از مشکلات واسطه‌ها در بازار میوه و تره‌بار سخن می‌گوید؛ رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی معتقد است که برخی نارسایی‌ها در وضعیت حمل و نقل عمومی که بنا به دلایلی طی ماه‌های اخیر ایجاد شده باعث شده تا میوه به اندازه کافی در اختیار استان‌ها قرار نگیرد و همین امر باعث بروز مشکلات شده است.

رضا نورانی در رابطه با ناخوشایند بودن اعتصاب کامیونداران عنوان کرد: در شرایطی که وسایل حمل و نقل به آسانی در اختیار نباشد قیمت حمل بار و محصولات کشاورزی هم افزایش پیدا می‌کند و باعث بالا رفتن قیمت اقلام خواهد شد.

رییس اتحادیه ملی محصولات با نگاهی به وضعیت تولید میوه‌جات در کشور گفت: به علت باران‌های بهاری و سرمای شدیدی که در زمستان در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران، آذربایجان، خراسان و اصفهان رخ داد، باعث شد به بارهای نوبرانه بهاره و تابستانه صدمه بزند. همچنین این شرایط آب و هوایی تولید سیب درختی استان آذربایجان و تهران (دماوند) را شدیدا تحت تاثیر قرار داد. او با پیش‌بینی اینکه صادرات سیب درختی در این استان‌ها کم می‌شود، افزود: در تولید سایر میوه‌جات و محصولات وضعیت بهتری داریم با این حال در 6 ماهه دوم کمبود سیب درختی نداریم اما یک‌میلیون تن نسبت به سال گذشته کاهش تولید خواهیم داشت به‌طوری که تولید ما از 4 میلیون تن به 3 میلیون تن خواهد رسید.

 

 

ارسال نظر