اخبار شهرستان‌ها

۱۳۹۷/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۷۴۸
اخبار شهرستان‌ها

 ۱۲ ایل آذربایجان‌غربی راهی مناطق ییلاقی شدند؛ ارومیه  

این روزها به مراتع آذربایجان‌غربی و شمال غرب کشور که سر بزنی مملو از زنان و مردان عشایری است که به دور از هیاهوی زندگی شهری در آرامش و عین سادگی زندگی می‌کنند. با آغاز فصل گرما ۱۲ایل و ۲۱ طایفه آذربایجان‌غربی بار سفر بسته و راهی مناطق ییلاقی می‌شوند تا طبیعت مراتع کشور را به زندگی بی‌زرق و برق صفا و صمیمیت مزین کنند. آذربایجان‌غربی با ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه چهارمین استان عشایرنشین کشور به شمار می‌رود که همه ساله با فرارسیدن فصل گرما کوچ خود را به مناطق ییلاقی آغاز می‌کنند.

 ابلاغ مصوبه امهال وام‌های زلزله‌زدگان؛ کرمانشاه| مصوبه امهال وام‌های زلزله‌زدگان استان کرمانشاه از سوی هیات دولت ابلاغ شد. در بخشی از مصوبه فوق آمده است: اصل تسهیلات اخذ شده (قبل از زلزله) خسارت‌دیدگان ناشی از زلزله استان کرمانشاه به مدت دو سال امهال می‌شود و بر اساس اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سود و جرایم دیرکرد آن نیز از محل منابع ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور، موضوع بند (م) ماده ۲۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۲ مصوب ۱۳۹۳ توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در بودجه سنواتی تامین می‌شود تا برابر قوانین و مقررات مربوط اقدام شود.

 محل شهادت رییسعلی دلواری به ثبت ملی رسید؛بوشهر| محل شهادت رییسعلی دلواری با قدمتی 120ساله در استان بوشهر به ثبت ملی رسید. کارشناس ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: این بنا در سال 1396 به ثبت ملی رسیده و شماره ثبت این بنا در سال 1397 به میراث فرهنگی استان ارسال شده است.  سودابه ماموری افزود: قدمت این بنا به 120 سال پیش یعنی به اواخر دوره قاجار باز می‌گردد. این بنای تاریخی دارای 5 اتاق است و مصالح به کار رفته در آن از مصالح بومی سنگ‌های مرجانی، ملات ساروج و سقف آن از چوب صندل است.  او گفت: در 12 شهریور 1333 هجری-قمری رییسعلی دلواری در این محل با اصابت گلوله یکی از خائنان گماشته انگلیسی‌ها به شهادت رسید.  ماموری افزود: تاکنون 297 اثر نامنقول و 53 اثر ناملموس ثبت ملی شده است و 20 اثر ملموس و 15 اثر ناملموس نیز در نوبت ثبت قرار دارد.

 دعوت شهردار اصفهان از سفیر حسن نیت یونسکو؛اصفهان| شهردار اصفهان از سفیر حسن نیت یونسکو دعوت کرد به ایران سفر و با ظرفیت‌های فرهنگی و هنری اصفهان آشنا شود. قدرت‌الله نوروزی صبح دیروز در دیدار با ماریا مرلونی سفیر حسن نیت یونسکو در شبکه شهرهای خلاق جهان گفت: اصفهان با بیش از یکصد رشته صنایع‌دستی به معنای واقعی شهر جهانی صنایع‌دستی به شمار می‌رود. نوروزی از سفیر حسن نیت دعوت کرد به اصفهان سفر کند تا از نزدیک با توانمندی‌های اصفهان و هنرمندان این شهر آشنا شود. در این دیدار شهردار اصفهان به رسم یادبود هدایایی از صنایع‌دستی اصفهان را به خانم مرلونی تقدیم کرد.

 بسته‌بندی کره وارداتی در کارخانه‌های فارس؛شیراز| رییس اتحادیه دامداران استان فارس خواستار افزایش تعرفه واردات کره و نزدیک شدن آن به قیمت جهانی شد. ابراهیم کلاهی در جلسه شورای کشاورزی استان بیان کرد: امروز سرعت تغییرات و نبود ثبات اقتصادی در قیمت تمام شده شیر به حدی است که با هیچ‌گونه فرمول اقتصادی افزایش بهره‌وری همخوانی نداشته و پاسخگو نیست. رییس اتحادیه دامداران استان فارس با تصریح بر اینکه هم ‌اینک تمام کارخانه‌های کره‌سازی در ایران به دلیل عدم رقابت‌پذیری تعطیل شده و 40 هزار تن کره وارداتی مورد نیاز کشور تنها در کارخانه‌های ما بسته‌بندی می‌شوند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نه شیرخشک و نه کره قابلیت رقابت با بازار جهانی ندارند، چرا که با فاکتورهای جهانی قیمت‌گذاری نشده‌اند. در واقع به نظر می‌رسد در این معادله جای هر دو عوض شده است.

 به سود نشستن ذوب‌آهن در سال ۱۳۹۶ پس از ۲ سال؛اصفهان| ذوب‌آهن اصفهان پس از تحمل ۲ سال رکود و زیان در سال ۱۳۹۶ با مدیریت هزینه‌ها و افزایش قیمت محصول در ماه‌های پایان سال به سود خالص ۱۲۰ میلیارد تومان دست یافت. سعید امید قائمی معاون مالی و اقتصادی شرکت ضمن بیان این خبر گفت: در سال ۱۳۹۶ مدیریت هزینه‌ها تداوم یافته و با وجود افزایش هزینه‌های مالی، سود خالص ۱۲۰میلیارد تومانی پس از تحمل زیان ۱۲۸میلیارد تومان سال ۱۳۹۴ و زیان ۷۴۴ میلیارد تومانی سال ۱۳۹۵ کسب شده است.

 گردشگری لرستان به مطالعات علمی تبدیل شود؛خرم‌آباد| مشاور میراث فرهنگی استاندار لرستان گفت: تا گردشگری استان به مطالعات علمی تبدیل نشود همه ساله مشکلاتی خواهیم داشت. سیروس ابراهیمی در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اظهار کرد: مانند ایام نوروز، جلسات ستاد تسهیل سفرهای تابستانی نیز باید پیگیری و توجه خاصی به آنها شود. او بیان کرد: در جلسات باید دستور کارها محدود شده و حداکثر به دو موضوع رسیدگی شود تا بتوان کارشناسانه‎تر اقدام کرد. ابراهیمی خاطرنشان کرد: طی سال‎های گذشته 17 مشاور سایت‎های گردشگری استان را مورد بررسی قرار دادند و باید مشخص شود که نتایج این مطالعات چه شده است؟

 

ارسال نظر