اشتغال خرد و فقرزدایی برنامه‌ اصلی سال 97

۱۳۹۷/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۳۸۱
اشتغال خرد و فقرزدایی برنامه‌ اصلی سال 97

گروه بنگاه‌ها

در میان چهره‌های اجرایی کابینه دوازدهم، علی ربیعی کاراکتری است که ظاهرا وظیفه بنیادین پیگیری برنامه‌های عدالت‌محور و مقابله با فقر مطلق را به‌عهده گرفته تا در کنار وزرا و معاونانی که رویکردهای توسعه‌محور را در دولت دنبال می‌کنند نوعی توازن و تعادل ایجاد شود؛ تعادلی که دولت تدبیر و امید از ابتدای روی کار آمدن در سال92 اعلام کرده که به دنبال تحقق و اجرایی کردن آن در شؤون مختلف است. براساس این تقسیم وظایف است که مهم‌ترین پروژه‌های اجرایی برای اشتغال‌زایی و مقابله با فقر مطلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذار شده و این علی ربیعی است که تلاش می‌کند گفتمان عدالت‌محور رییس‌جمهوری را به گوش مردم مناطق مختلف کشورمان برساند.

براساس این دستورالعمل بنیادین است که ربیعی به استان‌های مختلف کشورمان سفر می‌کند و تصویری از ایده‌های اجرایی رییس‌جمهوری را به طبقات کمتر برخوردار در میان می‌گذارد.

ربیعی در روزهای پایانی هفته راهی استان ایلام شد و هر چند هدف سفر خود به ایلام را دنبال کردن سیاست‌های وزارتخانه و اضافه شدن دو مرکز درمانی تامین اجتماعی در دولت تدبیر و امید ذکر کرد، اما در کنار آن مهم‌ترین برنامه‌های عدالت‌محور رییس‌جمهوری در سال 97 را نیز تشریح کرد؛ برنامه‌هایی که به اعتقاد ربیعی بر پایه دوگانه توسعه اشتغال و فقرزدایی تنظیم شده و در صورت همراهی و همکاری سایر دستگاه‌های حاکمیتی می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی در فرآیند فقرزدایی کشور داشته باشد. بودجه‌یی که دولت برای مقابله با فقر مطلق تخصیص داده است؛ 7 هزار میلیارد تومان است که قرار است براساس ظرفیت‌های استانی هر منطقه اختصاص پیدا کند.

ربیعی در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام اظهار کرد: فقرزدایی و ایجاد عدالت، کاهش نابرابری و توسعه اشتغال از سیاست‌های دولت و این وزارتخانه است. او با بیان اینکه توسعه اشتغال خرد و فقرزدایی ازجمله برنامه‌های رییس‌جمهور در سال جاری است، افزود: ایلام یکی از استان‌هایی است که در طول هشت سال دفاع مقدس و دفاع از مرزها حق بسیاری بر گردن کشور و نظام دارد و تمام تلاش دولت و مسوولان سوق دادن آن به شرایط بهتر و کاهش نابرابری‌ها و افزایش عدالت است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از چالش‌های پیش روی کشور فقدان مهارت جوانان به‌ویژه در میان دانش‌آموختگان دانشگاهی است و باوجود توسعه مراکز آموزش عالی مهارت‌های کاربردی دراختیار آنان قرار نمی‌گیرد که باید این رویه اصلاح شود. ربیعی ابراز امیدواری کرد: با آموزش می‌توان فقدان مهارت نیروی متخصص در استان ایلام را جبران و

در راستای اهداف وزارت و شعار فقرزدایی این مسائل را پیگیری کرد. نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام نیز در دیدار با ربیعی گفت: موضوع اشتغال جوانان و بیکاری به چالشی برای کشور و نظام تبدیل شده است که دولت باید به آن توجه ویژه‌یی داشته باشد. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدنقی لطفی افزود: دولت نیز در این زمینه با تمام توان برای ایجاد اشتغال گام‌های مثبتی برداشته است و امیدواریم با توانمندی و اخلاص این وزارتخانه و همدلی استاندار ایلام و نمایندگان مجلس مشکلات مردم رفع شود. او گفت: با وجود مشکلات فراوان برنامه‌های خوبی اجرا شده هر چند به وضعیت مطلوب نرسیده اما امیدواریم با سفر وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی مشکل اشتغال که دغدغه اصلی استان است، رفع شود.

 مقابله جدی با کاهش فقر مطلق

اما قبل از دیدار با نماینده ولی‌فقیه در ایلام علی ربیعی در جلسه مشترک شورای اداری و کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان ایلام با بیان اینکه در ایلام باید مهاجرت معکوس صورت پذیرد و استان این ظرفیت را دارد، اظهار کرد: توصیه می‌کنم نخبگان مرکزنشین ایلامی را جمع‌آوری کنید چراکه این استان سرمایه‌های فکری دارد که باید آنها را جمع‌آوری کرد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: همه شاخص‌ها به ما نشان می‌دهند که باید در ایلام برای کاهش نابرابری تلاش بیشتری کنیم.

او در این جلسه هم دو اولویت کاری امسال دولت را فقرزدایی و توسعه اشتغال اعلام و عنوان کرد: دولت قصد دارد این دو برنامه را به‌صورت توأمان دنبال کند و باتوجه به اینکه در استان ایلام باید برای کاهش فقر مطلق و محدود کردن فقر مطلق به‌طور جدی عمل کنیم از همه مدیران استان به‌عنوان نمایندگان دولت دعوت می‌کنم حول این برنامه‌ها جمع شوند. ربیعی با بیان اینکه در ذیل افزایش رفاه و کاهش فقر، مقابله با آسیب‌های اجتماعی و کاهش آنها را تعریف می‌کنیم، افزود: یکی از برنامه‌ها برای فقرزدایی و مقابله با فقر مطلق شناسایی و بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل است که در ایلام 312نفر هستند و عدد بالایی دارد ولی خوشبختانه همه آنها به نام شناسایی شده‌اند که باید آنها را به مدرسه بازگردانیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی برنامه دیگر در این زمینه را مسکن دو معلول به بالا ذکر و اضافه کرد: این کار یک کار مشترک است که در اواخر سال گذشته یارانه تسهیلات آن با موافقت دکتر نوبخت فراهم شده است. او با اشاره به اینکه امسال 7 هزار میلیارد تومان بودجه مستقیم برای فقرزدایی داریم، گفت: این رقم منهای طرح بزرگ تحول سلامت است که در سال گذشته عدد بزرگ 40 هزار میلیارد تومان برای آن اختصاص یافت.

ربیعی با بیان اینکه هم‌اکنون یک خانواده 5 نفره با یارانه‌اش 80درصد حداقل دستمزد را دریافت می‌کند اظهار کرد: امسال 10درصد به آن اضافه خواهیم کرد.

این عضو هیات دولت با اعلام این خبر که اطلس اجتماعی ایلام آماده شده و برای چکش‌کاری دراختیار استان قرار می‌دهیم، گفت: آماده‌ایم بودجه پژوهشی هم برای این کار اختصاص دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید روی خودکشی تمرکز کنیم، افزود: خودکشی راه‌حل ملی ندارد بلکه راه‌حل بومی و منطقه‌یی دارد و به نظر بنده مسائل نیاز به مطالعه منطقه‌یی دارند.

 حمایت از زنان سرپرست خانواده

شادمهر کاظم‌زاده نماینده استان ایلام در مجلس دهم نیز در این نشست اظهار کرد: آنچه برای استان ایلام نیاز است بحث سرمایه‌گذاری است و نباید فراموش کرد آن‌گونه که شایسته این استان است سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است.

وی افزود: تعاونی‌های مسکن مهری در شهرستان دهلران وجود دارد که با وجود اینکه شروع شده و کاری انجام گرفته اما حدود 1500 واحد از این مسکن‌ها بلااستفاده مانده که در قالب بودجه 97 راهکاری برای مددجویان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد اندیشیده شود تا از این مسکن‌ها استفاده کنند. جلال میرزایی دیگر نماینده استان ایلام در مجلس دهم نیز در این نشست با بیان اینکه مشکل اصلی استان ایلام در حال حاضر مساله بیکاری است، اظهار کرد: برای برون‌رفت از این مشکل بیشتر نگاه‌ها به دولت دوخته شده و امیدواریم دولت بتواند در این دوره بخشی از این مشکل را حل کند.

وی با اشاره به اینکه این دولت و دولت‌های گذشته با اعطای وام‌های کم‌بهره درصدد ایجاد اشتغال بودند، افزود: متاسفانه ما طرح و برنامه تجربه شده‌یی که با استفاده از تسهیلات ارزان‌قیمت بتوانیم اشتغال پایدار ایجاد کنیم، نداشتیم و مرتب درگیر یک فرآیند آزمون و خطا بودیم. میرزایی ادامه داد: الان هم این نگرانی وجود دارد که سمت و سوی اعطای تسهیلات، طبق روال گذشته باشد. سهم استان ایلام از تسهیلات ایجاد اشتغال 350میلیارد تومان است.

10درصد از خانوارهای ایلامی دارای سرپرست زن هستند به عبارتی 18 هزار و 562 زن سرپرست خانوار در استان ایلام وجود دارد که تنها 14درصد از آنها تحت پوشش بهزیستی هستند که انتظار داریم کمک شود تا تعداد افراد بیشتری تحت حمایت قرار گیرند.

 سرمایه‌گذاری؛ ضرورت اصلی توسعه

سلام امینی نماینده استان ایلام در مجلس نیز در این نشست اظهار کرد: ما در استان ایلام سرمایه‌گذار نداریم و جوانان ما تنها تنی سالم و یک مدرک تحصیلی دارند و بیش از این چیزی در توان‌شان نیست. مدل‌ساز و الگوساز در استان ما یا وجود ندارد یا کم وجود دارد که انتظار داریم یک مدل‌سازی کنید چراکه 10 شهرستان داریم و در هر شهرستان طرحی اجرا شود.

او با بیان اینکه استان ایلام نفت‌خیز است، افزود: به‌طوری که 90درصد مواد هیدروکربنی غرب کشور در این استان وجود دارد، پرورش نیرو در زمینه نفت و گاز به شکل کارگر ماهر و نیمه ماهر نیاز است که این مهم در گرو تقویت سازمان فنی و حرفه‌ای است چراکه الان از نیروهای غیربومی استفاده می‌شود.

 

ارسال نظر