مشکلات آبی زمینه‌ساز مهاجرت در شرق کشور است

۱۳۹۷/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۱۳۵
مشکلات آبی 
زمینه‌ساز مهاجرت در شرق کشور است

خراسان‌جنوبی|

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: باتوجه به مشکل کم‌آبی و برداشت بی‌رویه از حوزه آب ریز درنهایت زمینه مهاجرت را به وجود می‌آورد.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی مروج‌الشریعه دیروز در دهمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک و همایش ملی جغرافیا و مناطق مرزی ایران اظهار کرد: تقسیمات سیاسی در شرق کشور واگرایی‌های بیشتری را ایجاد می‌کند که این مهم باید مورد توجه برنامه‌ریزان قرار گیرد.

استاندار خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در برهه‌‌یی از زمان ۷۱درصد کل منابع کشور صرف زیرساخت‌ها و تنها ۳۰درصد در امور جاری هزینه می‌شد در حالی که امروزه شرایط متفاوت شده است. مروج‌الشریعه با اشاره به اینکه نوع تقسیمات سیاسی در ژئوپلیتیک نیاز به بازنگری دارد، اظهار کرد: سه استان سیستان‌وبلوچستان، خراسان‌جنوبی و خراسان‌رضوی ظرفیت‌های بزرگی برای توسعه دارند. این سه استان ۱۰ میلیون نفر جمعیت، دو میلیون هکتار اراضی زیرکشت، ۱۱ میلیون تن محصولات زراعی و باغی و بیش از 7000 واحد صنعتی و معدنی دارند. استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به شروع مطالعات شرق کشور از دهه ۶۰ ادامه داد: در مطالعات توسعه شرق کشور چگونگی حفاظت و نگهداری از سرمایه‌های زیرساختی مورد بررسی قرار داده شده است. مروج‌الشریعه با اشاره به مشکل کم‌آبی در شرق کشور، افزود: باتوجه به مشکل کم‌آبی و برداشت سالانه یک میلیارد مترمکعب از حوزه آب‌ریز این موضوع درنهایت زمینه مهاجرت را به وجود می‌آورد. او با اشاره به مهاجرت حدود 7000 هزار نفر طی سال‌های ۹۰ تا ۹۵ از نهبندان گفت: ادامه این موضوع مباحث امنیتی را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

 

ارسال نظر