خروج کالای ایرانی از پیله سنتی

۱۳۹۷/۰۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۱۳۴
خروج کالای ایرانی از پیله سنتی

گروه بنگاه‌ها

ایرانیان در شرایطی سال 1397 خورشیدی را تحویل کردند که بنا بر یک رسم مرسوم، پس از تحویل سال جدید، موضوع حمایت از کالای ایرانی به‌عنوان مهم‌ترین اولویت سال از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد و سال 97 با این اولویت مهم و تاثیرگذار تحویل شد. بلافاصله پس از این نامگذاری، رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها تلاش کردند در جریان گفت‌وگو با کارشناسان بخش‌هایی از اولویت‌ها و ضرورت این موضوع را مورد ارزیابی تحلیلی قرار دهند اما در نبود رسانه‌های مکتوب و تخصصی ابعاد و زوایای گوناگون این بحث آن‌گونه که باید و شاید مورد بررسی قرار نگرفت تا با پایان تعطیلات و انتشار دوباره رسانه‌های مکتوب فرآیند بررسی این اولویت حیاتی جدی‌تر از قبل دنبال شود. در این میان بسیاری از تولیدکنندگان داخلی و فعالان اقتصادی اعلام کردند که حمایت از کالای ایرانی چرخه اقتصاد کشور را بر مدار پیشرفت قرار می‌دهد و البته دستیابی به این هدف مهم الزاماتی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. اما پرسشی که با این مقدمات به ذهن خطور می‌کند آن است که برای ایجاد شرایط مطلوب جهت استفاده از کالای ایرانی چه اولویت‌ها و پیش‌زمینه‌هایی باید در فضای اجرایی، تقنینی و مدیریتی کشور تحقق پیدا کند تا مردم نسبت به استفاده از کالای داخلی تشویق شوند؟ در جریان این گزارش تلاش شده تا نوری به ابعاد مختلف این بحث تابانده شود تا در پایان تصویری از بایدها و نبایدهای این ضرورت مهم نمایان شود.

 اهمیت فرهنگ‌سازی

یکی از کارآفرینان نام‌آشنای کشور و استان البرز معتقد است: مهم‌ترین اصل در حمایت از خرید کالای ایرانی فرهنگ‌سازی و آموزش است، ضمن اینکه در کنار اینها توجه به خودباوری امری بایسته است.

مرتضی سلطانی که سال‌ها در فضای اقتصادی و تولیدی کشور به عنوان کارآفرین برتر شناخته می‌شود، افزود: جامعه ایرانی ثابت کرده در هر جایی که به خودباوری رسیده بزرگ‌ترین موانع را به کناری نهاده و گام‌های بلندی را در جهت پیشرفت کشور برداشته است، پس خرید کالای ایرانی می‌تواند مانند پادزهری در برابر آسیب‌ها و آفت‌های مختلف باشد. او درخصوص راهکارهای تشویق و ترغیب جامعه ایران به استفاده از کالاها و محصولات وطنی گفت: ابتدا به ساکن باید به مولفه فرهنگ‌سازی توجه ویژه‌یی مبذول شود زیرا اصل و اساس استفاده از کالای ایرانی یا خودباختگی و دل سپردن به محصولات بیگانگان ریشه در مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد.

سلطانی افزود: به واقع، تلاش برای حفظ هویت و تقویت و انسجام این امر، ضرورتی است که در سایه آن می‌توان ضریب رشد و شکوفایی اقتصادی را تسریع و تسهیل کرد. وی عنوان کرد: باید با صراحت عنوان کنیم که الصاق و چسباندن مارک‌ها و آرم‌های خارجی به محصولات داخلی برای تشویق و ترغیب جامعه مصرف‌کننده به خرید و تهیه آن، یک پدیده تاسف‌آور به‌شمار می‌رود که موید خودباختگی فرهنگی است. سلطانی گفت: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب همواره متذکر شده‌اند، باید این ویروس و این آفت اجتماعی را از میان برداشت تا مردم به‌عنوان اصلی‌ترین شاکله حلقه حمایت از تولید داخلی و ماحصل زحمات کارگر ایرانی، نه فقط برای کمک به چرخه اقتصادی کشور و توزیع عادلانه ثروت‌ها و ایجاد رفاه اجتماعی، کالای داخلی بخرند بلکه این‌بار داشتن جنس اصیل ایرانی مایه تفاخرشان باشد نه برندی خارجی که در ورای خود تغییر سبک زندگی ایرانی و نفوذ فرهنگ بیگانه را برای سلطه‌یی پایدار برای‌شان تدارک دیده است.  رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان البرز و مدیرعامل کارخانه تولید ادوات کشاورزی دهقان ورز نیز می‌گوید: مصرف کالاهای ایرانی مزایای بسیاری برای اقتصاد کشورمان به همراه می‌آورد. احمد زارعی فرکوش افزود: یکی از مزیت‌های مهمی که برای حمایت از تولید ایرانی می‌توان به آن اشاره کرد، جلوگیری از خروج ارز برای واردات کالاهای غیرضروری است. وی افزود: در واقع زمانی که کالاهای تولید داخلی به علت فروش نرفتن و رکود از مدار بازار خارج شوند، کالاهای خارجی جولان می‌دهند و ارز فراوانی از کشور خارج می‌شود.

 کالای ایرانی باید از پیله سنتی‌اش بیرون بیاید

از سوی دیگر رییس جهاددانشگاهی استان سمنان، حمایت از تولیدات داخلی را لازمه تحقق توسعه پایدار و تقویت اقتصاد ملی برشمرد و با اشاره به نقش مهم دانشگاه‌ها در این مهم بر لزوم رویکرد علمی به حوزه تولید تاکید کرد و گفت: کالای ایرانی باید از پیله نگرش‌های سنتی خارج و بیشتر به مراکز علمی-تحقیقاتی و دانشگاهی نزدیک شود. حسن رهایی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: تحقق شعار سال نیازمند همراهی، تلاش و تعامل بین دو بخش تولیدکننده و مصرف‌کننده است و صرفا همت یک سویه مصرف‌کنندگان نمی‌تواند به قوام بخش تولید داخلی کمک کند چراکه اگر تولیدات داخلی انتظار نسبی مصرف‌کننده را در درازمدت برآورده نکند حمایت از کالای داخلی همیشگی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه نیروی کار داخلی ظرفیت تولید کالای با کیفیت را دارد، افزود: تمرکز روی دو حوزه تولید کیفی و تبلیغ و برندسازی می‌تواند در جلب حمایت از تولید داخلی نقشی اساسی داشته باشد.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی استان سمنان به نقش مهم مراکز علمی-تحقیقاتی و دانشگاه‌ها در تحقق شعار سال و منویات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ورود عملی دانشگاه‌ها و مراکز علمی به حمایت از کالای داخلی از ضروریات تحقق شعار امسال است. وی ادامه داد: تا مادامی که پیوند واقعی بین دانشگاه و حوزه تولید به‌طور اهم و صنعت و کشاورزی و... به‌طور اخص ایجاد نشود، کالای ایرانی نمی‌تواند اتتظارات جامعه هدف خود را برآورده کند.

رهایی با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی نباید در حد شعار باقی بماند، تصریح کرد: حمایت از تولیدات ملی به همان اندازه که نیازمند رویکرد اقتصادی و توجه به بحث کیفیت است، نیازمند فرهنگسازی در ابعاد ملی است. وی با بیان اینکه کالای ایرانی باید از پیله نگرش‌های سنتی بیرون بیاید، خاطرنشان کرد: یکی از جدی‌ترین مشکلات تولیدات داخلی عدم توجه به برندسازی و رویکرد سنتی در بسته‌بندی از یک سو و قاچاق کالا از سوی دیگر است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه کالای ایرانی باید اعتماد مصرف‌کننده داخلی را جلب کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه ذهنیت بسیاری از طبقات اجتماعی ما نسبت به بخشی از کالاهای داخلی مخدوش شده و لذا اگر تولیدکنندگان ایرانی می‌خواهند حمایت همه آحاد جامعه را جلب کنند در گام نخست باید با ارتقای سطح کیفی تولیدات خود، اعتماد مخاطبان خود را جلب و در گام دوم برای ورود به بازارهای بین‌المللی نیز برنامه‌ریزی کنند.

 

ارسال نظر