آغاز تولید مشترک پژو «301» با فرانسه

۱۳۹۶/۱۱/۱۹ - ۰۰:۴۹:۵۳
کد خبر: ۱۱۶۶۴۲
آغاز تولید مشترک پژو «301» با فرانسه

 

معاون وزیر صنعت از تخصیص 120 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت خبر داد

تعادل  

معاون وزیر صنعت در مراسم افتتاح یک کارخانه جدید در زیرمجموعه یکی از خودروسازان بزرگ کشور از اختصاص ۱۲۰هزارمیلیارد تومان از منابع بانکی به بخش صنعت خبر داده است. البته به گفته محسن صالحی‌نیا حدود 65 تا 67 درصد از این تسهیلات بانکی در واقع منابع جدیدی نیستند بلکه از استمهال بدهی‌های گذشته بخش صنعت به بانک‌ها ناشی شده‌اند. او می‌گوید: حدود 10درصد این مبلغ نیز در قالب نقدینگی به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط پمپاژ شده است. به این ترتیب سوق دادن منابع بانکی به سمت پروژه‌های صنعتی سال‌ جاری در ابعادی گسترده کلید خورده است. به گفته صالحی‌نیا، رشد بخش صنعت تا انتهای شهریور ماه سال جاری 4.6درصد بوده و پیش‌بینی می‌شود رشد این بخش تا پایان سال به 6 درصد برسد. مدیرعامل ایران خودرو نیز در این مراسم از تولید مشترک خودرو پژو 301 با فرانسه خبر داده و اعلام کرده طبق قرارداد منعقده با پژو حداقل ۳۰درصد از محصولات مشترک تولیدی در این شرکت باید به خارج از کشور صادر شود.

 

کمبود نقدینگی، سرمایه در گردش و نیز منابع بانکی جهت سرمایه‌گذاری‌های جدید یا سرمایه‌گذاری جهت افزایش بازده واحدهای صنعتی یکی از اساسی‌ترین مشکلات صنعتگران کشور هستند. در این میان اما جریان سرمایه به سمت واحدهای صنعتی و تولیدی به دلایل مختلف با سکته مواجه شده است: از یک سو تقاضای موثر در جامعه افتی بی‌سابقه را از سر گذرانده و از دیگر سو تزریق نقدینگی جدید به واحدها به دلیل بحران‌های متعدد در نظام‌های تامین مالی(از قبیل بانک‌ها و بازار سرمایه) به در بسته خورده است. دولت نیز به عنوان بزرگ‌ترین پیمانکار اقتصادی در ایران مشکلات خودش را دارد. بدهی‌هایی که به گفته وزیر اقتصاد حجم آنها به حدود 650 هزارمیلیارد تومان می‌رسد، دولت را از ایجاد بدهی‌های بیشتر می‌ترساند. پیمانکارهای صنعتی که طلب‌های گسترده‌یی از دولت دارند نیز در شرایط رکودی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و به این ترتیب این گره محکم‌تر شده است. امسال اما ترکیبی از فشار و ترغیب توسط دولت موجب شده تسهیلاتی چشمگیر به بخش صنعت به ویژه واحدهای کوچک و متوسط صنعتی سوق داده شود.

 اعطای تسهیلات

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح کارخانه تولید کاتالیست یورو ۵ ایران‌خودرو گفت: امسال ۱۲۰هزارمیلیارد تومان از منابع بانکی به بخش صنعت اختصاص یافته است؛ از این میزان منابع بانکی اختصاص یافته ۶۵ تا ۶۷ درصد آن مربوط به استمهال و تجدید تسهیلات قبلی و ۳۷تا ۴۰درصد آن تسهیلات جدید است.

محسن صالحی‌نیا با بیان اینکه از ابتدای سال جاری ۱۲هزارمیلیارد تومان نقدینگی برای واحدهای صنعتی کوچک و متوسط اختصاص یافته، افزود: در سال جاری برای نوسازی 5 هزار واحد تولیدی مبلغ ۱۰هزارمیلیارد تومان در نظر گرفته شده؛ ضمن اینکه در سال جاری برای اجرای طرح توسعه‌یی بیش از 6 هزار واحد صنعتی برنامه‌ریزی شده که تاکنون طرح‌های توسعه‌یی ۴۴۰۰واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده و مابقی نیز تا پایان سال افتتاح خواهد شد. به گفته او تا انتهای شهریور ماه رشد بخش صنعت برابر با ۴.۶ درصد بوده و او امیدوار است این میزان تا پایان سال به ۶ درصد برسد. او می‌گوید: رشد بخش صنعت نشان می‌دهد اگرچه در این بخش دارای مشکلاتی هستیم اما در کل واحدهای صنعتی در مسیر درستی درحال حرکت هستند. از دیگر سو زنجیره تامین مواد اولیه واحدهای بزرگ صنعتی باید از سوی شرکت‌های کوچک و متوسط بخش خصوصی شکل بگیرد. در همین رابطه به دنبال تامین مناسب نقدینگی برای واحدهای صنعتی کوچک و متوسط هستیم.

بنا به اظهارات او توسعه زیربخش‌ها و زیرساخت‌های صنعت در بخش‌های مختلف به ویژه در صنایع پتروشیمی و پلاستیک و غذا و دارو و لوازم خانگی اهمیت زیادی دارد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سیاست محوری این است که در این صنایع زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم. اگر زنجیره تامین سازماندهی شود در بخش سرمایه‌گذاری نیز موفق خواهیم بود؛ با توجه به این سیاست محوری دو اقدام مهم را در قالب سیاست‌های کلان و اقتصادی مقاومتی دنبال می‌کنیم. صالحی‌نیا بیان کرد: تامین مناسب نقدینگی برای واحدها به ویژه صنایع کوچک و محوری با مدیریت و سازماندهی امکان‌پذیر خواهد بود. صالحی‌نیا ادامه داد: در بخش بیمه و مالیات مسائل و مشکلاتی وجود دارد که البته در تلاشیم از ظرفیت‌های مختلف کارگروه کشوری نیز در رفع مشکلات استفاده کنیم. در این ساختار در بخش‌های مختلف طرح‌های ایجادی و توسعه‌یی را فراهم می‌کنیم.

 خودرو جدیدی در راه است

همچنین هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در این مراسم گفت: برای نخستین‌بار در تاریخ صنعت خودرو ایران، خودرو پژو ۳۰۱ به عنوان یک خودرو جدید با ساخت داخل ۵۰ درصد در سال آینده آغاز خواهد شد. وی با بیان اینکه طبق قرارداد منعقده با پژو حداقل ۳۰درصد محصولات مشترک تولیدی باید به خارج از کشور صادر شود، گفت: رسیدن ساخت داخل خودروهای تولیدی به ۷۰درصد اصلی‌ترین شرط ما در قرارداد با پژو است. البته در این مسیر صنعت قطعه‌سازی ما نیز باید خود را به روز کرده و همگام باشد. این درحالی است که با پژو به توافق رسیدیم که قطعه‌سازان توانمند ایرانی در پروژه خودروسازی پژو در الجزایر مشارکت کنند.

او ادامه داد: با بهبود وضعیت صنعت خودرو در چند سال اخیر وضعیت واحدهای قطعه‌سازی نیز بهبود یافته و به طور خاص ۲۰هزار نفر از نیروهای تعدیل شده واحدهای قطعه‌سازی به مشاغل خود بازگشتند. ایران خودرو در جهت رونق واحدهای قطعه‌سازی اعلام می‌کند هر واحد جدید قطعه‌سازی که با استانداردهای روز مربوطه ایجاد شود تا 5 سال خرید محصولات آن را تضمین خواهیم کرد؛ در این مسیر نیاز به کمک سایر دستگاه‌ها نیز داریم. در واقع باید شرایطی ایجاد شود که تولید راحت‌ترین کار در کشور باشد نه اینکه گران‌ترین زمین و گران‌ترین سوخت را به واحدهای تولیدی بدهیم. اقتصاد مقاومتی به معنای حرکت به سمت تولید صادرات محور در داخل کشور است که تحقق آن باعث بی‌نیازی از ارزهای نفتی خواهد شد. گفتنی است با افتتاح کارخانه تولید کاتالیست در ایران برای نخستین‌بار در کشور تولید کاتالیست خودرو با استاندارد آلایندگی یورو ۵ در داخل کشور آغاز شد. استفاده از کاتالیست یورو ۵ باعث کاهش تولید مونوکسیدکربن خروجی از اگزوز خودرو از 2.2گرم در هر کیلومتر به یک گرم می‌شود. ظرفیت تولید این کارخانه سالانه یک میلیون دستگاه کاتالیست بوده و معادل 4میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی را به دنبال خواهد داشت. به ازای تولید یک میلیون کاتالیست خودرو در سال و با فرض میانگین ۳۰هزار کیلومتر کارکرد هر خودرو در سال سالانه ۳۶هزار تن مونوکسیدکربن کمتری از اگزوز خودروها خارج خواهد شد. کاهش میزان تولید هیدروکربن و NOX ناشی از خروجی اگزوز خودروها از 0.5گرم در هر کیلومتر به 0.1گرم در هر کیلومتر از اهداف اصلی راه‌اندازی خط تولید کاتالیست یورو ۵ در ایران است. در واقع با تولید سالانه یک میلیون دستگاه کاتالیست خودرو یورو ۵ میزان هیدروکربن تولیدی اگزوز خودروها معادل ۱۲هزار تن و NOX خروجی از اگزوز خودروها نیز معادل ۱۲هزار و ۶۰۰ تن کاهش خواهد یافت. با راه‌اندازی این کارخانه از سوی گروه صنعتی ایران‌خودرو برای حدود ۸۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم صورت گرفته و محصول تولیدی به کشورهایی چون ترکیه، عراق و کشورهای مشترک‌المنافع نیز صادر خواهد شد.

 

 

ارسال نظر