خط و نشان وزارت بهداشت برای متخلفان دارو

۱۳۹۷/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۸۲۷
خط و نشان وزارت بهداشت برای متخلفان دارو

برخی داروها کمیاب شده‌اند و قیمت بعضی از داروها نیز افزایش یافته است؛ برخی دلیل این وضعیت را نوسانات قیمت دلار می‌دانند، اما سخنگوی وزارت بهداشت درباره برخی اظهار نگرانی‌ها مبنی بر کمبود اقلام دارویی به دلیل نرخ ارز و خروج امریکا از برجام، ضمن رد این موضوع، به دستور وزیر بهداشت برای تشدید بازرسی‌ها در حوزه دارو و تجهیزات اشاره کرد و گفت: تعدادی اندک می‌خواهند از شرایط سخت احتمالی، سوءاستفاده کرده و از آب گل آلود ماهی بگیرند، اما قطعا با آنها برخورد قانونی می‌کنیم.

ایرج حریرچی درباره تامین نشدن مواد اولیه برای کارخانه‌های تولید دارو به دلیل نرخ ارز و بحث خروج امریکا از برجام، گفت: اولا ترامپ شش روز پیش تصمیمش را در مورد خروج از برجام اعلام کرد و این تصمیم سه ماه دیگر اجرا می‌شود. حال برخی می‌خواهند از این وضعیت سوءاستفاده کنند. باید توجه کنند که ما جلسات متعدد را در این حوزه برگزار کرده‌ایم و رییس سازمان غذا و دارو هم هر روز با بانک مرکزی و وزارت بهداشت جلسه دارد. در این شش روزه نه اقدامی برای واردات مواد اولیه انجام داده‌ایم و نه اتفاق جدیدی افتاده است. خوشبختانه اکثر واردکنندگان و تولیدکنندگان دارو با ما به توافق رسیده‌اند.

او تاکید کرد: البته در موارد جزیی می‌بینیم چه صحبت‌هایی مبنی‌بر کمبود اقلام دارویی یا تجهیزات پزشکی با استدلال‌های کاملا نادرست مطرح می‌شود. نمی‌شود که با ارز ۴۲۰۰ تومانی جنسی را وارد کرد و بعد بخواهیم با قمیت بالاتر آن را بفروشیم. بنابراین در برخی موارد اعلام می‌شود ما باید دارو را جایگزین کنیم و آن را به قمیت جدید بفروشیم. کسی که با دلار مشخصی جنسی را آورده نمی‌تواند آن را با قمیت جدید به فروشد. این درحالی است که در ژاپن بعد از بروز سونامی فروشندگان قیمت‌هایشان را کاهش دادند. در کشور ما که اتفاقی رخ نداده است.

وی تاکید کرد: در گزارش‌هایی که نهاد ریاست‌جمهوری و دستگاه‌های نظارتی ارائه دادند اعلام شد که بخش دارو جزو بخش‌های قابل قبول بوده است. البته طبق گزارش‌ها اختلالاتی در زمینه مکمل‌ها وجود داشته، اما در دارو اختلالی دیده نشده است. وزیر بهداشت نیز دستور تشدید بازرسی‌ها را داده است.

قائم‌مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه مشکلی نباید در دارو و تجهیزات پزشکی رخ دهد، گفت: ‌تعدادی اندک می‌خواهند از شرایط سخت احتمالی، سوءاستفاده کنند و می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند، اما قطعا با آنها برخورد قانونی می‌کنیم. باید توجه کنیم کسانی که در شرایط سخت در کنار مردم‌شان نمی‌ایستند، بعدها دچار مشکل خواهند شد و ما در خریدهای بعدی‌مان از آنها، تجدید نظر جدی می‌کنیم.

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت داروهای OTC گفت: قرار بود این داروها برای افراد غیر بیمار خاص و غیر کودک از تحت پوشش بیمه خارج شود که این موضوع در شورای عالی بیمه تصویب شد، اما هنوز برای عملیاتی شدن بطور نهایی تصویب نشده است.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره رعایت قیمت پشت جلد داروها گفت: درخواست ما از انجمن داروسازان این است که روی این موضوع نظارت کنند تا تخلفات جزیی هم رخ ندهد. یکی از مکانیسم‌هایمان نظارت مردم است. بنابراین حتما قیمت پشت جلد داروها را نگاه کنند و در صورت تخلف به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند.

 

 بیشترین هزینه‌های کمرشکن سلامت

سخنگوی وزارت بهداشت در ادمه صحبت‌هاییش با اشاره به هزینه‌های کمرشکن سلامت گفت: کاهش هزینه کمرشکن سلامت موضوع مهمی است که به دقت آن را رصد و پیگیری می‌کنیم. باید توجه کرد که در کشور ما بالاترین درصد هزینه‌های کمرشکن در گروه با درآمد بالا است؛ زیرا این افراد در معرض تقاضای القایی هستند و اقدامات درمانی را انجام می‌دهند که با درآمدشان نمی‌خواند. بر این اساس ۱۶ میلیون نفر با درآمد بالا که ۲۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند، 45.5درصد از هزینه‌های کمرشکن سلامت را به خود اختصاص می‌دهند. باید توجه کرد که اگر کسی ۴۰ درصد هزینه‌هایش را به سلامت اختصاص دهد، دچار هزینه‌های کمرشکن شده است. یعنی فرد از هزینه‌های ضروری دیگرش می‌زند و آن را در حوزه سلامت خرج می‌کند. این آمار نشان می‌دهد که اولا سیاست‌های حمایت از فقرا نتیجه داده و در عین حال اقشار ثروتمند هم در حوزه سلامت انتخاب‌های درستی ندارند.

 وضعیت تخلفات تعرفه‌ای

حریرچی در پاسخ به سوال دیگری درباره تخلف تعرفه‌یی گفت: طبق رصدی که داشته‌ایم در بیمارستان‌ها و در حوزه خدمات بستری، میزان تخلفات جزیی و کم مقدار است که البته با همین مقدار هم بطور قانونی برخورد می‌کنیم و در عین حال باید توجه کرد که در مطب‌ها و درمانگاه‌ها به دلیل کمبود نیرو، بازرسی‌هایمان گسترده نیست. اما طبق بررسی‌های ما در اکثر مراکز درمانی شهرستان‌ها، تعرفه‌ها رعایت می‌شوند، البته مشکلاتی در این زمینه در تهران و برخی کلان‌شهرها و چند مورد کمشمار هم در شهرستان‌ها گزارش‌ شده که با آنها برخورد می‌کنیم. مردم هم می‌توانند در صورت مشاهده این تخلفات آن را به سامانه ۱۹۰ اطلاع‌ دهند. نظارت‌های ما هم همچنان ادامه دارد و نظام پزشکی و سازمان تعزیرات هم در این مورد نظارت می‌کند و اگر تخلفی برای ما محرز شود آن را به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع می‌دهیم تا احکامش صادر شود.

 

ارسال نظر