حجم خوری به سبک ایرانسل

۱۳۹۷/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۸۶۷
حجم خوری به سبک ایرانسل

سال گدشته بود که وزیر ارتباطات وقت، محمود واعظی درخصوص شکایات بی‌شمار کاربران از حجم خوری برخی اپراتورها اعلام کرد:«بررسی‌های فشرده‌یی که روی این موضوع و شکایات ثبت شده در سامانه 195 صورت گرفته، گویای آن است که اپراتورها هیچ تخلفی در این زمینه مرتکب نشده‌اند. اینکه در برخی رسانه‌ها و روزنامه‌ها از اصطلاح حجم‌خوری اینترنت استفاده می‌شود، تعبیر درستی نیست. درحال حاضر تمام امور اپراتورها به صورت هوشمند انجام می‌شود و امکان تغییر حجم مصرفی مشترکان وجود ندارد. ما ابتدا تصور می‌کردیم که شاید در سیستم فروش این اپراتورها مشکلی وجود داشته باشد اما پس از بررسی وضعیت به این قطعیت رسیدیم که هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.»

اما حجم‌خوری همچنان ادامه دارد و تنها تغییری که صورت گرفته سروشکل قانونی دادن به آن از سوی اپراتورهایی چون ایرانسل است. به‌نظر می‌رسد، ایرانسل توانسته در این زمینه پیشرو باشد! یک بررسی ساده در اندروید مارکت «چارخونه» که برنامه‌یی وابسته به ایرانسل است این موضوع را اثبات می‌کند. چارخونه برنامه‌یی مانند نسخه‌های مشابه جهانی چون «گوگل پلی» یا رقبای داخلی مانند «کافه بازار» است. از چارخونه می‌توانید بسیاری از برنامه‌های کاربردی که به آن نیاز دارید را نصب کنید. اما به محض نصب و حتی یک ثانیه بعد هم نمی‌توانید مطمئن شوید که آخرین نسخه برنامه مورد نظر را دارید. چرا؟ چون چارخونه به شما در لحظه می‌گوید به روزرسانی کنید! تنها زمانی خیال شما راحت می‌شود که همان لحظه سراغ بازارهای دیگری مانند گوگل پلی و کافه بازار بروید و ببینید که هیچ نیازی برای به‌روزرسانی نیست.

به‌روزرسانی برنامه‌ها یکی از مواردی است که حجم اینترنت را مصرف می‌کند. حال اگر اپراتوری با راه‌اندازی یک اپلیکیشن وابسته که برای نصب برنامه‌های مختلف از آن استفاده می‌شود مدام شما را وادار کند به روزرسانی کنید، تکلیف روشن است:

 حجم خوری!

بررسی‌ها از چارخونه نشان می‌دهد، ایرانسل پا را از این هم فراتر گذاشته و برای حجم‌خوری تمهید زیرکانه‌یی طراحی کرده است. برای نمونه در برخی از برنامه‌ها به شما پیغام به‌روزرسانی‌ می‌دهد اما برنامه شما را به نسخه‌یی قدیمی‌تر بازمی‌گرداند و پس از چندی دوباره به شما برای به‌روزرسانی پیغام می‌دهد. طبیعی است در چنین مواردی اگر به بازارهای دیگر هم مراجعه کنید، می‌بینید که به روزرسانی نیاز است.  این به روزرسانی‌های پی در پی ولی بی‌مورد حجم اینترنت شما را در مدت کوتاهی مصرف می‌کند و چنانچه شکایتی هم مطرح شود با سر و شکل قانونی که به آن داده شده است، مسوولان شما را به صرفه‌جویی در مصرف اینترنت ارجاع می‌دهند.  وقتی کاربران عادی با بررسی ساده یک برنامه وابسته به ایرانسل توانستند متوجه این روش حجم‌خوری شوند، بهتر نیست که مسوولان نظارتی نیز شکایات را جدی گرفته و با بررسی‌های دقیق‌تر مواردی که ممکن است از چشم کاربران نیز پنهان مانده باشد را کشف و با متخلفان برخورد کنند؟

 

ارسال نظر