در آرزوی نوروز کم‌حادثه

۱۳۹۶/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۵۹۳

نوروز 96، نوروز دردناکی برای برخی خانواده‌ها بود؛ خانواده‌هایی که تصادف، هم عید و هم زندگیشان را زیر و رو کرد. از 27 اسفند 95 که طرح نوروزی آغاز شد تا 14 فروردین 96، ١٤٥نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند و 2هزار و 950 نفر نیز مجروح شدند.

خودرو، جاده و انسان، سه عامل سوانح رانندگی هستند که روی هم تاثیر دارند و هر کدام با توجه به نوع تصادف، به میزانی در سانحه و میزان تلفات و خسارتش مقصرند. گرچه عامل انسانی و احتیاط در رانندگی، می‌تواند دو عامل دیگر را کنترل کند، اما ایمن نبودن جاده‌ها و خودروها، عواملی نیستند که بشود از آنها چشم پوشید. حالا با نزدیکی به تعطیلات نوروز، باید در آرزوی نوروزی کم حادثه بود که گویا با توجه به وضعیت جاده‌ها و خودروها، تنها عامل انسانی است که می‌تواند این آرزو را برآورده کند.

دیروز، سیزدهمین همایش روسا و مدیران پلیس راهور ناجا نیز برای آمادگی برای نوروز 97 برگزار شد. در این همایش وزیر بهداشت از مسوولان صنعت کشور خواست که با کنار گذاشتن تعارف، فکری به حال ایمنی خودروها کرده و خودرویی با ایمنی بیشتر بسازند.

حسن هاشمی گفت: طبق پیش‌بینی‌ها و نتایج پژوهش‌های انجام شده تا سال ۲۰۲۰ تصادفات سومین عامل مرگ و میر در دنیا خواهند بود و البته طبق برآوردهای انجام شده آمار تلفات رانندگی در کشور ما به نسبت تعداد خودرو و تعداد جان‌باخته حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است. هاشمی به کیفیت خودروهای داخلی اشاره کرد و گفت: بیش از ۳۰ سال است که چشم به راه خودرو استاندارد هستیم، اما کیفیت خودروها بهتر که نشده بدون تعارف در مواقعی بدتر هم شده است. جاده‌هایمان نیز بهتر شده‌اند اما با استانداردها همچنان فاصله دارد.

او ادامه داد: حضور پلیس نیز خوب است، اما اگر حمایت شود حضورش بهتر خواهد شد. سازمان‌های اورژانس، آتش‌نشانی، هلال احمر و... نیز نسبت به سال‌های قبل بهتر شده‌اند اما همچنان تا رسیدن به استاندارد فاصله دارند. هاشمی با بیان اینکه امیدوارم در حوزه فرهنگ‌سازی ترافیکی بیشتر از آنچه تا به حال با پلیس همراهی شده، همراهی صورت گیرد، گفت: من نمی‌دانم چرا دیگر انیمیشنی مانند «سیا ساکتی» ساخته نمی‌شود. آیا اعتبارش تامین نشده یا دیگر دل و دماغش نیست. اما این انیمیشن‌ها تاثیر زیادی داشت و بین مردم اثرگذار بود. او با بیان اینکه آموزش با تکرار میسر می‌شود، گفت: من امیدوارم که همکاری میان پلیس راهور و وزارت بهداشت مستدام باشد و ما بتوانیم باعث کاهش آسیب‌ها باشیم؛ چرا که ما نمی‌توانیم نقش چندانی در کاهش تصادفات داشته باشیم و شاید تنها با استفاده از ظرفیت شورای عالی سلامت، دهیاران و... برای فرهنگ‌سازی استفاده کنیم. هاشمی با بیان اینکه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۳۳ پایگاه هوایی به ناوگان هوایی اورژانس اضافه شده و ناوگان اورژانس نیز نوسازی شد، گفت: موتورلانس‌ها نیز به میدان آمده‌اند و طی روزهای آتی حدود ۴۰۰ پایگاه نیز به تعداد پایگاه‌های ما اضافه خواهد شد.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش مجددا به مبحث ایمنی خودروها اشاره کرد و گفت: آنها که مسوول صنعت کشورند بیایند و تعارف را کنار بگذارند و اگر هم نمی‌توانند، بگویند تا فکر دیگری کنیم. باید خودرویی بسازند که ایمنی بیشتری داشته باشد.

 بازرسان نامحسوس مردمی اجازه روبه‌رویی با مردم را ندارند

اما نوروز امسال بازرسان نامحسوس مردمی نیز به کمک پلیس می‌آیند؛ بازرسانی که حضور و فعالیت آنها با توجه به اینکه نیروی پلیس نیستند، محل مناقشه بود و برخی نمایندگان از این اقدام پلیس راهور مبنی‌بر سندیت گزارش‌های بازرسان نامحسوس مردمی، انتقاد کردند. جانشین فرمانده ناجا نیز در همایش دیروز تاکید کرد که بازرسان نامحسوس مردمی اجازه اعمال قانون و روبه‌رو شدن با مردم را ندارند.

اسکندر مومنی با اشاره به طرح‌های پلیس راهور برای نوروز اظهار کرد: ماموران پلیس راهور و دیگر بخش‌های ناجا تعطیلات نوروز را برای خود تعطیل کرده‌اند و با حضور در معابر، جاده‌ها و نقاط شهری و برون شهری اقدام به تامین ایمنی و امنیت شهروندان خواهند کرد.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه پلیس با تمام توان وارد صحنه شده است، گفت: ماموران راهور از نقطه صفر مرزی تا عمق شهرها را تحت پوشش خود قرار داده و اقدام به تامین امنیت خواهند کرد.

او با بیان اینکه رویکرد امسال پلیس برخورد با تخلفات حادثه‌ساز و کاهش تصادفات رانندگی با رویکرد توأم با ادب، احترام و برخورد مناسب است، تصریح کرد: برخورد با تخلفات توأم با ادب و احترام منافاتی با یکدیگر ندارند و همه ماموران ما باید در عین حال که با تخلفات برخورد کرده و اقدام به اعمال قانون متخلفان می‌کنند ادب و احترام را نیز رعایت کنند.

 افزایش 10 درصدی توان ناجا در نوروز

مومنی از افزایش 10 درصدی مجموعه توان ناجا در نوروز امسال خبر داد و گفت: امسال طبق پیش‌بینی‌ها و اقدامات انجام شده حدود 10 درصد در مجموعه توان ناجا افزایش داشتیم و امیدواریم که نوروز امسال شاهد بیشترین امنیت و آرامش و کمترین موارد تخلف باشیم.

 برخورد با رعایت نکردن شؤونات

جانشین فرمانده ناجا در پاسخ به سوالی درباره برخورد با بدحجابی و ناهنجاری از سوی پلیس راه اظهار کرد: رعایت شؤونات و حجاب موضوعی بین بخشی است و تمام بخش‌های پلیس اعم از راهور، پلیس امنیت و... در این زمینه مسوولیت دارند. پلیس موظف به اجرای قانون است و متناسب با اختیاراتی که دارد بر اساس قانون عمل می‌کند و خواهش ما نیز از مردم این است که نسبت به رعایت شؤونات اقدام کنند، اما اگر موردی در این زمینه از سوی پلیس مشاهده شود حتما با آن بر اساس قانون برخورد خواهد شد. مومنی در بخش دیگری از سخنانش به آمار جان باختگان حوادث ترافیکی در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: در سال 84 حدود هفت میلیون خودرو در کشور داشتیم اما تعداد کشته‌ها حدود 28 هزار نفر بود اما امسال با وجود افزایش چند برابری تعداد خودروها تعداد جان باختگان حوادث رانندگی به کمتر از 16هزار نفر رسیده که البته از نظر ما همین 16هزار نفر نیز زیاد است و باید تلاش کنیم تا تعداد کشته‌شدگان حوادث رانندگی به حداقل برسد.

مومنی ادامه داد: البته طبق پژوهش‌هایی که انجام شده عمده دلیل کاهش تعداد جان باختگان فرهنگ‌سازی در این زمینه و خود مردم بوده‌اند اما اگر ما بخواهیم که آمار جان‌باختگان را کاهش دهیم حتما باید دیگر مولفه‌ها نیز رعایت شود. از جمله اینکه ایمنی خودروها و جاده‌هایمان افزایش یافته و توان امداد و نجات نیز زیاد شود. جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه عامل انسانی، جاده، ایمنی خودرو و تیم‌های امداد و نجات در کنار یکدیگر می‌توانند منجر به کاهش حوادث رانندگی شوند، گفت: قطعا پیگیری ایمنی جاده‌ها و خودروها جزو اولویت ناجاست و برابر قانون نیز پلیس موظف است تا نقش تمام دستگاه‌ها را در بروز حوادث رانندگی اعلام کند.

 

ارسال نظر