فاصله مطالبات مردم و عملکرد مسوولان

۱۳۹۷/۰۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۵۶۹
فاصله مطالبات مردم و عملکرد مسوولان

اختصاص 2.5هزار میلیارد تومان برای اقدامات زیربنایی خوزستان

بنگاه‌ها|

روزهای پایانی هفته برای مردان اقتصادی دولت؛ روزهای سفرهای استانی است و بازدید و بررسی طرح‌ها و پروژه‌هایی که پیش از این برای روند توسعه استان‌های مختلف تصویب شده است؛ سفرهایی که در آن دورنمایی از طرح‌های مصوب مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا پروژه‌های عمرانی و خدماتی استان‌ها بر اساس دستور کار از پیش تعیین شده دنبال شوند.

روز گذشته نیز محمدباقر نوبخت در شمایل سخنگوی دولت و رییس سازمان برنامه و بودجه راهی استان خوزستان شد تا از نزدیک در جریان مهم‌ترین پروژه‌های اقتصادی، عمرانی و خدماتی استان قرار بگیرد. نوبخت اما در این سفر از فاصله‌یی که میان مطالبات مردم و عملکرد مسوولان وجود دارد، صحبت کرد و از این واقعیت که دولت به دنبال کاستن از این فاصله است، سخن گفت.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اقدامات انجام شده برای حل مشکلات مردم گفت: هنوز مردم ما در سختی هستند. اقدامات مناسبی انجام شده است، اما هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم. رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: برای اقدامات زیربنایی استان خوزستان در سال جاری، مبلغ 2هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

محمدباقر نوبخت در بدو ورود خود به استان خوزستان اظهار کرد: با توجه به جایگاه رفیع مردم خوزستان، 2هزار و ۵۴۰میلیارد تومان اعتبارات زیربنایی در سال جاری برای این استان در نظر گرفته شده که علاوه بر آن برای حوزه‌های آب، برق، فاضلاب، ریزگردها و رفع آلودگی‌ها از رودخانه کارون نیز بودجه اختصاص داده شده است.

او از اختصاص ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار برای انتقال آب کارون به مارون خبر داد و افزود: در گام اول ۱۵ میلیارد تومان برای آماده‌سازی طرح تحقیقاتی و مطالعاتی این انتقال اختصاص خواهیم داد.

نوبخت با اشاره به بازدید از ۱۳هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شادگان بیان کرد: با تمام معاونت‌های سازمان برنامه و بودجه کشور برای حل مشکلات به استان خوزستان سفر کرده‌ایم.

 تلاش برای حل مشکلات

محمدباقر نوبخت در نخستین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خوزستان در سال 97 که در استانداری خوزستان برگزار شد با اشاره به گزارش‌های ارائه شده توسط مسوولان استان اظهار کرد: اگر عملکرد و کارهای انجام شده را با مطالبات مردم مقایسه کنیم، این دو با یکدیگر فاصله قابل توجهی دارند. او افزود: هر یک از مردم، مشکلات و معضلات خود را دارند و وظیفه ما به عنوان خدمتگزاران مردم این است که این مشکلات را برطرف کنیم. واقعیت این است که شرایط ما در مقایسه با وضعیت مقبول فاصله دارد و باید در این زمینه تلاش بیشتری کنیم. رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: مردم خوزستان در مواقع مختلف به صورت چشمگیری ایثار کردند و حق بزرگی به گردن ما دارند. آیا نسبت به این مردم توجه داریم و چه مقدار مشکلات آنها را برطرف کرده‌ایم. بحث دیگر این است که مسوولان اعم از دولت و مجلس تا چه اندازه به کارهای خود عمل کرده‌اند. نوبخت تصریح کرد: در سال 97، 23هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار برای کارهای عمرانی و زیربنایی در نظر گرفته شد. سهم خوزستان از تملک دارایی‌های سرمایه‌یی و قانون متوازن که باید به‌طور کلی در کشور رایج شود، بالغ بر 2هزار و 539 میلیارد تومان بوده که از این نظر خوزستان نسبت به دیگر استان‌های کشور بیشترین اعتبار را به خود اختصاص داده است.

او ادامه داد: قطعا در مقابل نیازهای استان این عدد، عدد قابل توجهی نیست اما نسبت به توانایی کشور نشان می‌دهد که توجه خاصی نسبت به خوزستان وجود دارد. خوزستان در مقایسه با سایر استان‌ها به جهت استحقاق و عدالت سهم بیشتری را دریافت کرده است. رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در خصوص طرح 550هزار هکتاری گفت: فاز اول طرح آماده بهره‌برداری است. امیدوارم هر چه زودتر فاز دوم نیز آغاز شود. همه تلاش خود را می‌کنیم تا این طرح که از سوی مقام معظم رهبری به خوزستان اختصاص داده شده است، اجرا شود. نوبخت تصریح کرد: اجرای هر نکته قول و تعهدی که رییس‌جمهور می‌دهد، بر عهده من قرار دارد. رییس‌جمهور در سفرهای استانی خود 29هزار میلیارد تومان تعهد در استان‌ها دارند که اجرای آنها بر عهده ما قرار دارد. او افزود: اقدامات مناسبی انجام شده است، البته هنوز مردم ما در سختی هستند. چطور می‌توانیم با این شرایط بگوییم مشکلات آنها را حل کرده‌ایم. برای جبران عقب‌ماندگی‌ها و کسب رضایت مردم، راهی جز همکاری با یکدیگر نداریم.

 اختصاص 15میلیارد ریال اعتبار برای احیای نخلستان‌های شادگان

از سوی دیگر معاون رییس‌جمهور از اختصاص 15 میلیارد ریال اعتبار برای احیای نخلستان‌های منطقه شادگان خبر داد. نوبخت در بازدید از کانون‌های فوق بحرانی ریزگردها در اطراف اهواز با بیان اینکه

به زودی دو کانال انتقال آب از رودخانه کارون احداث می‌شود، افزود: یکی از این کانال‌ها برای مقابله با کانون‌های ریزگرد اهواز و دیگری برای آبیاری نخیلات شادگان است که با احداث این دو کانال علاوه بر مقابله با کانون‌های ریزگرد در اهواز، 13هزار هکتار از نخلستان‌های شادگان نیز احیا می‌شوند. وی ادامه داد: برای مطالعه و اجرای این طرح 15 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. معاون رییس‌جمهور از کانون‌های فوق بحرانی ریزگردها در اطراف اهواز هم بازدید کرد و گفت: تاکنون طرح مقابله با کانون‌های ریزگردها در 35 هزار هکتار پیشرفت داشته و تا به حال 110میلیارد تومان در اجرای این طرح هزینه شده است. شهرستان شادگان 138هزار جمعیت دارد که 70 درصد جمعیت آن به کشاورزی اشتغال دارند و احیای نخلستان‌ها تاثیر بسزایی بر معیشت مردم این منطقه دارد.

 آماده شدن قطعه باقیمانده از قطار شهری اهواز یکی از اولویت‌های دولت

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: آماده شدن قطعه باقیمانده از قطار شهری اهواز یکی از اولویت‌های دولت و سفر مسوولان سازمان برنامه و بودجه به خوزستان است.محمدباقر نوبخت در بازدید از قطار شهری اهواز افزود: دولت در تبصره پنجم قانون بودجه تعهداتی نسبت به مترو و قطار شهری داشته و از اوراق مشارکتی که در این رابطه منتشر می‌شود 50درصد را دولت تعهد تضمین می‌کند. وی با اشاره به اینکه مترو اهواز 23کیلومتر تعهد شده که تاکنون حدود 11کیلومتر آن انجام شده است و تکمیل آن نیاز به اعتبارات عمرانی و ارزی دارد، ادامه داد: برای تکمیل این 11کیلومتر از مترو اهواز نیز قرار شد، ظرف کوتاه‌ترین زمان تمهیدات لازم اندیشیده شود و مشکلات نوع تضمین آن نیز در بانک مرکزی رفع شود. منصور کتانباف نیز درخصوص اجرای فاز نخست قطار شهری اهواز گفت: فاز نخست این طرح درصورت تامین اعتبار آن (حدود 6هزار میلیارد ریال) 18ماه بعد به بهره‌برداری می‌رسد.

 

 

ارسال نظر