کشور با بیکاری تجمیع شده مواجه است

۱۳۹۶/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۱۱۳
کشور با بیکاری تجمیع شده مواجه است

در پایان پاییز سال 96 میانگین نرخ بیکاری کشور 11.9درصد اعلام شده که هرمزگان با 7.5درصد کمترین و کرمانشاه با 25.6درصد بیشترین نرخ بیکاری را داشتند و استان یزد با 13.9درصد پنجمین استان از لحاظ نرخ بیکاری در کشور شناخته شد. آماری که یک ‌بار دیگر اقتصاد ایران را در برابر این پرسش کلیدی می‌نشاند که مهم‌ترین چالش‌های پیش روی اشتغال‌زایی در کشورمان چیست؟ این پرسشی است که اقتصاد ایران این روزها تلاش می‌کند با تشریح ابعاد و زوایای گوناگون آن پاسخی برای آن بیابد؛ چالشی که یک روز در صحبت‌های معاون اول رییس‌جمهوری درباره دامنه وسیع مطالبات دهه شصتی‌ها بروز می‌کند و روز دیگر در قالب اظهارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این خصوص رسانه‌یی می‌شود.

 دیروز هم معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره صحبت کرد و گفت: کشور در سال‌های اخیر به دلیل افزایش تعداد جویندگان کار به ویژه در میان دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها با چالش بیکاری تجمیع شده، مواجه است.

نصرالله بازوند در جلسه شورای هماهنگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد بر توجه ویژه مدیران به برنامه‌های 9گانه وزارتخانه برای رفع و کاهش این چالش تاکید کرد.

او افزود: یکی از این برنامه‌ها عنایت ویژه به اشتغال است و با توجه به افزایش شمار جویندگان کار از گذشته تاکنون باید برنامه‌ریزی جامع برای رفع این مشکل صورت گیرد. با توجه به تجمیع بیکاری اگر سالانه یک میلیون شغل هم در کشور ایجاد شود باز هم پدیده بیکاری رفع نخواهد شد. با توجه به اینکه عمده بیکاران دانش‌آموخته مراکز آموزش عالی و دانشگاهی هستند باید در این خصوص تدبیر جدی اندیشیده شود.

معاون وزیر تعاون با بیان اینکه فاصله میان وزارت علوم و دانشگاه‌ها با بازار کار درحال افزایش است، ادامه داد: باید در ایجاد رشته‌های تحصیلی نیازسنجی کرد، این کار تنها در حوزه بهداشت و درمان انجام شده است. اکنون حدود 5 میلیون دانشجو در کشور مشغول تحصیل هستند، اگر سالانه یک تا 1.5میلیون نفر دانش‌آموخته شوند، این تعداد به بیکاران غیردانشگاهی و بیکاران دوره‌های قبل اضافه خواهند شد و سالانه 3تا 4میلیون بیکار خواهیم داشت.

او با یادآوری اینکه اگر همه قوا بسیج شوند و سالی یک میلیون شغل هم در کشور ایجاد شود، گفت: با توجه به اینکه حدود 2میلیون افراد جویای کار ناشی از بیکاری تجمعی باقیمانده از قبل همراه با تعداد جدید بیکاران در کشور خواهیم داشت.

این مسوول در ادامه به مشکلات صندوق‌های بازنشستگی و سایر صندوق‌های زیرمجموعه وزارت تعاون اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ورودی و خروجی صندوق‌ها در برخی موارد 8 تا 10برابر گزارش می‌شود به چالشی برای آینده تبدیل خواهند شد. معاون وزیر تعاون در ادامه درباره طرح «روستا تعاون» برای ایجاد اشتغال در روستاها هم اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح افزایش تعداد تعاونی‌ها نیست بلکه ایجاد اشتغال و ورود تعاونی‌های موجود به بازار کار و سرمایه مد نظر است.

به گفته بازوند در گذشته تا 200هزار شرکت تعاونی ایجاد شد ولی امروز 90تا 100هزار تعاونی فعالیت دارند که همین تعداد برای افزایش شغل به ویژه در روستاها موثر خواهد بود. او یکی از چالش‌های پیش روی این وزارتخانه را مشکل در جابه‌جایی مدیران به ویژه در استان‌ها و پاسخگویی وزیر در این خصوص به نمایندگان دانست و اظهار کرد: درحالی که باید تمام تلاش‌ها برای سوق دادن مطالبه‌گری‌ها به سمت حمایت از اهداف وزارتخانه و دولت باشد. او بر لزوم ایجاد هماهنگی و یکپارچگی بیشتر بین قلمروهای ستادی وزارتخانه و اجرای سیاست‌های این مجموعه تاکید کرد و یادآور شد: 130هزار نیروی زیرمجموعه حوزه وزارتخانه است که با این هماهنگی‌ها دارای نشاط و تحرک بیشتری خواهند شد. در نشست یاد شده، مدیران دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت تعاون در استان یزد گزارشی از عملکرد واحدهای خود را ارائه کردند.

 

ارسال نظر