خروج امریکا از برجام خللی در فعالیت مناطق آزاد نداشت

۱۳۹۷/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۰۵۴

بعد از خروج ترامپ از برجام؛ پاسخگویی به این پرسش که کدام بخش‌های اقتصادی ایران این قابلیت را دارند که با وجود تحریم‌های اقتصادی برای کشورمان ارزش افزوده ایجاد کنند؟ در محافل اقتصادی و رسانه‌های گروهی مطرح شده است. حوزه‌های اقتصادی و فعل و انفعالات اجرایی و اداری آنها به گونه‌یی است که می‌توانند به فعالیت‌های اقتصادی خود حتی با وجود تنگ‌تر شدن دامنه تحریم‌های اقتصادی ادامه دهند و گلیم خود را از آب بیرون بکشند. براساس اظهارات چهره‌های اجرایی و کارشناسان اقتصادی؛ حوزه‌هایی چون صنایع کوچک و متوسط، گردشگری، مناطق آزاد؛ صنایع دستی و کشاورزی ازجمله بخش‌هایی محسوب می‌شوند که اقتصاد ایران با وجود تحریم‌های اقتصادی می‌تواند روی آنها حساب باز کند. در پاسخ به این پرسش مشاور رییس‌جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: تصمیم اخیر ترامپ رییس‌جمهوری امریکا و خروج از برجام خللی در فعالیت‌های اقتصادی مناطق آزاد ایجاد نکرده است.»

مرتضی بانک چهارشنبه شب در مراسم بهره‌برداری از 2مجتمع مسکونی دهکده ساحلی خلیج فارس در جزیره کیش افزود: ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا با خروج از برجام انتظار داشت که بحران روحی و روانی برای کشور به ویژه فعالان اقتصادی و مردم ما ایجاد کند و به خیالی واهی گمان می‌برد که فردای بعد از خروج از برجام، کشور ایران دچار آشفتگی خواهد شد. وی اظهار کرد: اما مردم ما به طور کامل این تحلیل و انتظار واهی ترامپ را نقش بر آب کردند و با هوشیاری، آگاهی، همراهی و همدلی بیشتر، عادی از کنار این تصمیم رییس‌جمهوری امریکا عبور کردند.

مشاور رییس‌جمهوری تاکید کرد: باید به این مردم و ملت افتخار کرد و خدمتگزار آنها بود و اجازه ندهیم این اتحاد و همدلی با بحران‌های خارجی و برخی تندروی‌ها مخدوش شود.

بانک گفت: ملت، دولت و نظام ما آنچنان هماهنگ و متحد هستند که این توطئه‌ها را خنثی می‌کنند. او تصریح کرد: ‌گرچه ممکن است این رفتارهای زشت و به دور از منطق بین‌المللی دولتمردان امریکا برخی از فعالیت‌های ما را با مشکلاتی عادی مواجه کند اما با وحدت و کوشش بیشتر، کشور و نظام ما در راستای اهداف متعالی این مرحله را سپری خواهد کرد. دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور اظهار کرد: نتایج مذاکرات نمایندگان دیپلماسی کشور ما که به تازگی انجام شده، موید آن است آنگونه که امریکا علاقه‌مند بود، افکار بین‌المللی برای ایجاد مشکل و مساله در مسیر نظام اسلامی همراه و کارساز نبوده است.

بانک اضافه کرد: بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای اروپایی و چین و روسیه نیز تداوم همراهی با اصل برجام و پایبندی به تعهدات آن را مطرح می‌کنند که این خود نشان می‌دهد، توطئه‌هایی که عربستان و رژیم صهیونیستی به سرکردگی امریکا برای فروپاشی اقتصاد ما در سر داشتند، نقش بر آب شد.

مشاور رییس‌جمهوری تاکید کرد: خبرهای رسیده نشان می‌دهد که مذاکرات خوب و روشنی میان نمایندگان تیم دیپلماسی کشورمان با طرفین اروپایی صورت گرفته و گام‌های بعدی برای ترسیم چارچوب‌های رفع موانع برجام نشان می‌دهد که از این گردنه سخت عبور خواهیم کرد.

بانک تاکید کرد: اجازه نخواهیم داد عنصری مثل ترامپ با عقبه زشت خود که در چارچوب مناسبات سیاسی و بین‌المللی جایگاهی ندارد به همراه یک عده افراد تندرو که از ریشه با نظام اسلامی مشکل دارند علیه ما توطئه کنند.

 

ارسال نظر