حل مشکل آب خوزستان 11هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد

۱۳۹۶/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۷۶۹
حل مشکل آب خوزستان 11هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد

گروه بنگاه‌ها

در شرایطی که بسیاری از کارشناسان معتقدند که توسعه استان خوزستان و حل مشکلات اقتصادی و ریزگردها یک موضوع ملی و عمومی کشور است اما همچنان در فرآیند اختصاص بودجه در این طرح‌های زیربنایی نوعی بی‌برنامگی مشاهده می‌شود. براساس اعلام مقامات مسوول برای حل مشکلات زیربنایی خوزستان باید یک برنامه‌ریزی اصولی و بودجه مناسب وجود داشته باشد. بر همین اساس استاندار خوزستان تاکید کرد: 11هزار میلیارد تومان برای حل مشکل آب خوزستان اعتبار مورد نیاز است.

موضوع آب و هوا و کمبودهایی که در این بخش‌ها وجود دارد، یکی از چالش‌های جدی است که از منظر کارشناسان و تحلیلگران بر سر راه توسعه استان خوزستان وجود دارد. در راستای این اهمیت ساختاری است که با هماهنگی سخنگوی دولت و معاون اول رییس‌جمهوری تیمی از خبرنگاران حوزه دولت برای بازدید از پروژه‌های زیربنایی وارد استان خوزستان شدند تا تصویری از فعالیت‌های انجام شده در این زمینه ارائه کنند.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان دیروز در نشست خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه حوزه دولت که از تهران راهی خوزستان شده بودند در خصوص مسائل پیش آمده در جلسه شورای اداری دولت و حاشیه دیدار نمایندگان مجلس با رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره انتقال آب کارون به استان‌هایی مانند اصفهان افزود: رییس‌جمهوری در نخستین سفر خود به استان خوزستان این موضوع را تعیین تکلیف کرد براین اساس رییس‌جمهوری عنوان کرد طرح 550هزار هکتاری مقام معظم رهبری باید اجرا شود یعنی برای آب خوزستان راه استفاده را تعیین و مشخص کرد.

وی افزود: آب، زمین و آفتاب مناسب در خوزستان وجود دارد از این‌رو شرایط مناسب برای توسعه کشاورزی را به دنبال خواهد داشت.

شریعتی ادامه داد: با این شرایط و در سفر مقام معظم رهبری در سال 75 به خوزستان دستور لازم برای به ثمر نشاندن طرح 550هزار هکتاری از سوی معظم‌له صادر شد و در سال 92 بنابر احیای اراضی گذاشته شد که در شرایط فعلی 250هزار هکتار آن انجام شده و در فاز دوم باقی اراضی به بهره‌برداری و در دستور کار قرار خواهد گرفت.

استاندار خوزستان تصریح کرد: در سفر رییس‌جمهوری به استان در حد انتقال آب شرب برای آب خوزستان تعیین تکلیف شد.

وی تصریح کرد: براین اساس در بحث آب شرب مشکل نداریم و آنچه بهره‌وری بیشتر برای کشور را به دنبال دارد، انجام می‌دهیم.

شریعتی تاکید کرد: رییس‌جمهوری در حد انتقال آب شرب را اجازه داد و در خصوص انتقال بیش از آن برای کشاورزی مجوزی صادر نکرد.

 استعداد بالای خوزستان در کشاورزی

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه در سطح استان خوزستان یک‌میلیون و 200هزار هکتار زمین وجود دارد که مستعد کشاورزی است، افزود: اما متاسفانه این استان با مشکل کمبود آب کشاورزی روبه‌روست و با این حساب استان امکان انتقال آب کشاورزی را نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری پیرامون طرح این مساله از سوی کلانتری معاون رییس‌جمهوری گفت: به هر حال معاون رییس‌جمهوری پیشنهادی داد و در مقابل آن نظرات کارشناسی ارائه می‌شود اما چارچوب کلی دولت آن است که رییس‌جمهوری عنوان می‌کند.

شریعتی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص زمینه مفاهمه دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب در استان خوزستان نیز گفت: به‌طور کلی از این دو طیف چهره‌های سیاسی همواره به ارائه نظرات خود در این استان می‌پرداختند و ما نیز از این تریبون‌ها صیانت و دفاع کردیم و از این جهت از طرف استانداری مشکلی وجود ندارد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: در زمان انتخابات نیز افراد زیادی در استان ما سخنرانی می‌کردند و از سوی دیگر ما در استان خوزستان خانه احزاب را تشکیل دادیم. وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اینکه با توجه به اقدامات مثبت صورت گرفته در استان خوزستان در جهت رشد و توسعه در این استان و اینکه چرا این استان تا به حال مغفول مانده است، گفت: استانداری در مدت پنج سال اخیر با وجود تنگناهایی چون هزینه‌های بالا و منافع پایین سعی کرد در حوزه زیرساخت‌ها اقدامات موثری انجام دهد. شریعتی از جمله این اقدامات را طرح 550هزار هکتاری مسکوت مانده از زمان دستور مقام معظم رهبری در سال 75 عنوان کرد و افزود: اینکه چه تضمینی برای پایداری این طرح‌ها وجود دارد احداث و عملیاتی کردن آنهاست، ما اراضی بایر را احیا کردیم که کار پایداری است، زمین‌ها را زهکشی کردیم، شبکه‌های آب را مدرن کردیم و این کار اقدامی مردمی است که برکات آن برای کشور پایدار خواهد ماند و امنیت غذایی کشور را به دنبال خواهد داشت.

استاندار خوزستان افزود: این اقدام مهاجرت معکوس را نیز به دنبال داشت و براساس این طرح زمین‌های کشاورزی که در زمان جنگ از بین رفته یا مملو از مین و خمپاره بود پاکسازی و مین‌روبی و زهکشی انجام شد و بخش اعظمی از این زمین‌ها زیرکشت رفته و بخش دیگر نیز به زودی زیرکشت می‌رود.

 اشتغال‌زایی در بخش‌های زیربنایی

وی در خصوص عدم استخدام نیروهای مردمی در صنایع نفت و گاز خوزستان که اخیرا توسط امام جمعه این استان مطرح شده است نیز گفت: بحث استخدام وزارت نفت دو مقوله است یکی آنکه آگهی شده و استخدام وزارت نفت است که اعتراض ائمه جمعه را به دنبال داشت و قبل آن بنده این موضوع را با وزیر نفت پیگیری و اعتراض و نگرانی که مردم استان داشتند، انتقال دادم.

شریعتی افزود: به اعتقاد ما هم باید ملاحظات ائمه جمعه و هم ملاحظات فرهنگی سیاسی در نظر گرفته شود که در این آگهی رعایت خدمات فنی و دانش شود. استاندار خوزستان ادامه داد: به عنوان استانی که عمده نفت دنیا از آنجا تامین می‌شود اصلاحاتی در این آگهی ایجاد شد اما ما خواستار اصلاحات بیشتر بودیم.

وی افزود: البته دسترسی به پروژه‌های نمک‌زدایی غرب کارون نیز ما مصر به استفاده از نیروهای بومی بودیم.

شریعتی در خصوص گلایه‌مندی مردم خوزستان از تامین آب شرب این استان نیز گفت: به اعتقاد من وظیفه دولت‌ها تامین امنیت، سلامت و آموزش است. در استان خوزستان به دلیل اینکه برداشت آب از رودخانه‌های جاری و آب‌های سطحی است بعد توسعه کشاورزی کیفیت آب‌های سطحی دچار افول و مشکل شده است من مساله را شخصا با رییس‌جمهوری در میان گذاشتم و از طریق وی پیگیری کردم.

وی افزود: براین اساس 11هزار میلیارد تومان برای حل مشکل آب خوزستان اعتبار مورد نیاز است و رییس‌جمهوری در سفری که در اسفند ماه گذشته داشت دستور حل آب خوزستان را صادر و در 15 فروردین برای پنج مشکل بزرگ خوزستان از جمله مساله آب ارائه طریق شد. براین اساس عملیات اجرایی شروع شده البته ما در طرح غدیر نیز کارهای نیمه‌فعالی داشتیم و این طرح اعتبارات زیادی می‌خواست که دولت منابع آن را تامین کرده و تا امروز 500 میلیارد تومان اعتبارات خزانه داشته است.

استاندار خوزستان در خصوص ابلاغ فاینانس به طرح‌های آبی در این استان نیز گفت: براین اساس مبلغ 2هزار و 230 میلیارد تومان برای کل کشور فاینانس ابلاغ شده که هزار و 280 میلیارد تومان آن سهم استان خوزستان است. وی در خصوص اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان خوزستان گفت: این طرح در استان ما به خوبی اجرا شده است البته اخیرا دچار مشکلاتی در تامین منابع گشته که در حال رایزنی برای حل این مشکلات هستیم.

 اقدامات انجام شده در زمینه ریزگردها

شریعتی در خصوص اقدامات انجام شده برای دفع کانون ریزگردها اظهار کرد: برای این منظور اخیرا 6هزار و 100 کانون ریزگرد را نهال‌کاری کرده‌ایم که به ثمر رسیده و این کار با همت جهاد نصر و جهاد سازندگی انجام شده است و در سال جاری نیز 30هزار هکتار کانون دیگر را نهال‌کاری خواهیم کرد که این اقدام به همت سپاه و بسیج سازندگی انجام می‌شود.

استاندار خوزستان در خصوص بحث آب در استان خوزستان نیز گفت: متاسفانه پرت آب در خوزستان 40 درصد است که در مقایسه با متوسط آن در کشور که 25 درصد است، میزان بالایی است.

وی دلیل این حجم از پرت آب در خوزستان را تحمل شرایط جنگ و قدیمی بودن شرایط صنایع لوله‌کشی در این استان دانست و افزود: استان خوزستان نخستین استان به لحاظ لوله کشی آب بوده است. شریعتی تصریح کرد: براین اساس و برای نوسازی صنایع لوله‌کشی و جلوگیری از پرت آب در خوزستان در سال جاری 300 میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته و در دو سال آینده نیز سالانه به همین میزان اختصاص داده خواهد شد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: براساس این روند سالانه 5درصد پرت آب در این استان کاهش خواهد یافت که خوزستان را به میزان متوسط پرت آب در کشور نزدیک خواهد کرد.

 

ارسال نظر