مدیریت شهری نگاهی میراثی برای اداره شهر دارد

۱۳۹۷/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۰۹۱
مدیریت شهری نگاهی میراثی برای اداره شهر دارد

سازمان میراث فرهنگی برای ثبت 400 اثر تاریخی در یونسکو اقدام کند

 

با توجه به اهمیت حفظ و حراست از میراث فرهنگی و تاریخی به عنوان حلقه ارتباطی میان نسل‌های مختلف شهردار اصفهان از طریق ارتباط نزدیک‌تر با نهادهای مسوول در میراث فرهنگی کشور تلاش می‌کند تا با رویکردی اثرگذار در بخش‌های مختلف مردم را متوجه اهمیت این دستاوردهای فرهنگی و تاریخی کند. بر این اساس نوروزی شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه مدیریت شهری نگاهی میراثی برای اداره شهر دارد، می‌گوید:«با توجه به اینکه در محور تاریخی فرهنگی اصفهان 400 اثر تاریخی برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو وجود دارد اما نیاز است که سازمان میراث فرهنگی اقدامات لازم را برای پیگیری ثبت این آثار انجام دهد.»

 به گزارش «تعادل» به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌یی شهرداری اصفهان، قدرت‌الله نوروزی در نشستی با معاون میراث فرهنگی کشور در زمینه پروژه‌های حفاظت، مرمت و احیای محور تاریخی فرهنگی اصفهان با تاکید بر اهمیت حفاظت از میراث اصفهان گفت: اصفهان میراث و ویژگی‌هایی دارد که با آنها در جهان شناخته شده و باید در جهت حفظ این میراث که متعلق به جهانیان است، کوشید.  او با بیان اینکه اصفهان بسیار به موزه نیاز دارد، اذعان کرد: برای انجام این کار پیشنهادات بسیاری به شهرداری اصفهان شده اما در صورتی که بتوان کارخانه ریسباف اصفهان را به مثابه نه تنها یک موزه بلکه شهر- موزه تبدیل کرد، اقدام ارزشمندی در این راستا صورت گرفته است.

 کارخانه ریسباف استعداد تبدیل شدن

به موزه بسیار بزرگ را دارد

 نوروزی با بیان اینکه کارخانه ریسباف استعداد تبدیل شدن به یک موزه بسیار بزرگ، مهم و اساسی را دارد، افزود:«سازمان میراث فرهنگی می‌تواند پیگیر این موضوع باشد زیرا تبدیل مکانی به موزه بدون حضور این سازمان معنا و مفهومی ندارد».

به گفته شهردار در محور تاریخی فرهنگی اصفهان 400 اثر تاریخی برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو وجود دارند که کارهای ابتدایی برای ثبت این آثار انجام شده اما نیاز است که سازمان میراث برای انجام اقدامات مهم بعدی پیگیری کند تا تعداد آثار ثبت شده موجود در محور تاریخی فرهنگی اصفهان به تعداد قابل توجهی افزایش یابد. او تپه اشرف را از مکان‌های تاریخی مغفول ‌مانده اصفهان دانست و اظهار امیدواری کرد که سازمان میراث فرهنگی هر چه سریع‌تر برای احیای این محوطه باستانی چاره‌اندیشی کند. نوروزی افزود:«تپه اشرف یکی از مکان‌های تاریخی و ازجمله آثار بسیار مهم اصفهان است که تاکنون آن طور که شایسته بوده مورد توجه و حساسیت قرار نگرفته؛ این مکان هم‌اکنون با وجود قرار داشتن در بهترین نقطه شهر وضعیت چندان مطلوبی ندارد.»

 حفظ هویت مکان‌های تاریخی به عنوان یک اصل مدیریتی

شهردار اصفهان با بیان اینکه باید برای خیابان چهارباغ برنامه‌هایی در نظر گرفته شود تا متضمن منفعت عمومی شهر نیز باشد، تاکید کرد:«قرار است با تبدیل شدن خیابان چهارباغ به پیاده‌راه این خیابان محور فرهنگی اصفهان معرفی شود و مرکزی برای بهره‌مندی مردم از اقدامات فرهنگی باشد. سازمان میراث باید در این زمینه کمک‌های لازم را به شهرداری اصفهان بکند چراکه مدیریت شهری نگاهی میراثی برای اداره شهر دارد». نوروزی با تاکید بر حفظ هویت مکان‌های تاریخی به عنوان یک اصل مورد پذیرش همگان گفت:«با وجود این نباید درگیر مسائل جزئی شد تا اقداماتی که لازم است برای یک مکان تاریخی صورت بگیرد در انتظار نظر یک کارشناس باقی نماند.»

 دلیلی بر تعطیل بودن طبقه دوم میدان تاریخی نقش جهان وجود ندارد

شهردار اصفهان با بیان اینکه دلیلی بر تعطیل بودن طبقه دوم میدان تاریخی نقش جهان وجود ندارد، اضافه کرد:«باید برای این طبقه بهره‌بردار تعیین شود تا بتواند به محلی برای آمد و شد گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود. میراث تاریخی زمانی می‌تواند به طور واقع میراث تلقی شود که زنده و پویا باشد و مردم بتوانند از آن استفاده کنند».

نوروزی افزود:«طبقه دوم میدان امام(ره) هم‌اکنون به هیچ عنوان وضعیت مطلوبی ندارد و نگهداری صحیحی از آن نمی‌شود. درحالی که چنین مکان‌هایی، فرصت‌های طلایی اصفهان هستند. انتظار این است که با استفاده از فرصت تعامل میان دستگاه‌هایی مانند شهرداری و میراث فرهنگی، اصفهان را که دارای ظرفیت‌های بسیار بزرگی است به جایگاه واقعی خود بازگردانیم».

 

ارسال نظر