بیابان‌زایی؛ یکی از چالش‌های پیش روی زنجان

۱۳۹۶/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۴۱۹
بیابان‌زایی؛ یکی از چالش‌های 
پیش روی زنجان

زنجان|

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: بدون توجه به مسائل اقتصادی و اجتماعی نمی‌توانیم برخورد مناسب برای برطرف کردن مشکلات منابع‌طبیعی داشته باشیم. به گزارش ایسنا، خلیل آقاجانلو در چهارمین همایش منطقه‌یی تغییر اقلیم و گرمایش زمین که در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم‌پایه زنجان برگزار شد، گفت: بسیاری از تخریب‌ها ریشه در مدیریت ما دارد و نمی‌توان این مشکلات را گردن تغییر اقلیم بیندازیم و مدیریت نادرست ما می‌تواند موجب تشدید این موضوع شود. او با اشاره به اینکه 2200 هکتار مساحت استان است، اظهار کرد: 56درصد این میزان را اراضی منابع‌طبیعی استان تشکیل می‌دهد و ما جزو استان‌های کم‌برخوردار از نظر پوشش جنگلی هستیم و زنجان استانی مرتعی است. این مسوول خاطرنشان کرد: متوسط بارندگی استان زنجان 300 میلی‌متر بوده و برای کشت دیم مناسب است و همین عامل یک مشوق برای کشت دیم جو است که باعث می‌شود با توجه به تکنولوژی و ورود ماشین‌آلات گسترده باعث تغییر کاربری اراضی ‌شود.  

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: در حدود 90 میلیون هکتار بیابان را در سطح کشور داریم که حدود 55درصد مساحت کشور را تشکیل می‌دهد که یکی از چالش‌های اصلی ماست؛ چراکه در حدود 85درصد کشور را مناطق خشک و نیمه‌خشک تشکیل می‌دهد که اگر در مدیریت اکوسیستم‌ها غفلتی انجام گیرد قطعا این روند را تشدید می‌کند.   

او با اشاره به روند بیابان‌زایی افزود: تغییر اقلیم، مدیریت ناپایدار آب، تخریب سرزمین، شاخص‌های بیابان‌زایی، تضعیف اکوسیستم و جابه‌جایی گونه‌های گیاهی، بحران آب از عواملی است که کم و زیاد در کشورمان می‌بینیم که باتوجه به وضعیت اقلیمی در مناطق مختلف وجود دارد.

 

.

 

ارسال نظر