بازرگانان خواهان شتاب در روند ورود و خروج شدند

۱۳۹۷/۰۱/۱۴ - ۰۰:۳۱:۰۴
کد خبر: ۱۱۹۱۳۵

گروه بنگاه‌ها

در روزهایی که مردم ایران سرگرم دید و بازدید‌های نوروزی بودند؛ شماری از بازرگانان و کامیون‌داران عراقی و ایرانی فعال در شلمچه با تجمع در پایانه گمرک مرزی، خواهان شتاب در روند ورود و خروج کامیون‌های حامل بار و تامین امنیت بیشتر فعالیت‌های خود در بارانداز این منطقه شدند. آنان می‌گویند: کند بودن روند ورود کامیون‌های عراقی در بارانداز شلمچه سبب شده که ورود 600 کامیون در روز به 80 تا 100دستگاه برسد. به گفته این افراد، این موضوع باعث شده که تعداد زیادی از بازرگانان و تجار کالاهای خود را به مرزهای دیگر کشور همچون چذابه انتقال دهند. این بازرگانان می‌گویند: توقف طولانی کامیون‌های حامل کالای فاسد شدنی همچون میوه و تره‌بار و مواد غذایی موجب وارد آمدن زیان‌های کلان به بازرگانان شده است. به گفته آنان برخی ناهماهنگی‌ها در این‌بارانداز و نبود نظارت کافی بر تردد افراد سبب بروز برخی مشکلات همچون سرقت اموال تجار و کامیون‌داران شده است.

 مشکل امنیت اقتصادی

مدیر مرز تجاری شلمچه سازمان منطقه آزاد اروند با تایید این مطلب گفت: نبود امنیت کافی در بارانداز مرز شلمچه منجر به بروز مشکلات برای بازرگانان و کامیون‌داران شده است. سید احمد اوالی متولی امنیت بارانداز مرز شلمچه را هنگ مرزی اعلام کرد و افزود: هنگ مرزی مسوول حفظ امنیت بازرگانان و کالاهای صادراتی از مرز شلمچه تا پل نو است. وی با بیان اینکه حراست منطقه آزاد اروند اجازه دستگیری سارقان در بارانداز را ندارد، اظهار کرد: برای رفع این مشکل از نیروی انتظامی تقاضای همکاری داشتیم ولی متاسفانه با مخالفت هنگ مرزی رو‌به‌رو شدیم. اوالی افزود: هنگ مرزی اعتقاد دارد که توانمند است و اجازه نمی‌دهد از سایر دستگاه‌های نظامی در این‌بارانداز استفاده شود و این امر باعث شده که امنیت کالاهای تجار در بارانداز مرز شلمچه به خطر افتد و بازرگانان مسیر فعالیت تجاری خود را به مرزهای دیگر استان و کشور تغییر دهند. وی ظرفیت تردد کامیون‌های حامل کالای صادراتی در بارانداز شلمچه را 2هزار دستگاه در روز عنوان کرد و گفت: پیش‌تر روزانه 600 دستگاه کامیون کالای صادراتی در بارانداز شلمچه وارد می‌شدند ولی اکنون به علت ایجاد محدودیت و سخت‌گیری‌های هنگ مرزی به 100 تا 80 دستگاه در روز رسیده که این موضوع کاهش صادرات را به وجود آورده است. وی ادامه داد: در سال گذشته شرکت سایپا ماهانه یک‌هزار دستگاه خودرو به عراق صادر می‌کرد ولی اکنون به دلیل ممانعت هنگ مرزی شرکت سایپا فقط بدنه و وسایل یدکی خودرو را به عراق صادر می‌کند. مدیر مرز تجاری شلمچه سازمان منطقه آزاد اروند گفت: با توجه به ناامنی که در مرز شلمچه ایجاد شده و محدودیت‌هایی که هنگ مرزی برای ورود کامیون‌های عراقی به وجود آورده زمزمه‌هایی از سوی عراقی‌ها شنیده می‌شود که کامیون‌های حامل بار کالا در سمت بارانداز عراق تخلیه و بارگیری شود که در صورت اجرایی شدن این کار یک‌هزار و 500 کارگر ایرانی در شلمچه بیکار می‌شوند.

 ریشه مشکل کجاست؟

فرمانده هنگ مرزی خرمشهر با تکذیب این اظهارات گفت: روند ورود و خروج کامیون‌های عراقی به بارانداز شلمچه با سهولت انجام می‌شود ولی نبود دستگاه ایکس‌ری کامیونی باعث شده که ثبت ورود و خروج خودروها به صورت سنتی و بازرسی دستی انجام شود و این امر باعث کندی تردد خودروها در بارانداز شلمچه شده است. سرهنگ منصوررضا عزیزی با بیان اینکه نصب دستگاه ایکس‌ری کامیونی در حفظ امنیت تاثیر بسزایی دارد، افزود: در صورتی که دستگاه ایکس‌ری خودرویی در مبادی ورودی خودروهای صادراتی در مرز شلمچه نصب شود، کلیه مشکلات موجود برطرف می‌شود. او با اشاره به ورود کامیون‌های عراقی گفت: ورود کامیون‌های عراقی به درخواست مدیران گمرکی و تجاری منطقه آزاد به طرف عراقی انجام می‌شود و ما طبق درخواست آنها کامیون عراقی را وارد بارانداز شلمچه می‌کنیم. سرهنگ عزیزی در خصوص سرقت اموال عمومی تجار و کامیون‌داران در بارانداز شلمچه گفت: مسوولیت امنیت بارانداز با حراست منطقه آزاد اروند است و آنها می‌توانند ورود و خروج کارگرانی که مجوز ندارند را کنترل کنند. وی در خصوص حضور نیروی انتظامی در بارانداز شلمچه اظهار کرد: ما اجازه استفاده از هیچ نیروی انتظامی را در بارانداز نداریم و حراست منطقه آزاد اروند باید بتواند امنیت بارانداز را تامین و حفظ کند. به گزارش ایرنا، کند شدن فعالیت تجاری در مرز شلمچه موجب سرگردانی و زیان بازرگانان و کامیون‌های حمل کالا در این مرز بین‌المللی شده است. سال گذشته روزانه به‌طور متوسط 600دستگاه کامیون حامل محصولاتی نظیر تره‌بار، مواد غذایی و فرآورده‌یی شیر از مرز شلمچه در 15کیلومتری خرمشهر به عراق صادر می‌شد که ظرفیت صادرات روزانه تا 2هزار کامیون نیز از این منطقه وجود دارد.

 

 

ارسال نظر