هدف‌گذاری 300 هزار شغل در مناطق روستایی

۱۳۹۶/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۵۵۴
هدف‌گذاری 300 هزار شغل در مناطق روستایی

ضرورت آشنایی و ارتباط زنان بازرگان کشور با دستاوردهای زنان روستایی

گروه بنگاه‌ها  

هرچند موضوع اشتغال‌زایی و فرآیند توسعه پایدار در مناطق روستایی از جمله موضوعاتی است که کمتر در تیررس تحلیل و ارزیابی رسانه‌ها قرار می‌گیرد، اما واقعیت آن است که فرآیند توسعه متوازن و پایدار در کشور بدون ایجاد زیرساخت‌های لازم برای بهبود شاخص‌های اقتصادی و معیشتی در روستاها چیزی جز رویاهایی در دوردست نخواهد بود. بر اساس این اهمیت بنیادین است که دولت دوازدهم تلاش می‌کند، جهت‌گیری حمایتی خود از روستاها را ارتقا دهد و برنامه‌های مدونی را برای افزیش دامنه‌های اشتغال‌زایی در روستاها تدارک ببیند.

با استفاده از این رویکردهای حمایتی است که فرآیند مهاجرت روستاییان به شهرها و متعاقب آن افزایش آسیبب‌های اجتماعی مهار خواهد شد و امکان رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده میسر می‌شود.

 در همین خصوص معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست‌جمهوری می‌گوید: دولت دوازدهم 120هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه اشتغال در روستاها و مناطق عشایرنشین اختصاص داده است. ضمن اینکه 280 تا 300هزار شغل در روستاها و مناطق عشایرنشین کشور تا پایان سال جاری هدف‌گذاری شده است.  سید ابوالفضل رضوی دیروز در نخستین جشنواره کارآفرینی و مشاغل زنان روستایی در خمین افزود: این میزان اعتبار با لایحه دو فوریتی دولت در سال گذشته و تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی بعد از گذشت 9 ماه اختصاص یافته است.  وی اظهار کرد: 60 میلیارد ریال از این اعتبار از محل صندوق توسعه ملی بدون سود و به همین میزان نیز از منابع بانک‌های عامل کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق توسعه کارآفرینی است.

وی اظهار کرد: این میزان تسهیلات ارزان‌قیمت با سود 6درصد و برای مناطق مرزی با کارمزد 4درصد برای نخستین بار در طول دولت‌ها بعد از تاریخ انقلاب اسلامی در دولت دوازدهم برای رشد و شکوفایی اقتصاد ملی از نیمه آذرماه پرداخت می‌شود. رضوی بیان کرد: 45درصد از این رقم معادل 50هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی و 10درصد به صنعت و معدن، 10درصد در بخش گردشگری و بقیه برای شهرهای زیر 10هزار نفر با هدف افزایش سرمایه در گردش تخصیص یافته است.

وی بیان کرد: میزان تسهیلات برای هر طرح از یک میلیارد تا 20میلیارد ریال است و دارای یک‌سال تنفس و 6ماه دوره مشارکت و در مجموع 18ماه بازپرداختی ندارد.  رضوی گفت: زمان بازپرداخت این تسهیلات 5 تا 9 سال است و برای اخذ تسهیلات هیچ گونه محدودیت وثیقه بانکی وجود ندارد و وثیقه بانکی و ضمانت متنوع است. وی تاکید کرد: بر اساس دستور رییس‌جمهوری بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات باید آسان‌ترین روش را در نظر بگیرند و طلب کردن وثیقه شهری جایز نیست و سند مالکیت روستایی در محل اجرای طرح یا ضمانت زنجیره‌یی یا سفته به عنوان وثیقه بانکی نیز قابل قبول است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری گفت: سهم هر استان از این اعتبار بر اساس سه شاخص درآمد روستایی، جمعیت روستایی و تعداد بیکاران تعیین می‌شود.  وی سهم استان مرکزی از اعتبار مذکور را بیش از  2هزار و 400میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: اگر مسوولان هر استانی در جذب اعتبارات فعال باشند سال آینده سهم هر استان افزایش می‌یابد. رضوی با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید تسهیل‌گر باشند، گفت: اگر روستاییان به حق خود نرسند باید در مدت یک ماه علت پرداخت نشدن تسهیلات را اعلام کنند و دستگاه‌های اجرایی نیز رسیدگی کنند. معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست‌جمهوری گفت: با عزم راسخ دولت برای رسیدن به نرخ اقتصادی مطلوب و ریشه‌کن کردن بیکاری با تبعیت از فرامین رهبری همان‌گونه که بساط داعش برچیده شد باید ریشه فقر و بیکاری نیز خشک شود.

  بازاریابی در مسیر افزایش تولید

مشاور وزیر و مدیرکل توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی جهاد کشاورزی نیز در این همایش گفت: بازاریابی مهم‌ترین مشکل تولید‌کنندگان خرد در بخش کشاورزی و زنان روستایی است.  فروغ‌السادات بنی‌هاشم افزود: دسترسی نداشتن به بازار ملی، منطقه‌یی و بین‌المللی برای عرضه محصولات تولیدی دغدغه تولید‌کنندگان خرد و زنان جامعه روستایی کشور است. وی بیان کرد: از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تولید‌کنندگان و زنان روستایی استفاده نمی‌شود در حالی که استفاده از این مهم در افزایش درآمد خانوارهای روستایی، اشتغال‌زایی، کاهش مهاجرت و افزایش صادرات به‌طور مستقیم تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه آموزش راهبرد حل این مشکل است، ادامه داد: آموزش علمی، تخصصی، فنی و کارآمد همراه با برنامه به بازاریابی کمک می‌کند به‌طوری که تولید‌کنندگان با آگاهی می‌توانند محصولات تولیدی را با بسته‌بندی مناسب و نشان تجاری به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنند.

وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی در راستای آموزش زنان روستایی با اختصاص ردیف بودجه‌یی ملی گام‌هایی برداشته است.  بنی‌هاشم‌ ادامه داد: برگزاری جشنواره‌های کارآفرینی نیز تاثیر بسزایی در بازاریابی و معرفی توانمندی‌های زنان روستایی دارد. وی تاکید کرد: در اکثر شهرها بازار محلی وجود دارد اما غرفه‌یی ویژه برای تشکل زنان به چشم نمی‌خورد تا زنان بتوانند محصولات تولیدی خود را در این بازارها عرضه کنند.

وی گفت: با وجودی که در اراک فروشگاه دایمی عرضه محصولات به عنوان مرکز رشد راه‌اندازی شده و در این فروشگاه غرفه برای زنان روستایی اختصاص یافته اما اطلاع‌رسانی در این زمینه از سوی رسانه‌ها کمرنگ است. بنی‌هاشم‌ راهکار دیگر برای افزایش تولید و اشتغال زنان روستایی را تسهیلات ارزان‌قیمت بیان کرد و افزود: بانک‌ها باید به سرمایه اجتماعی روستایی و تشکل‌های روستایی اعتماد کنند و در پرداخت تسهیلات نهایت همکاری را داشته باشند.

  فرصتی برای آشنایی و ارتباط زنان بازرگان

مدیر جهادکشاورزی خمین در حاشیه این جشنواره گفت: نخستین جشنواره کارآفرینی و مشاغل زنان روستایی خمین در روستای کفسان خمین به مدت 2 روز برگزار می‌شود.

احمدرضا جعفری افزود: بازاریابی محصولات کشاورزی، معرفی پتانسیل روستایی برای کارآفرینی، حرکت مشاغل و صنایع به سمت روستا، احیای مشاغل فراموش شده روستایی، رونق صنایع‌دستی از اهداف این جشنواره است.

وی ادامه داد: این جشنواره فرصتی برای آشنایی و ارتباط زنان بازرگان کشور با دستاوردهای زنان روستایی و فروش این محصولات در داخل و خارج از کشور است.  وی اظهارکرد: نمایشگاه صنایع‌دستی و عرضه محصولات کشاورزی با 42غرفه از استان‌های مرکزی، لرستان و همدان و کرمانشاه دایر شده که کارگاه‌های آموزشی، جشنواره غذا و طبخ آبزیان، اجرای بازی‌های بومی و محلی و برنامه‌های فرهنگی و هنری متنوع از برنامه‌های این جشنواره است.

جعفری بیان کرد: عرضه محصولات تولیدی در بخش کشاورزی و شرکت اقشار مختلف مردم در این جشنواره زمینه آشنایی با ظرفیت روستا و معرفی و فروش محصولات را فراهم می‌کند.

مدیرجهاد کشاورزی خمین افزود: با توجه به توان این شهرستان در تولید محصولات کشاورزی و باغی نظیر سیب، انگور، عسل، زعفران، لوبیا، سیب‌زمینی و پیاز برگزاری این جشنواره معرفی توانمندی‌ها و بازاریابی محصولات تولیدی را سبب می‌شود.

 

 

 

ارسال نظر