رشد 5 درصدی صادرات غیرنفتی در ماه‌های پایانی سال

۱۳۹۶/۱۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۰۵۲
رشد 5 درصدی صادرات غیرنفتی در ماه‌های پایانی سال

بنگاه‌ها|

آخرین نشست هیات دولت روز گذشته برگزار شد. جدا از چهره‌های سیاسی که درباره مهم‌ترین راهبردهای کشور در حوزه سیاست، جامعه و... را تشریح کردند؛ وزرا و معاونان اقتصادی رییس‌جمهوری نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران تلاش کردند، تصویری از بایدها و نبایدهای اقتصادی کشور در سال 97 را تشریح کنند. محمد شریعتمداری، وزیر صنعت دولت دوازدهم یکی از همین افراد بود که وظیفه تشریح برنامه‌های صنعتی و تولیدی کشور در سال آینده را به عهده گرفت. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در ماه‌های پایانی سال نرخ رشد صادرات غیرنفتی مثبت 5 درصد بوده است، گفت: به دنبال کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه معدن هستیم.

شریعتمداری در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان اینکه با تمام توان در خدمت مردم هستیم و تلاش می‌کنیم به سهم خودمان از مشکلات مردم کم کنیم، اظهار کرد: در تقویت ساختارهای صنعتی کشور ما قدم‌های مثبتی برداشته‌ایم. تدوین نقشه راه برای دوره 4ساله در حوزه معدن انجام شده است. این اقدام در راستای شعار سال و مقاوم‌سازی اقتصادی ایران است. در زمینه اکتشافات معدنی و ظرفیت‌های جدید نیز کار متراکمی انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: به دنبال دقت بیشتر برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه معدن هستیم و نقشه‌های یک دویست و پنجاه هزارم را در اختیار مردم قرار می‌دهیم تا پراکندگی منابع معدنی در اختیار مردم قرار بگیرد و ریسک سرمایه‌گذاران اینگونه کاهش یابد تا طرح‌های نیمه‌کاره‌یی که باقی مانده بود و بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشت را پیگیری کنیم تا به بهره‌برداری برسند.

شریعتمداری با بیان اینکه حدود 5500 واحد صنعتی مجوز بهره‌برداری گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: فعالیت ساخت‌وساز این واحدها به پایان رسیده و با جذب نیروی اشتغال جدید به توسعه اقتصاد مقاومتی می‌توان کمک کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تصریح کرد: در حوزه تجارت سعی کردیم، روند رشد صادرات منفی غیرنفتی را تا حدی که مقدور است به سمت مثبت سوق دهیم. در ماه‌های پایانی سال این رقم به مثبت 5 درصد رسیده است. بخشی از صادرات محصولات را با توجه به نیاز بازار در راستای تقویت اقتصاد مقاومتی برای استفاده از صنایع داخلی و ایجاد اشتغال بیشتر در صنایع پایین‌دست پتروشیمی مورد استفاده قرار داده‌ایم. این عمل از صادرات کم کرد اما کمک کرد که اشتغال و تولید بیشتر در کشور انجام شود.

شریعتمداری در پایان گفت: تلاش کردیم تا پایان سال استراتژی توسعه صنعتی ایران را به دست بیاوریم که متاسفانه این به دست نیامد و امیدواریم در ماه‌های اول سال آینده، نقشه راه توسعه صنعتی را در اختیار همه صنعتگران قرار دهیم.

 همه اعضای دولت مخالف استیضاح وزرا بودند

در شرایطی که برخی رسانه‌های اصولگرا تلاش می‌کردند تا دولت را موافق استیضاح وزرای اقتصادی کابینه معرفی کنند؛ معاون پارلمانی رییس‌جمهور با رد این ادعا که بخشی از دولت موافق استیضاح وزرای راه، تعاون و کشاورزی بود، گفت: دولت یکپارچه از وزرای خود دفاع کرد.

حسینعلی امیری با اشاره به اینکه دولت یکپارچه است، گفت: اینکه گفته شود، بخشی از دولت با استیضاح وزرا موافق بود، حرف درستی نیست. من مسوول رابطه دولت و مجلس هستم و اگر بنا بود چنین دیدگاهی وجود داشته باشد من حتما در جریان قرار می‌گرفتم.

وی همچنین گفت: دولت یک مجموعه منسجم است و برای حفظ یکپارچگی خود همه اعضای دولت تلاش کردند به سوالات و ابهامات نمایندگان پاسخ بدهند. من به سهم خود از رییس مجلس، هیات رییسه و نمایندگان استیضاح‌کننده و موافقان و مخالفان استیضاح تشکر می‌کنم.

امیری در پاسخ به این پرسش که آیا واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهور هم مخالف استیضاح بود؟ تاکید کرد: بله، واعظی هم در جلسه استیضاح حضور داشت. همه اعضای دولت مخالف استیضاح وزرا بودند.

 ابتکار: محبت به دیگران بهترین عیدی است

معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، محبت کردن، به یاد دیگران بودن و شرکت در مراسم گلریزان برای آزادی زنان زندانی معسر را بهترین عیدی برای مردم دانست و گفت: امید است کمک‌ها و حمایت‌های مردمی تا پایان سال ادامه پیدا کند.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار در حاشیه جلسه پایانی هیات دولت در سال 96 در جمع خبرنگاران با آرزوی سالی توام با عزت و موفقیت برای ملت ایران پیشاپیش حلول سال جدید و عید نوروز را تبریک گفت.

وی با بیان اینکه ماندگار‌ترین عیدی حس خوبی است که گاهی از دوستان می‌گیریم، افزود: حس محبت، به یاد دیگران بودن و مراسمی که در ایام آخر سال برای گلریزان برای زنان زندانی معسر برگزار شد و حضوری که دوستان داشتند و حمایت‌هایی که انجام شد، بهترین

عیدی بود.

وی تاکید کرد: امید است کمک‌ها و حمایت‌های مردم تا پایان سال ادامه پیدا کند.

معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در مورد میزان کمک‌های جمع‌آوری شده در مراسم گلریزان برای آزادی زنان زندانی با جرایم غیرعمد که روز پنج‌شنبه برگزار شد، خاطرنشان کرد: هنوز عدد و رقمی درخصوص تعداد زنان زندانی که آزاد شده‌اند، نداریم اما بسیار امیدواریم.

ابتکار گفت: در برنامه کل کشور آزادی 250زن معسرجرایم غیرعمد پیش‌بینی شده و آزادی آنان بستگی به میزان کمک‌های مردم و مشارکت آنها دارد و تاکنون بد نبوده است ولی باید ادامه پیدا کند چراکه خیلی فاصله داریم.

وی تصریح کرد: امید است سال 97 سالی توام با تلاش همراه با موفقیت و دارای دستاوردهای خوب برای ملت عزیز بوده و دولت بتواند خدمتگزار باشد و قدم‌های موثر و مفیدی برای بهبود شرایط عمومی کشور‌ برداریم.

معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در مورد برنامه خود در ایام نوروز یادآور شد: فعلا برنامه‌یی نداریم. در کنار خانواده و دور هم از همه جا بهتر است و به احتمال خیلی زیاد در تهران خواهم بود.

 

ارسال نظر