توسعه کسب وکار کوچک در زندان‌ها

۱۳۹۷/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۶۵۶
توسعه کسب وکار کوچک در زندان‌ها

3500 نوع کالا توسط زندانیان کشور تولید می‌شود

گروه بنگاه‌ها|

اشتغال‌زایی در زندان و مهارت‌آموزی به جمعیت زندانیان برای راه‌اندازی یک کسب وکار کوچک یکی از مهم‌ترین عوامل برای دستیابی به اهداف و برنامه‌های کشور در راستای بازپروری شخصیت مددجویان و کاستن از آسیب‌های اجتماعی کشور است. فرآیندی که هم زمینه خودکفایی زندانیان را بعد از آزادی فراهم می‌کند و هم به آنها برای راه‌اندازی یک کسب وکار مستقل یاری می‌رساند. نمونه‌های جالب توجهی از زندانیانی وجود دارد که بعد از مهارت‌آموزی در محیط‌های زندان در زمان آزادی توانسته‌اند، پایه‌های یک کسب وکار آبرومند را ساماندهی کنند و از فضای بزهکاری و خلاف فاصله بگیرند. در راستای همین اهمیت ساختاری است که شنیدن خبر بهره‌برداری از فاز دوم مزرعه پرورش شترمرغ بنیاد تعاون حامی در زندان بیرجند با ظرفیت 2500قطعه شترمرغ و سرمایه‌گذاری 3میلیارد و 500 میلیون ریال مورد توجه قرار می‌گیرد و در ویترین رسانه‌های گروهی می‌نشیند. مدیرعامل بنیاد تعاون زندان‌ها در همین زمینه می‌گوید: درحال حاضر 3هزار و 500 نوع کالا در 800 مجموعه تولیدی توسط زندانیان کشور تولید می‌شود.  رحیم مطهرنژاد دیروز در آیین افتتاح فاز دوم مزرعه پرورش شترمرغ بنیاد تعاون زندان‌های حامی در زندان بیرجند افزود: در 6 سال گذشته 80 میلیارد تومان حقوق به زندانیان و خانواده‌های مشغول در این واحدهای تولیدی پرداخت شده است. همچنین در این مدت 15میلیارد تومان به خانواده‌های زندانیان از محل درآمدهای بنیاد تعاون به صورت بلاعوض پرداخت شده است. او ادامه داد: همچنین در این بازه زمانی 200میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری‌های جدید هزینه و 300واحد تولیدی جدید به مجموعه بنیاد تعاون اضافه شد. مطهرنژاد عنوان کرد: اسفند ماه سال 96 با حضور معاون اول قوه قضاییه در اصفهان نمایشگاه 2هزار واحدی در این شهر راه‌اندازی شد، تنها در این شهرستان زندانیان 2هزار نوع کالا تولید می‌کنند. وی اظهار کرد: کمک به نیروهای مسلح، تولید قطعات نظامی، دوخت لباس، تامین تجهیزات صنعت خودروسازی، صنایع کشور، قطعات خودرویی و... در تمامی استان‌ها توسط زندانیان تولید و در کشور عرضه می‌شود. مدیرعامل بنیاد تعاون زندان‌های کشور، زندان را کارخانه انسان‌سازی دانست و یادآور شد: برعکس تصور اشتباهی که در جامعه مطرح است در زندان علاوه بر اصلاح و تربیت افراد زندانی، آموزش‌های حرفه‌یی و مهارتی نیز به آنها آموخته سپس وارد جامعه می‌شوند.

 نگاه بدبینانه به زندانیان

مطهرنژاد با بیان اینکه زندانیان با نگاه‌های بدبینانه جامعه مواجه هستند، افزود: افرادی که یک ‌بار به هر دلیلی وارد زندان شده‌اند به محض آزادی وقتی می‌خواهند وارد شغلی شوند، سوءپیشینه مانع ورود آنها به شغلشان می‌شود. مسوولان کشور ازجمله دولت، مجلس و دستگاه قضا باید به این فکر بیفتند که سوءپیشینه برای جرایم غیرموثق و پاک وارد پرونده زندانیان می‌شود، ورشکستگی، مهریه، تصادف و... سبب ورود شخص به زندان شده است.

او با بیان اینکه 40درصد زندانیان به زندان‌ها بازگشت می‌کنند، اظهار کرد: علت بازگشت این درصد بالا به دلیل داشتن سوءپیشینه است که کسی به این افراد شغل نمی‌دهد. او با تاکید بر اینکه به زندانیان شغل دهیم تا آسیب‌های اجتماعی کم شود، گفت: به ازای هر شغلی که برای یک زندانی ایجاد شود 4 آسیب اجتماعی کم خواهد شد. مدیرعامل بنیاد تعاون زندان‌های کشور با بیان اینکه زندانی را به خاطر تخلف نمی‌توان جراحی کرد، یادآور شد: باید بعد از آزادی فرد زندانی را شهروند عادی تلقی کرد چه بسا جوانان زیادی که به دلیل زندانی بودن یکی از اقوام یا خانواده خودشان از ازدواج محروم شده‌اند. مطهرنژاد با تاکید بر اینکه باید فضا برای برگشت مجدد این افراد به جامعه فراهم شود، گفت: افراد زندانی و خانواده‌های آنها نیاز به حمایت مردم و مسوولان دارند. او در ارتباط با افتتاح فاز دوم مزرعه پرورش شترمرغ بنیاد تعاون در زندان بیرجند گفت: نباید فقط به دید صنعت به این مجموعه نگاه کرد بلکه می‌توان با حضور دانش‌آموزان، دانشجویان و سایر اقشار از این فرصت‌ها بهره‌مند شد.

او اظهار امیدواری کرد به زودی شاهد اشتغال بیش از پیش در خراسان جنوبی به ویژه برای افراد زندانی باشیم چراکه این استان محروم نیست و دارای ظرفیت‌های فراوانی است که باید از آن بهره‌مند شد.

 تاثیر اشتغال‌زایی برای زندانیان آزاد شده بر کاهش چشمگیر بازگشت به زندان

براساس گفته مدیرکل زندان‌های کردستان، نرخ بازگشت مجدد زندانیان آزاد شده‌یی که تسهیلات خوداشتغالی دریافت کرده‌اند کمتر از 2درصد است که نشان‌دهنده نقش موثر داشتن شغل در کاهش آسیب‌های اجتماعی است. به گزارش ایرنا، با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از زندانیان به دلیل نداشتن شغل و بیکاری به بزهکاری روی می‌آورند بنابراین کسب درآمد و داشتن شغل در کاهش آسیب‌های اجتماعی و انحراف در جامعه تاثیر بسیار زیادی دارد.

البته برخی از جوانان به دلیل اینکه از داشتن مهارت و حرفه بی‌بهره هستند، راه نادرست را برای کسب درآمد انتخاب کرده، دچار بزه شده و در نهایت سر از زندان در می‌آوردند. در این راستا اداره کل زندان‌های کردستان و آموزش فنی و حرفه‌ای کردستان با هدف آموزش مهارت به مددجویان زندان‌های استان، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی در رشته‌های مختلف فنی و حرفه‌ای می‌کنند.

مددجویان پس از کسب آموزش و دریافت گواهینامه مهارت و بعد از پایان دوره محکومیتشان با هدف ایجاد شغل و کسب درآمد، تسهیلات اشتغال‌زایی از زندان‌های استان دریافت می‌کنند.

مدیرکل زندان‌های کردستان در این باره می‌گوید: معضل بیکاری در جامعه یکی از مهم‌ترین دلایل ارتکاب جرم و ورود افراد به زندان است.

اسحاق ابراهیمی، زندان‌ها را دارای 2 رسالت مهم تامینی و تربیتی خواند و افزود: در حوزه برنامه‌های تامینی، به مقوله امنیت در این مراکز توجه می‌شود اما در حوزه فعالیت‌های تربیتی که بسیار مهم‌تر بوده، مساله اصلاح، تربیت همچنین بازگشت سعادتمندانه زندانیان به جامعه مدنظر است. وی یادآور شد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که 60 درصد افرادی که وارد زندان می‌شوند، بیکار یا دارای مشاغلی کاذب هستند که این موضوع نشان از وجود رابطه‌یی تنگاتنگ میان بیکاری و میزان وقوع بزهکاری در جامعه است. مدیرکل زندان‌های کردستان توسعه برنامه‌های حرفه‌آموزی در زندان‌ها را یکی از موثرترین راهکارها در راستای کمک به بازسازگاری اجتماعی مددجویان دانست و گفت: خوشبختانه با همکاری و تعامل بسیار خوبی که میان زندان‌ها و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در استان وجود دارد شاهد برگزاری مستمر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای مددجویان هستیم.

ابراهیمی به کسب رتبه برتر اداره کل زندان‌های کردستان در سال جاری در میان زندان‌های کشور در زمینه حرفه آموزی و ایجاد اشتغال اشاره و اظهار کرد: فعالیت‌های حرفه‌آموزی در زندان‌ها تاثیر چشمگیری در کاهش نرخ بازگشت مجدد به این مراکز را دارد.

او اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ بازگشت مجدد آن دسته از زندانیان آزاد شده که در زمان تحمل حبس ضمن کسب گواهینامه مهارت موفق به دریافت وام‌های اشتغال‌زایی شده‌اند کمتر از 2درصد است.

ابراهیمی از پرداخت 20میلیارد و 150میلیون ریال تسهیلات اشتغال‌زایی به زندانیان آزاد شده و دارای مهارت در سال 96 خبر داد و یادآور شد: در این مدت بیش از 250نفر از زندانیان آزاد شده و دارای گواهینامه مهارت برای دریافت وام اشتغال‌زایی به صندوق کارآفرینی امید معرفی که از این تعداد 144نفر موفق به دریافت 120تا 180میلیون ریال وام قرض‌الحسنه شده‌اند.

 

 

ارسال نظر