کفش تبریز را برند جهانی کنید

۱۳۹۷/۰۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۶۹۰
کفش تبریز را برند جهانی کنید

گروه بنگاه‌ها  

«رییس‌جمهور امروز همه ما و کل بازار کفش تبریز را غافلگیر و شوکه کرد. امروز قوت قلب گرفتیم». این عبارات را یکی از مغازه‌داران بزرگ بازار کفش تبریز که هنوز از دیدار و گفت‌وگوی ناگهانی با رییس‌جمهور هیجان‌زده است، می‌گوید.

بازار کفش و صنعتی که براساس اسناد تاریخی بیش از 3هزار سال سابقه در استان آذربایجان‌شرقی دارد و از گذشته‌های باستانی تا به امروز تاریخچه پرفراز و نشیب آن امتداد یافته است. در دوران معاصر نیز نخستین کارخانه چرم‌سازی در ایران در سال 1308 در شهر تبریز شروع به فعالیت کرد و پس از آن در اصفهان، همدان و برخی شهرهای دیگر کارخانه‌های کفش تاسیس و گسترش پیدا کرد. بر اساس این تاریخچه پربار است که تبریز به عنوان پایتخت اصلی این صنعت در ایران شناخته می‌شود. همچنین کفش چرم تبریز چه در ایران و چه در خارج از کشور یکی از برندهایی است که برای کشورمان هم در بخش‌های اقتصادی و هم در بخش فرهنگی ارزش افزوده ایجاد می‌کند. در حال حاضر حدود 4هزار و 250واحد دارای پروانه به صورت رسمی و یک‌هزار واحد نیز بدون پروانه در صنعت کفش در تبریز اشتغال دارند و بیش از 120 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این شغل ارتزاق می‌کنند. سالانه 90هزار جفت کفش در آذربایجان‌شرقی به ویژه تبریز تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود. براساس این تاریخچه باشکوه است که رییس‌جمهوری در جریان سفر به آذربایجان‌شرقی و تبریز بازدید از بازار بزرگ تبریز و راسته کفش‌فروشان را در کنداکتور برنامه‌های دومین روز سفرش قرار می‌دهد. دیداری رو در رو و چهره به چهره با فعالان بازار کفش که در جریان آن اخبار خوشحال‌کننده‌یی نیز مطرح می‌شود.

خبرنگار ایسنا این‌گونه واکنش فعالان بازار تبریز از دیدار با رییس‌جمهوری را شرح می‌دهد: «بعد از پایان مراسم جشن تبریز 2018 درحال رفتن به محل برگزاری نشست خبری رییس‌جمهور بودیم که متوجه شدیم انگار تیم روحانی در حال عزیمت به مقصد دیگری است. بلافاصله با پرس و جو فهمیدم که رییس‌جمهور به صورت سر زده در حال رفتن به بازار کفش تبریز است. منتظر هماهنگی‌های معمول در این سفرها نماندم و سریع با یک پیک موتوری خودم را به بازار رساندم. تقریبا همزمان رسیدیم و قبل از رسیدن به بازار کفش از موتور پیاده شدم و خود را به همراهان رساندم. با کمک یکی از بچه‌های استانداری خودم را به حلقه اطراف رییس‌جمهوری نزدیک کردم. رییس‌جمهور داشت با یک مغازه‌دار که قشنگ معلوم بود هم هیجان زده شده و هم دست و پایش را گم کرده، صحبت می‌کرد. »

 روحانی پرسید: خب وضع بازار چطور است؟

مغازه‌دار لابه‌لای سلام و علیک و خوشحالم که شما را می‌بینم و آقا از این طرف‌ها پاسخ داد: آقا کدام بازار، بازاری نداریم. اوضاع خوب نیست.

در همین بین مغازه‌داران و کارگران و سایر اهالی بازار به سرعت برق متوجه این حضور شده بودند؛ تحرکات غریبی در بازار رخ داد و خود را به اطراف رییس‌جمهور رساندند و هرکس سعی می‌کرد صدای خود را برساند. رییس‌جمهور از مغازه‌یی به مغازه دیگر می‌رفت و هر مغازه‌داری به نوبه خودش گلایه‌های خود را مطرح می‌کرد، اما همگی در یک چیز اشتراک داشتند؛ اینکه «از دیدار شما و حضور شما در اینجا خیلی خوشحالیم، قوت قلب گرفتیم. » جملات دیگر آنها این بود « تو را به خدا از تولید داخلی حمایت کنید.»

اینها هم گلایه‌ها و خواسته‌های مغازه‌داران و صاحبان کارگاه‌های کفاشی به رییس‌جمهور بود و هم پاسخی به درخواست کارگرانی که از رییس‌جمهور می‌خواستند تا فکری به حال دستمزد پایین آنها کند.

کارگری به رییس‌جمهور گفت: آقا من صبح تا شب اینجا هستم اما حقوق و دستمزد من جوابگوی زندگی نیست. فکری بکنید دستمزد ما کارگرها را افزایش دهید.

روحانی در حالی که داشت به یکی از مغازه‌داران دیگر بازار کفش توصیه می‌کرد، هوای کارگرانش را داشته باشد به کارگران گفت: همه هدف ما در دولت همین است که تولید ایرانی را حمایت کنیم و مردم را تشویق به خرید تولید ایرانی کنیم. همان‌گونه که همه شما هم گفتید اگر تولید ایرانی رونق بگیرد و فروش آن بیشتر شود، حقوق کارگران این صنعت هم افزایش پیدا می‌کند ولی این چیزی نیست که فقط دولت بتواند آن را انجام بدهد همه باید با تلاش به دولت کمک کنند که هم تولید ایرانی رونق پیدا کند و هم مردم فقط جنس ایرانی بخرند.

روحانی ناگهان دور و برش را نگاه کرد و استاندار را در میان اطرافیانش پیدا کرد و گفت: «آقای استاندار با همه اینها شما مشکلات مربوط به این حوزه را مورد توجه قرار دهید. » بعد رو کرد به اهالی بازار کفش، اعم از کارگران و کارفرمایان و تولیدکنندگان حاضر و با صدای بلند گفت: شما باید کاری کنید که کفش تبریز یک برند جهانی و یک کالای پرفروش صادراتی شود.

 جانبازی که صدایش را به روحانی رساند

روحانی سپس راه خود را در میان جمعیت باز کرد و وارد یک مغازه بزرگ‌تر شد. در حال صحبت با مغازه‌دار و پرسیدن اوضاع و احوال بازار کار و وضعیت درآمد مغازه‌دار و شنیدن مشکلات کسب و کار و بیمه تامین اجتماعی و قوانین کار و نبود فروش کافی از سوی مغازه‌دار بود که ناگهان صدای فریادی به گوش رسید: بگذارید با رییس‌جمهور حرف بزنم. بگذارید با روحانی صحبت کنم. من جانبازم.

کارگر جانباز یکی از کارگاه‌های کفاشی بازار کفش تبریز بود که سر محافظان داد می‌زد و می‌خواست با کنار زدن آنها به رییس‌جمهور برسد.

روحانی به محافظان اشاره کرد که بگذارند بیاید. جانباز خود را به رییس‌جمهور رساند. روحانی او را مورد تفقد قرار داد. فضای احساسی ایجاد شده بود. فرد جانباز با بغض و هیجان به خودش اشاره کرد و گفت: «این وضع من است. با دستمزد پایین. به فکر ما باشید. هزینه‌ها بالا می‌رود و اجناس گران می‌شوند اما دستمزد ما بالا نمی‌رود.» بعد خودش انگار که بخواهد کارفرمایانش را توجیه کند، گفت: «از اینها حمایت کنید تا اینها بتوانند حقوق و دستمزد ما را هم زیاد کنند. »  بنده خدا هم از دستمزد پایینی که به او می‌دادند، گلایه می‌کرد و هم سعی داشت صاحبکارانش را توجیه کند، می‌گفت: آنها هم تقصیر ندارند مواد اولیه گران شده است، فروش و صادرات پایین آمده ولی باید چه کرد؟ شما فکری بکنید.

روحانی دست کارگر جانباز را گرفت و صبورانه با لبخندی که بر صورت داشت به حرف‌هایش گوش داد. بعد مجددا به حاضران گفت: دولت تمام تلاش خود را برای رونق بخشیدن به تولید ملی و تولید ایرانی و بخصوص رونق صنعت کفش تبریز به عمل می‌آورد.

او سپس بعد از بازدید از چند مغازه و کارگاه دیگر، بازار را برای شرکت در نشست خبری با رسانه‌های استانی ترک کرد.

 رییس‌جمهور به همه قوت قلب داد

بعد از رفتن رییس‌جمهور همچنان در بازار ولوله بود. برخی که خیلی سعی داشتند، رییس‌جمهور را به مغازه خودشان در آن سوی بازار ببرند و موفق نشده بودند کمی پکر بودند اما مغازه‌داران و کارگران و کارآفرینانی که توانسته بودند با روحانی دیدار و گفت‌وگو کنند کاملا سر کیف بودند.

یکی از مغازه‌داران گفت: من همین‌ طوری مثل هر روز مشغول کار بودم که یهو دیدم آقای روحانی وارد مغازه من شد. گیج شده بودم و چند دقیقه‌یی طول کشید تا به خودم بیایم. ولی خیلی خوشحال شدم.

یکی دیگر از مغازه‌داران هم گفت: خیلی حرف داشتم که بزنم، نمی‌دانم چقدرش را گفتم. دست و پایم را گم کرده بودم اما همکارانم می‌گویند همه را گفتی خیلی هم تندتند گفتی. در کل فکر کنم خیلی خوب شد که حرف‌هایمان را زدیم.

یک کارگر مغازه هم گفت: خیلی خوشحالم که رییس‌جمهور را دیدم اما مشکل ما پایین بودن دستمزدهاست که فکر نمی‌کنم به این زودی‌ها درست شود. فروش پایین است، هزینه‌ها بالاست. صاحب مغازه‌ها هم چاره‌یی ندارند.

صاحبکار او گفت: دولت باید برای حفظ این صنعت به ما کمک کند. اگر دولت حمایت کند ما برند کفش تبریز را جهانی خواهیم کرد و سودآوری ملی ایجاد خواهیم کرد. این صنعت زمینه و استعداد کافی برای رسیدن به این نقطه را دارد.

یک مغازه‌دار دیگر گفت: درست همان موقع که رییس‌جمهور وارد مغازه من شد چند تا چک برگشتی دم دستم بود که همه را نشانش دادم. نمی‌دانم کار خوبی بود یا نه ولی در آن لحظه همین کار را توانستم بکنم.  همه در بازار کفش تبریز از کارگر گرفته تا کارفرما و مغازه‌دار از دیدار رییس‌جمهور هم هیجان زده و خوشحال شده بودند و هم می‌گفتند دیدار ناگهانی با رییس‌جمهور و آمدن ایشان به بازار کفش یک قوت قلب برای همه افراد شاغل در این صنف بود.

 ویژگی‌های کفش چرم تبریز

شهر تبریز به دلیل موقعیت جغرافیایی و اماکن دیدنی همه ساله میهمان توریست‌های بسیاری است که همین امر باعث شده که کفش چرم تبریز در کشورهای دیگر هم مورد توجه قرار گیرد و به عنوان بهترین هدیه برای کشورهای دیگر محسوب شود. در حال حاضر 90درصد از کفش‌های چرم کشور را شهر تبریز تولید می‌کند که این امر به برگزاری نمایشگاه‌ها در سراسر جهان و همچنین صادرات کفش کمک شایانی می‌کند.

از مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه‌ها در حوزه صنعت چرم می‌توان به معرفی دستاوردها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کارخانه‌ها، شرکت‌ها و کارگا‌های داخلی، توسعه صادرات و یافتن بازارهای جدید صادراتی، ارائه پتانسیل‌ها و توانمندی‌های صنعت چرم کشور، نمایش آخرین تحولات و دستاوردهای علمی، فنی و صنعتی داخلی و خارجی این حوزه، فراهم آوردن بستر مناسب برای انتقال بیشتر فناوری‌های روز به کشورمان، ایجاد ارتباط‌های تجاری جدید و تقویت روابط قبلی، انتقال دانش، تکنولوژی و تجربیات، آشنایی با الگوهای موفق جهانی درعرصه صنعت چرم، فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی و خارجی و همچنین کارآفرینی و اشتغال پایدار اشاره کرد.

 

 تزریق روحیه به صنعتگران کفش

بلافاصله پس از حضور رییس‌جمهوری در بازار کفش تبریز رییس اتحادیه کفاشان و سراجان تبریز گفت: رییس‌جمهوری با حضور سرزده در بازار کفش تبریز روحیه دوچندانی به تولید‌کنندگان و صنعتگران این صنعت داد.

علیرضا جباریان‌فام دیروز افزود: حضور روحانی در این بازار در راستای حمایت از تولید کالای ایرانی و ادامه پویش «فقط کفش ایرانی می‌فروشیم» روی داده است. حضور رییس‌جمهوری در این بازار نشان از اهمیت بالای صنعت تولید کفش تبریز و ارزش گذاشتن روحانی به تولید کالای ایرانی است.

جباریان‌فام با بیان اینکه این پویش 2 سال است که در تبریز اجرا می‌شود، اظهار کرد: امید است حضور رییس‌جمهوری در این بازار و صدور دستور لازم برای حل مشکلات این صنعت، موثر واقع و موجب رشد و رونق آن شود.

رییس اتحادیه کفاشان و سراجان تبریز یادآوری کرد: رکود حاکم بر صنعت کفش، افزایش قیمت مواد اولیه، اعمال مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد از مشکلات پیش روی این صنعت است.

جباریان‌فام ادامه داد: امید است، دستورهای رییس‌جمهوری به وزیر صنعت، معدن و تجارت راهگشای حل مشکلات این حوزه شود.

او از رییس‌جمهوری به علت حضور سرزده در بازار کفش تبریز و رسیدگی به مشکلات صنعتگران این حوزه قدردانی کرد.

 

دستور رییس‌جمهور برای حل مشکل تولید‌کنندگان و حمایت پایدار از کفش تبریز

روحانی در ادامه سفر به استان آذربایجان‌شرقی و حضور در جشن رویداد تبریز ۲۰۱۸، پیش از ظهر دیروز به‌طور سر زده از بازار کفش تبریز دیدار و با تولید‌کنندگان و صنعتگران کفش گفت‌وگو کرد.

رییس‌جمهور به وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داد ضمن گفت‌وگو و بررسی مشکلات کارگران و صنعتگران کفش تبریز، اقدامات لازم و سریع نسبت به حل معضلات آنها به عمل آورد.

رییس‌جمهور پس از این دیدار به شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داد به سرعت و به‌صورت مستقیم مشکلات کارگران و تولید‌کنندگان کفش تبریز را بررسی و نسبت به حل معضلات آنها اقدام کند.

روحانی با تاکید بر حمایت از کالای ایرانی، کفش تبریز را دارای برند و کیفیت جهانی دانست و دستور داد برنامه‌ریزی لازم برای حمایت پایدار از این صنعت صورت پذیرد.

 

 

 

ارسال نظر