تزریق نسل جدید کارآفرینان 30ساله

۱۳۹۷/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۸۱۹
تزریق نسل جدید کارآفرینان 30ساله

توسعه منطقه با بهره‌گیری علمی از انرژی خورشید

گروه بنگاه‌ها|

«تزریق نسل جدیدی از کارآفرینان جوان در حد ۳۰ سال در راه است. این افراد در آینده نزدیک شرکت‌های دانش‌بنیان را تاسیس می‌کنند و فرق آنها با کارآفرینان قبلی در این است که بر اساس دانش کار می‌کنند.» این عبارات دورنمایی است که معاون فناوری رییس‌جمهوری با آنها تلاش می‌کند تا تصویری از آینده کسب و کار کشورمان ارائه کند. آینده‌یی که از منظر ستاری در آن جوانان 30ساله سکان هدایت بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان را دراختیار دارند و از طریق این شرکت‌های دانش‌بنیان بخش قابل توجهی از نیازهای اشتغال‌زایی و رشد کشور را پاسخ می‌دهند. معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در سفر یک روزه به سیستان و بلوچستان با سفر به شمال این استان علاوه بر شرکت در نشست علمی با مسوولان دانشگاه زابل عملیات اجرایی ساخت نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور روی چاه نیمه سوم در شهرستان زهک را کلنگ‌زنی کرد. بازدید از مجتمع تحقیقاتی حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) دانشگاه زابل، افتتاح نیروگاه 10مگاواتی خورشید در زاهدان، شرکت در نشست شورای اداری سیستان و بلوچستان و نشست خبری با اصحاب رسانه از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه معاون رییس‌جمهوری به این استان است. سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور گفت: آمادگی داریم که در قالب کاری مشترک با پژوهشکده رویان در بحث اصلاح ژنتیکی گاو سیستانی یا بحث کلونینگ آن ورود کنیم. سورنا ستاری در جلسه با اعضای هیات علمی دانشگاه زابل اظهار داشت: مسوولان باید در این استان روی نیروی انسانی خوب کار کنند و بتوانند این نیروهای ارزشمند را نگه دارند، همان‌طور که از پیدا کردن یک معدن گچ خوشحال می‌شویم باید از پیدا کردن و همین‌طور نگهداشتن نیروهای انسانی ارزشمند هم خوشحال شویم.

 ستاری در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: نیروهای مستعد و توانمند در استان سیستان و بلوچستان به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه می‌توانند با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی؛ اقتصاد منطقه سیستان را تکان دهند و عامل تحرک و پویایی در بخش‌های مختلف شوند.

  سرمایه‌گذاری روی نیروی انسانی باکیفیت

معاون علمی رییس‌جمهور ادامه داد: امکانات دانشگاه باید برای تمام مردم باشد، دانشگاه جایی نیست که صبح‌ها بیاییم و شب‌ها برویم، بلکه دانشگاه‌ها در سایر نقاط دیگر دیوار ندارند و جزئی از مبلمان شهری محسوب می‌شوند. دانشگاه نسل سوم و چهارم یعنی همین و باید جزو مردم باشد چیزی که ما درس می‌دهیم باید بتواند ابتدا مشکلات مردم را در یک جامعه حل کند. سرمایه‌گذاری که در استان سیستان و بلوچستان شده و نیروی انسانی بسیار باکیفیت که در دانشگاه وارد شده باید به گونه‌یی باشد تا مردم از آن بهره‌مند شوند.

ستاری در ادامه به اهمیت نژادهای دامی بومی منطقه سیستان اشاره کرد و گفت: گاو سیستانی به عنوان یکی از پتانسیل‌های دامی منطقه و از بهترین نمونه‌های گاو گوشتی در دنیاست و معاونت علمی آمادگی دارد در بحث ژنتیکی و پروژه‌های علمی آن کارکند. او از آمادگی لازم در قالب کاری مشترک با پژوهشکده رویان در بحث اصلاح ژنتیکی گاو سیستانی یا بحث کلونینگ آن خبر داد.

ستاری گفت: ما روی پژوهش سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم مگر اینکه تا انتهای آن را بدانیم و محیط کسب‌وکار آن نیز فراهم‌ شده باشد. ما با مقاله دادن مخالف نیستیم اما با اینکه مقاله‌محور شود، مخالفیم. در واقع باید پژوهش‌ها و مقالات مشکلی از مشکلات مردم و جامعه را حل کنند. دانشگاه باید مدلی داشته باشد که چطور به آموزش و پژوهش به اقتصاد وصل شود. دانشگاه‌های دنیا بیش از ۱۵درصد به پول دولتی وابسته نیستند. دانشگاهی موفق است که بتواند ۸۰درصد از درآمدش را از محل‌های مختلف درآورد.

 کلونی‌های کسب و کار منطقه‌ای

او گفت: پول دولتی برای پژوهش‌های مرز دانش است ولی کار تجاری با پول دولتی شکل نمی‌گیرد. بزرگ‌ترین سم برای کار تجاری این است که پول دولتی به آن تزریق شود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور تصریح کرد: در این منطقه باید محل کسب‌وکار شکل گیرد و دانشگاه‌های منطقه زمینه کسب‌وکار و تاسیس شرکت‌های مرتبط با فعالیت‌های دانشجویی را فراهم کنند. وظیفه دانشگاهی مثل دانشگاه زابل حل مشکلات منطقه به وسیله دانش است.

او با اشاره بر شکل‌گیری ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در اطراف دانشگاه شریف گفت: این شرکت‌ها یا اساتید دانشگاهند یا دانشجویان دانشگاه، در این صورت است که دانشگاه می‌تواند یک دانشگاه کارآفرین باشد.

ستاری از تزریق نسل جدیدی از کارآفرینان جوان در حد ۳۰سال خبر داد و گفت: این افراد در آینده نزدیک شرکت‌های دانش‌بنیان را تاسیس می‌کنند و فرق آنها با کارآفرینان قبلی در این است که بر اساس دانش کار می‌کنند.

 تاکید بر همکاری

دانشگاه‌ها و بخش خصوصی

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این استان از نظر تعداد دانشگاه‌ها و رشته‌های دانشگاهی از توانمندی بسیار خوبی برخوردار است که باید از پژوهش‌ها و مطالعات آنها در توسعه استان استفاده شود. سید دانیال محبی در نشست معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با رییس و اعضای هیات علمی دانشگاه زابل افزود: ملاک هرگونه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی باید بر اساس پژوهش، مطالعات و تحقیقات دانشگاهی قرار گیرد.

استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: نقش دانشگاه در سطح جامعه و توسعه استان بسیار مهم است و باید زمینه برقراری ارتباط و همکاری بین بخش خصوصی و دانشگاه‌ها ایجاد و گسترش یابد.

همچنین حبیب‌الله دهمرده نماینده زابل در این جلسه گفت: بیش از 10برابر آبی که به زاهدان منتقل می‌شود در چاه نیمه‌ها تبخیر می‌شود و متاسفانه تاکنون هیچ کسی حتی یک قدم برای مهار آن برنداشته است. او با اشاره به اجرای پروژه آب‌های ژرف گفت: این یک کار بسیار بزرگی است که به عنوان باقیات و صالحات در تاریخ ثبت می‌شود و باید از معاونت علمی رییس‌جمهور در این زمینه که همیشه یاریگرمان بوده قدردانی شود. وی در مورد معضل ریزگردها هم گفت: وجود ریزگردها در منطقه گاهی به ۱۲۰برابر حد مجاز می‌رسد که در نوع خود یک فاجعه محسوب می‌شود. همه باید دست به دست هم بدهیم تا چالش‌ها به فرصت تبدیل شود.

  احداث نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور در زابل

معاون استاندار و فرماندار ویژه زابل گفت: امروز با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور و معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی‌های نو کشور نیروگاه خورشیدی شناور در آب در سدهای چاه نیمه شهرستان زهک کلنگ‌زنی شد.

هوشنگ ناظری افزود: این نیروگاه با توان ۷ مگاوات با سطح پوشش ۱۴هکتار و هزینه سرمایه‌گذاری 8.5 میلیون یورو ساخته خواهد شد. عملیات اجرایی احداث نیروگاه خورشیدی سنتور روی چاه نیمه سوم، نشست با اعضای علمی دانشگاه زابل در زمینه راهکارهای کاهش تبخیر آب، کاهش ریزگردها و پتانسیل‌های سیستان در زمینه گیاهان دارویی و بازدید از محل اجرای پروژه کاهش تبخیر آب از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی‌ شده در سفر معاون رییس‌جمهور به شمال استان است.

 

ارسال نظر