مشکل ارزی گردشگران به زودی حل می‌شود

۱۳۹۷/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۴۶۵
مشکل ارزی گردشگران به زودی حل می‌شود

بنگاه‌ها|

معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی دیروز در نشست هیات وزیران و در مواجهه با خبرنگاران درباره یکی از مسائلی که این روزها مشکلاتی را درخصوص صنعت گردشگری کشور به وجود آورده صحبت کرد؛ مونسان میراث با بیان اینکه وضعیت ارز برای گردشگران خارجی مشکلاتی ایجاد کرده است، اعلام کرد که به دنبال صحبت با رییس بانک مرکزی این مساله حل خواهد شد.»

اما پیش از این در 29فروردین ماه نیز مونسان در نشستی با فعالان بخش گردشگری اعلام کرده بود با توجه به مشکلاتی که در بازار ارز وجود دارد با رییس‌جمهوری و اعضای کابینه در این خصوص به طور مفصل صحبت کردم و در حضور رییس‌جمهوری به این موضوع پرداختم و خوشبختانه دولت نیز به مسائل مرتبط با حوزه گردشگری توجه دارد. مشکلاتی که هم برای آن دسته از گردشگرانی که قصد ورود به ایران را دارند؛ ایجاد اشکال می‌کند و هم برای ایرانیانی که قصد دارند برای گردشگری به خارج از کشور سفر کنند، مشکل‌ساز است. با توجه به اهمیت موضوع و به بهانه صحبت‌های مونسان در جریان این گزارش سراغ دیدگاه‌های کارشناسان رفتیم تا پاسخی برای این پرسش بیابیم که از چه طریقی می‌توان بخش گردشگری کشورمان را در برابر نوسانات ارزی ایمن کرد؟

 طرح‌ سفرهای زمستانی

علی‌اصغر مونسان دیروز در نشست هیات وزیران اظهار کرد: برای توسعه گردشگری در ایام تابستان تدابیری اندیشیده شده است ازجمله آنکه ستادهای سفرهای نوروزی به طور مداوم تشکیل جلسه بدهند و این جلسات را تنها به ایام عید موکول نکنند.

او ادامه داد: برای تابستان همه همکاران من در قالب ستاد سفرها برنامه‌های خوبی برای مردم خواهند داشت. مونسان خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی که در دستور کار ما قرار دارد، طرح‌ سفرهای زمستانی است که در کشور تحول جدی ایجاد خواهد کرد. البته این طرح با آنچه که پیش از این مطرح شده، بسیار متفاوت است یعنی طرحی که خیلی وسیع دیده می‌شد و به همین دلیل اجرایی نمی‌شد را ما تنها به یک تعطیلی 15روزه که دانش‌آموزان تعطیلی داشته باشند و کارمندان دولت بتوانند از مرخصی‌هایشان استفاده کنند، تبدیل کردیم. با این طرح اوج سفر در زمستان را نیز شاهد خواهیم بود.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به موضوع ارز و تاثیر آن بر ورود گردشگران خارجی به کشور گفت: این موضوع برای گردشگران خارجی مشکلاتی ایجاد کرده که دوستان ما در ستادهای مربوطه در راستای حل آن برآمدند. این مشکلات، مشکلات کوچکی است و با صحبت‌هایی که با آقای سیف شده است، برطرف خواهد شد.

 افزایش هزینه‌های گردشگری

یکی از اضلاع اصلی بحث گردشگری، دفاتر خدمات گردشگری هستند که از نزدیک با کاستی‌های این بخش روبه‌رو هستند. رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات ‌هوایی کرد: زمانی که نوسانات ارز کلید خورد، اول بلیت پروازهای داخلی و بعد ‌هزینه‌ اقامت‌ها افزایش یافت درحالی که نباید بگذاریم، نوسانات ارزی تاثیر منفی بر گردشگری بگذارد.

حرمت‌الله رفیعی در نشست خبری دفاتر خدمات هوایی و جهانگردی ایران علام کرد: هیات‌مدیره این دوره 4ماه است که فعالیت ‌خود را شروع کرده و تلاش می‌کند، حقوق خود را در صنعت گردشگری همانند سایر صنوف احیا ‌کند. وی افزد: متاسفانه جایگاه انجمن‌های گردشگری در جامعه ما مناسب نیست و دولت هم برای رفع تکلیف با ‌انجمن‌ها جلساتی را برگزار کرده که حضور انجمن‌ها بیشتر شبیه سیاهی لشکر بوده و به شکل ‌ابزاری از آنها استفاده شده. در شرایط موجود دولت متوجه شده حتما باید نظرات بخش خصوصی را در ‌کار خود اعمال کنند. ‌

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات ‌هوایی و جهانگردی ایران افزود: خوشبختانه در ابتدای کار نخستین گام محکم را برداشتیم و تفاهمنامه‌یی با سازمان ‌هواپیمایی کشوری امضا کردیم. آنها هم آن بخش از کارهایی که انجمن می‌تواند به عنوان بخش ‌خصوصی انجام دهد را به ما واگذار کردند. ‌

رفیعی درباره بی‌ثباتی ارز در کشور و تاثیر آن در حوزه گردشگری اظهار کرد: دادن هزار دلار برای خروج ارز برای یک مسافر برای دو شام در خارج از کشور ‌هم کافی نیست درحالی که در گذشته 5 هزار دلار برای خروج هر مسافر تعیین شده بود؛ حال اگر ‌می‌گویند که کشور مشکل ارز ندارد و در خزانه این مقدار ارز داریم پس باید این داشته‌های ارزی در ‌کجا خود را نشان دهد؟ نباید بی‌ثباتی ارز مشکلات گردشگری را بیشتر کند. ‌رییس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره تاثیر نوسانات ارز روی ‌گردشگری داخلی ادامه داد: از زمانی که نوسانات ارز کلید خورد اول بلیت پروازهای داخلی به ‌خاطر این نوسانات گران شد، حال مگر سوخت داخلی هواپیما به صورت دلار است؟ و از طرفی ‌هزینه‌های اقامت‌های داخلی نیز به خاطر نوسانات ارز گران خواهد شد و متعاقبا اکثر تورم در کشور ‌تاثیرگذار از نوسانات ارز می‌شود. ‌

 روایت گردشگر آلمانی از مشکلات

تبدیل ارز

در این میان روایت‌هایی که از سفر گردشگران خارجی به کشورمان هم شنیده می‌شود؛ جالب توجه است؛ به گزارش فرانس پرس، یک گردشگر آلمانی پس از اینکه به ایران می‌رسد، مشکلاتی در زمینه تبدیل ارز به ریال دارد که در گزارش زیر می‌آید:

گردشگر آلمانی به نام «کورونیلیز ورمورشاد» پس از اینکه به تبریز می‌رسد، تازه می‌فهمد که تبدیل ارزهایی مانند دلار و یورو بسیار کار سختی است. این گردشگر آلمانی گفته است ما می‌خواستیم ارز را در بانک به پول رایج این کشور تبدیل کنیم اما بانک نه یورو قبول کرد نه دلار، ما به صرافی‌های داخل شهر آمدیم آنها اصلا پولی نداشتند.

براساس این گزارش، بانک مرکزی ایران در ۱۵ آوریل نظام ارزی را تک‌نرخی کرد و خرید و فروش هر گونه ارز در صرافی‌ها را ممنوع اعلام کرد. قبل از اعمال این سیاست، پول ایران طی6 ماه اخیر ارزش خود را بیش از یک‌سوم از دست داده بود. براساس سیاست جدید بانک مرکزی، ارزش هر دلار ۴۲هزار ریال تعیین شد و درحال حاضر مبنایی است که در مبادلات ارزی خارجی استفاده می‌شود بنابراین یک یورو معادل 1.2دلار در بازار ایران مبادله می‌شود و هر یورو معادل ۵۰۴۰۰ ریال است. این گردشگر می‌نویسد که برای تبدیل یورو مجبور شده این ارز را به فردی که کار تبدیل ارز را به صورت غیررسمی انجام می‌داده، تحویل بدهد و این فرد می‌رود و پس از مدتی با ریال برمی‌گردد. این گزارش می‌نویسد، این نرخ انعکاسی از تداوم کاهش ارزش ریال است که در بازار سیاه اتفاق می‌افتد چراکه دولت ایران نرخ مبادله را به صورت دستوری تعیین می‌کند.

 مشکلات حل می‌شود

سعیداحمد ضرابی، مدیر آژانس مسافرتی در تبریز می‌گوید در صورتی که وضعیت تبدیل ارز به شکل حاضر تداوم یابد، طبیعی است که مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد. حتی پیش از اجرای سیاست جدید بانک مرکزی، مبادلات ارزی هم برای گردشگران خارجی با مشکلاتی همراه بود.

درحال حاضر مشکلاتی که در زمینه تحریم‌های امریکا هم وجود دارد و تهدیدهای جدیدی هم که از سوی امریکا انجام می‌شود شاید وضعیت گردشگران را بدتر از این هم بکند و آنها مجبور باشند در همه موارد پول نقد پرداخت کنند و امکان استفاده از کارت اعتباری فراهم نباشد. عمده گردشگران غربی که به ایران می‌آیند از آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و هلند هستند. براساس این گزارش، این گردشگر آلمانی می‌گوید جذب گردشگران خارجی برای بازار بزرگ تبریز و کاخ گلستان بسیار سخت شده و آنها نمی‌توانند ارز مورد قبول آنها را از بازار پیدا کنند، همه جا بسته است، صرافی‌های شهر هم بسته است و امکان تبدیل پول وجود ندارد.

اما یک گردشگر فرانسوی نظر دیگری در این مورد دارد، کاترینا می‌گوید ما در سفر به ایران هیچ مشکلی نداشتیم، ما دوستان بسیار خوبی در ایران داریم که همه‌چیز را به راحتی برای ما فراهم کردند.

 

 

ارسال نظر