کلاف سر‌در‌گم نوسازی صنایع

۱۳۹۷/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۰۱۷

گروه بنگاه‌ها  

سال گذشته دومین سالی بود که شبکه بانکی برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط و تامین مالی ویژه برای تولید ورود کرد تا در کنار تسهیلات عمومی که به بخش مختلف اقتصادی در طول سال پرداخت می‌شود، این بخش‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد و از سهم مشخصی برخوردار شوند؛ بنابراین قرار بر این شد تا اعتباری معادل ۲۰هزار میلیارد تومان، جهت نوسازی و بهسازی ۵۰۰۰ واحد صنعتی مدنظر قرار گیرد.

حال طرح نوسازی و بهسازی صنایع جهت اجرا در سال جاری نیز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارسال شده و در انتظار تصویب توسط این ستاد و ابلاغ آن از سوی معاون اول رییس‌جمهوری است.

رقم پرداختی در طرح «نوسازی و بهسازی» صنایع از ابتدای سال گذشته تا پنجمین روز از خرداد امسال در حالی از مرز ۷۰۰ میلیارد تومان گذر کرده که قرار بود بر اساس این طرح صرفا در سال گذشته اعتباری معادل ۱۰هزار میلیارد تومان به ۵۰۰۰ واحد تولیدی اختصاص یابد.

نوسازی و بهسازی صنایع یکی از برنامه‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ١٣٩٦ تلقی و بر اجرای آن توسط مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید شد؛ مساله‌یی که به گفته آنها نیاز جدی و مبرم صنعت کشور است، چراکه با فرسوده شدن بسیاری از تجهیزات و واحدهای صنعتی امکان رقابت تولیدات صادرات‌گرا برای واحدهای مربوطه وجود ندارد و صنعت کشور در این زمینه با چالش جدی روبه‌رو شده است.

طرح نوسازی و بهسازی صنایع که از سال گذشته برای نخستین بار کلید خورد، در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت و در حال حاضر منتظر تعیین و تصویب میزان تسهیلات توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است.

با این حال و با وجود اینکه از ابتدای سال گذشته بارها و بارها بر طبل اجرای طرح ۱۰هزار میلیاردی نوسازی و بهسازی ۵۰۰۰ واحد صنعتی کوبیده شد، اما با رسیدن به روزهای پایانی سال و به اذعان برخی مسوولان این طرح شکست خورده تلقی شد؛ طرحی که از زمان آغاز آن تا پایان سال ۱۳۹۶ در مجموع به ۱۸۵واحد صنعتی رقمی معادل ۶۲۰میلیارد تومان پرداخت شد. در این طرح قرار بود تا سقف ۱۰هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به ۵۰۰۰ واحد صنعتی متقاضی پرداخت شود. بنا بر اطلاعاتی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختیار ایسنا قرار گرفته است، با توجه به اینکه طرح نوسازی و بهسازی صنایع در سال جاری به صورت مجزا از طرح سال گذشته، کلید نخورده و همچنان به عنوان دنبال طرح قبلی در حال اجراست، تاکنون ۲۳۶واحد تولیدی و صنعتی رقمی معادل ۷۰۶ میلیارد و ۷۳۷ میلیون تومان دریافت کرده‌اند.

در ابتدای سال ۱۳۹۶ قرار بر این بود که سه طرح حمایتی تحت عناوین «رونق تولید»، «بهسازی و نوسازی صنایع» و «حمایت از تولید و اشتغال» با اعتباری معادل ۵۰هزار میلیارد تومان مدنظر قرار گیرد. این طرح‌ها به ترتیب مربوط به رونق تولید ۱۰ هزار واحد صنعتی با اعتباری معادل ۲۰هزار میلیارد تومان، نوسازی و بهسازی ۵۰۰۰واحد صنعتی با اعتباری معادل ۱۰هزار میلیارد تومان و حمایت از تولید و اشتغال ۱۰هزار بنگاه اقتصادی و تامین مالی ۶۰۰۰ واحد نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی حداقل ۶۰ درصد بود.

 

 

ارسال نظر