12هزار میلیارد تومان اعتبار اشتغال در روستاها

۱۳۹۶/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۵۸۱
12هزار میلیارد تومان اعتبار اشتغال در روستاها

گروه بنگا‌ها|

یکی از وعده‌های اصلی رییس‌جمهوری در ایام انتخابات 92 و 96؛ توسعه متوازن و پایدار استانی و روستایی بود که بلافاصله بعد از تشکیل کابینه در دستور کار قرار گرفت. در این رابطه دولت جدای از بودجه‌های سنواتی تلاش کرد تا با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی؛ فرآیند توسعه در روستاها را تسریع بخشد. اختصاص 1.5 میلیارد دلار از اعتبارات صندوق برای تسهیلات ویژه توسعه روستایی در راستای این برنامه‌ها تحقق پیدا کرد تا با افزایش دامنه‌های اشتغال‌زایی در روستاها روند مهاجرت به شهرها معکوس شود و آمراهای آسیب‌های اجتماعی نیز به وضعیت تعادل بازگردد.

در روزهای پایانی سال 96و در حالی که استارت برنامه‌های توسعه در روستاها آغاز شده؛ معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری در تشریح این برنامه‌ریزی‌های اجرایی گفت: 12 هزار میلیارد تومان از سوی صندوق توسعه ملی و دولت برای حمایت از توسعه اشتغال پایدار در روستاها و مناطق عشایری اختصاص یافته است. سیدابوالفضل رضوی در جلسه توسعه و اشتغال روستایی استان اصفهان با بیان اینکه براساس قانون برنامه ششم توسعه باید هر سال 384 هزار شغل جدید در روستاها ایجاد می‌شود، افزود: طرح‌های اشتغال‌زا و درآمدزا روستایی باید در اولویت کاری فرمانداران و بخشداران سراسر کشور قرار گیرد. وی با اشاره به اینکه در بخش روستایی و عشایری استان اصفهان هم باید حداقل 15 هزار شغل ایجاد شود، اظهار کرد: متوسط هزینه برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها 50 میلیون تومان است که بر این اساس باید 18 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم.

وی گفت: بیکاری و عدم حضور اثرگذار مردم در اقتصاد کشور از مهم‌ترین مسائل امروز کشور و استان اصفهان محسوب می‌شود و تا موقعی که مردم در اقتصاد کشور حضور موثر نداشته باشند مشکل همچنان باقی خواهد ماند. معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری گفت: برخی تنگ‌نظری‌ها موجب عدم مشارکت و حضور جدی مردم در اقتصاد کشور شده است.

وی با بیان اینکه همه باید در کشور بسیج اقتصادی داشته باشیم و زمینه حضور مردم را در این عرصه فراهم کنیم، افزود: میزان بیکاری در اصفهان جزو استان‌های رده بالای کشور قرار دارد و یکی از مهم‌ترین مشکل‌های این استان محسوب می‌شود. رضوی با بیان اینکه باید سراغ شغل‌های همانند گردشگری، صنایع دستی، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان برویم، اظهار کرد: بین 4 تا 8 میلیون عنوان شغلی تا سال 2030 از عرصه مشاغل دنیا حذف می‌شود و 2 میلیون عنوان شغلی جدید ایجاد خواهد شد.

  اهمیت توسعه در روستاها

رضوی با بیان اینکه شغل‌های سنتی در آینده حذف می‌شوند، گفت: کشورهایی در سال‌های آینده با بحران‌های شغلی مواجه نمی‌شوند که از امروز سراغ شغل‌های جدید و دانش‌بنیان بروند. معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری با بیان اینکه استان اصفهان باید تا 40 ماه آینده 400 میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها و مناطق عشایری جذب کند گفت: دولت تا امروز یک‌چهارم این مبلغ را از طرف صندوق توسعه ملی به بانک‌ها پرداخت کرده است. وی با بیان اینکه تا قبل از عید نوروز باید 70درصد این اعتبار به بانک‌های استان اصفهان پرداخت شود، اضافه کرد: پروژه‌های ایجادی باید در روستاها و مناطق عشایری انجام شود و در شهرهای زیر 10هزار نفر به هیچ عنوان نمی‌توانیم پروژه ایجادی داشته باشیم. معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری با بیان اینکه وام اشتغال روستاییان از طریق بانک‌های عامل کشاورزی، توسعه تعاون، پست‌بانک پرداخت می‌شود اظهار کرد: بانک حداکثر 20 روز بعد از تایید طرح کارآفرین باید درخواست دریافت وثیقه را ارائه کند اگر هم طرحی را رد کرد باید علت کار خود را نیز ارائه دهد. وی با بیان اینکه این تسهیلات به طرح‌های که دارای توجیه اقتصادی هستند پرداخت می‌شود تصریح کرد: این وام با بازپرداخت 9 ساله تعیین شده که وام‌گیرنده از سال چهارم می‌تواند بازپرداخت را آغاز کند. رضوی ادامه داد: تمام این موارد برای افزایش اشتغال پایدار روستایی و عشایری و همچنین سرمایه در گردش شهرهای زیر 10 هزار نفر اختصاص یافته است. معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری افزود: برای اشتغال پایدار روستایی و همچنین سرمایه در گردش شهرهای زیر 10 هزار نفر سود ۶ و ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است.

  پرداخت تسهیلات تا آخرین روز سال

رضوی با بیان اینکه بانک‌ها تا روز 28 اسفندماه سال جاری موظف به پرداخت تسهیلات به متقاضیان هستند و از روز پنجم فروردین سال 97 هم باید ادامه پرداخت تسهیلات را ادامه دهند افزود: حداکثر آورده سرمایه‌گذار در روستاها 20درصد با سه سال دوره مشارکت و تنفس است. وی با بیان اینکه تا سه سال اول لازم نیست که وام‌گیرنده هیچ پرداختی داشته باشد گفت: بازپرداخت اقساط وام از سال چهارم به مدت 6 سال آغاز می‌شود. رضوی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید بهترین توجه را به اقشار محروم و روستایی داشته است اظهار کرد: برنامه‌های توسعه در روستا باید به برخورداری از خدمات مورد نیاز زندگی و توسعه فناوری روستاییان منجر شود. جلسه توسعه و اشتغال روستایی استان روز شنبه به ریاست استاندار اصفهان و با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری، فرمانداران، بخشداران شهرستان‌های استان اصفهان در استانداری اصفهان برگزار شد. سهم استان اصفهان از محل تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی و عشایری ۴۲۵ میلیارد تومان است. ۳۷۵ میلیارد تومان این اعتبار از محل صندوق توسعه ملی، ۴۰ میلیارد تومان از بانک سینا و 10 میلیارد تومان از محل بانک پارسیان برای این تسهیلات اختصاص یافته است. براساس نتایج سرشماری 95، جمعیت استان اصفهان 5 میلیون و 120 هزار و 850 نفر است که از جمعیت استان اصفهان حدود 2 میلیون و 600 هزار مرد (51درصد) و 2 میلیون و 520 هزار زن (49 درصد) هستند. همچنین استان اصفهان دارای یک میلیون و 608 خانوار است که از این تعداد یک میلیون و 412 هزار خانوار شهری و 196 هزار خانوار روستایی است عشایر این استان نیز در شهرهای بویین میاندشت، فریدن و چادگان درغرب استان با داشتن 27 هزار نفر عشایر ایل بختیاری، سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان با 24 هزار نفر عشایر از ایل قشقایی و محمدآباد و نصرآباد در شرق اصفهان با 3 هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه، جامعه عشایری استان اصفهان را تشکیل می‌دهند.

 

ارسال نظر