165 هزار شغل در سال 95 برای روستاییان ایجاد شد

۱۳۹۶/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۲۷۹
165 هزار شغل در سال 95 برای روستاییان ایجاد شد

27 هزار روستا دارای اینترنت پرسرعت شدند

گروه بنگاه‌ها    

در جریان مناظره‌های انتخابات ریاست‌ جمهوری دوازدهم موضع اشتغال‌زایی شهری و روستایی از جمله موضوعاتی بود که حاشیه‌های بسیاری را ایجاد کرد. اعلام اشتغال‌زایی چند میلیون نفری از سوی برخی نامزدها که بدون پشتوانه‌های علمی و عملیاتی مطرح شده بود، ابهامات فراوانی را در سطح افکار عمومی ایجاد کرد که برای برون‌رفت از آنها ‌باید به آمارهای مستند نهادهای مسوول مراجعه کرد. روز گذشته معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس‌جمهوری به میان خبرنگاران آمد تا تصویری از مهم‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم در بخش توسعه روستایی را تشریح کند. آمارهایی که در آنها اعداد و ارقام جالبی از اشتغال‌زایی روستایی، توسعه فناوری‌های ارتباطی و... دیده می‌شود.

در بخش توسعه روستایی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس‌جمهوری با بیان اینکه در سال 95، 165 هزار شغل در روستا ایجاد شد، گفت: در این سال همچنین 27 هزار روستا در کشور دارای اینترنت پرسرعت شدند.

 بازخوانی طرح‌های توسعه‌محور

سیدابوالفضل رضوی دیروز درباره برنامه‌های این معاونت برای حمایت از روستاییان و عشایر در دولت‌های قبلی و دولت یازدهم و برنامه‌هایی که قرار است در سال 96 انجام شود، افزود: بررسی‌های انجام شده، نشان می‌دهد توجه و تمرکز دولت‌های گذشته در حوزه نرم‌افزاری روستاها یعنی اشتغال‌های جدید و افزایش درآمد خانوار بسیار ناچیز بوده است.

رضوی گفت: البته در حوزه سخت‌افزاری و در واقع زیرساخت‌ها کارهای نسبتا خوبی در دولت‌های پس از انقلاب در بخش برق، آب، گاز، تلفن، جاده، مدرسه‌سازی و خانه بهداشت صورت گرفته اما در دولت‌های نهم و دهم در این بخش هم کم‌توجهی شد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس‌جمهوری افزود: قبل از دولت‌های نهم و دهم در حوزه زیرساخت‌ها دفتری به نام محرومیت در نهاد ریاست‌جمهوری بود که دو ردیف اعتباری در بودجه به آن اختصاص داشت که متاسفانه در دولت دهم ردیف اعتباری این بخش با وجود اینکه از نظر ساختاری به معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری ارتقا پیدا کرده بود، حذف شد و اگر می‌گویم کم‌توجهی شد منظورم حذف اعتباری این قسمت در دولت دهم است.

وی یادآور شد: در سال 93 دوباره ردیف اعتباری ایجاد شد. از این جهت دولت یازدهم گام اول را برای تقویت نرم‌افزاری روستاها در حوزه اشتغال، درآمد خانوار و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها که نتیجه آن حاشیه‌نشینی شهرهاست، برداشته شد.

رضوی گفت: بالا رفتن سطح تحصیلات روستاییان، مطالبه شغل مناسب تحصیلات و درآمد پایین خانوارها از دلایل مهاجرت روستاییان به کلان‌شهرها که موجب شده اکنون 60‌درصد از حاشیه‌نشین‌های کلان‌شهرها را به وجود آورد.

 رشد تحصیلات در مناطق روستایی

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس‌جمهوری یادآور شد: امروز از هر پنج خانوار روستایی حداقل یک نفر تحصیلکرده دانشگاهی است بنابراین سطح انتظارات بالا می‌رود و طبیعی است که تحصیلکرده دانشگاهی شغلی را در انتظار تحصیلات خود می‌طلبد و دیگر حاضر نیست در روستا مانده و کار پدر خود را ادامه دهد.

وی در ادامه گفت: الان اکثر روستاها دارای زیرساخت‌ها مثل آب آشامیدنی، برق و گاز، تلفن و حتی اینترنت است اما یا کاهش جمعیت دارند یا خالی از سکنه شدند که این نشان می‌دهد این زیرساخت‌ها اثرگذار نبوده و در گفت‌وگو با اعضای شورای اسلامی روستاها و مطالعات میدانی که داشتیم مشکل اصلی اشتغال و درآمد کم خانوار روستایی است که موجب مهاجرت شده است.

رضوی در ادامه گفت: دنبال این هستیم که چه کار باید کرد تا بتوانیم جلوی مهاجرت را بگیریم و حتی مهاجرت معکوس اتفاق بیفتد بنابراین دنبال این رفتیم که ظرفیت‌ها، نقاط قوت و ضعف هر روستا چیست تا به تناسب آن بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم.  معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس‌جمهوری افزود: به‌عنوان مثال اگر صنایع و کارخانه‌های تبدیلی مانند تولید رب، آبلیمو یا آبمیوه را در کنار روستاها ایجاد کنیم باعث اشتغال مناطق روستایی می‌شود و این کار از مهاجرت آنها جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: متاسفانه اکثر کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی در اطراف شهرها یا در شهرک‌های صنعتی است، بنابراین باید این صنایع در نواحی روستاها یا حتی در بعضی روستاها ایجاد شود.

رضوی یادآور شد: البته کشاورزی روستاها باید از سنتی به سمت صنعتی برود و در کنار آن باید ارزش افزوده محصولات آنها به خودشان برسد که در حال حاضر این اتفاق نمی‌افتد. وی گفت: 65درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی روستاییان نصیب شهرنشینان می‌شود ما باید حتما با هماهنگی نظام برنامه‌ریزی کشور کاری کنیم که آن 65‌درصد حاصل از ارزش افزوده محصولات کشاورزان و عشایر نصیب خودشان شود و این کار از طریق استقرار واحدهای صنایع تبدیلی و فرآوری و از طریق آموزش حاصل می‌شود.

 کارگاه‌های کوچک روستایی

رضوی دادن وام با کارمزدهای پایین و حمایت روستاییان برای ایجاد کارگاه‌های تولید سنگ‌های زینتی و قیمتی، تولید لباس‌های مختلف محلی و صنایع دستی هر منطقه را از دیگر عوامل جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها دانست.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس‌جمهوری یادآور شد: توانستیم در سال 95، 165هزار شغل در روستاها به کمک بعضی دستگاه‌ها ایجاد کنیم که کار بزرگی بود و امسال هم با کمک بنیاد مستضعفان و هم بنیاد علوی 1000میلیارد تومان وام از طریق بانک سینا برای اشتغال روستایی با کارمزد تک‌رقمی اختصاص داده‌ایم.

وی اضافه کرد: یعنی اگر نرخ را 18‌درصد درنظر بگیریم 5‌درصد را معاونت توسعه روستایی و 5‌درصد دیگر را بنیاد مستضعفان پرداخت می‌کند و روستاییان 8‌درصد نرخ سود وام پرداختی را پرداخت می‌کنند.

رضوی گفت: در ستاد اقتصاد مقاومتی تصمیم گرفته شد که میزان آورده سپرده‌گذار در روستاها کاهش پیدا کند یعنی اگر در واحدهای شهری میزان آورده سرمایه‌گذار بین 25 تا 30‌درصد است این آورده در روستاها بین 15 تا 20‌درصد شود و در ضمن وثیقه آنها را ملک خود روستایی و محل اجرای طرح به اندازه ارزشی که دارد مورد توافق قرار گرفته شد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس‌جمهوری یادآور شد: در سال 95 با کمک بنیاد مستضعفان نزدیک 3 هزار شغل از این محل ایجاد کردیم و برای سال 96 ما 12 هزار شغل را از این محل پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: برای سال 96، 310 میلیارد تومان با بنیاد برکت زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ه) برای ایجاد شغل روستایی‌ها موافقتنامه امضا شد.

رضوی ادامه داد: برای سال 96 از محل هم‌افزایی بنیاد مستضعفان و بنیاد برکت، 280 هزار تا 300هزار شغل در روستاها پیش‌بینی شده است که البته در برنامه ششم 384 هزار شغل به‌طور متوسط سالانه برای روستاها پیش‌بینی شده که امسال که سال اول برنامه است و تلاش‌مان این است که با برنامه‌ریزی دقیق این عدد را اجرا کنیم و حتی در آخر دوره به بیش از آنچه مجلس مصوب کرده، برسیم.

وی یادآور شد: در این مدت آموزش و مشاوره‌های رایگان در نوع سرمایه‌گذاری در روستاها، دادن وام با نرخ کم و تسهیلات راحت‌تر از جمله کارهایی بود که برای روستاییان و عشایر و مناطق محروم انجام شده است.

 افزایش دامنه‌های اینترنت در روستاها

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس‌جمهوری در ادامه به توسعه اینترنت در روستا اشاره کرد و گفت: یکی از دلایلی که ما اینترنت را در روستاها دنبال می‌کنیم به این دلیل است که یک ابزار تجاری در خدمت افزایش توان اقتصادی روستاییان خواهد بود.

رضوی افزود: روستاییان وقتی بتوانند محصولات و صنایع دستی منطقه و روستای خود را در بازار مجازی معرفی کنند یا ظرفیت‌های گردشگری را به دنیا نشان دهند باعث جذب توریسم می‌شود بنابراین اینترنت می‌تواند برای روستاییان یک وسیله درآمد باشد.

وی ادامه داد: در کنار آن اینترنت یک وسیله راحتی هم می‌تواند باشد برای اینکه دیگر نیاز نیست برای پرداخت قبوض و بعضی کارهای بانکی به شهر بروند. باید توجه کنیم آب و جاده اصلی‌ترین نیاز روستاییان است اما اینترنت هم برای آنها ارزشش از آنها کمتر نیست.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس‌جمهوری یادآور شد: در سال 95، 27هزار روستا دارای اینترنت پرسرعت شدند که کار بسیار بزرگی بود و باید از وزارت ارتباطات تشکر کنم. رضوی گفت: امیدواریم تا پایان سال 96 بتوانیم بقیه روستاهای کشور را که حدود 38 هزار روستاست دارای اینترنت پرسرعت شوند، البته 23 هزار آبادی داریم که سعی خواهیم کرد بعضی آنها هم دارای اینترنت شوند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس‌جمهوری درباره پرداخت یارانه به روستاییان هم گفت: من به عنوان یک دولتی باید بگویم سیستم یارانه به قشر محروم روستایی درست است. هم‌اکنون 70‌درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام(ره) روستاییان و عشایر هستند.

رضوی افزود: اما به عنوان یک کارشناس یارانه را باید به معلولان جسمی و ذهنی داد نه کسانی که تن و روان سالم دارند.

 ماجرای کولبرها

وی درباره موضوع کولبرها و کمک به آنها هم گفت: کولبرها عمدتا برای روستاهای مرزی هستند که اگر آنها با یکدیگر شرکت تعاونی راه‌اندازی کنند به آنها وام صفر درصد تعلق خواهد گرفت و به جای کولبری با مشاوره و آموزش مجانی که توسط ما صورت می‌گیرد، می‌توانند به جای اینکه جنس و لباس از ترکیه بیاورند خود آنها تولید‌کننده شوند و آن زمان به ترکیه ببرند.

رضوی اجرای پروژه ارتقای تولید و توسعه اشتغال پایدار در دشت‌ها و مناطق روستایی در سال 96 برای ایجاد 144 هزار شغل با اختصاص 23705میلیارد ریال منابع و تسهیلات اعتباری، تجهیز بیش از 2هزار میلیارد تومان تسهیلات اعتباری 8درصدی جهت حمایت از سرمایه‌گذاری در مناطق روستایی از طریق بانک‌های سینا، پارسیان، کشاورزی، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید و با مشارکت بنیاد علوی (بنیاد مستضعفان)، بنیاد برکت (ستاد اجرایی فرمان حضرت امام) و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور را از دیگر اقدامات سال جاری این معاونت خواند.

اعطای وام با کارمزدهای پایین و حمایت آنها برای ایجاد کارگاه‌های مختلف تولیدی در زمینه‌های مختلف و بازار فروش از عوامل مهم جلوگیری مهاجرت روستاییان و عشایر به شهرها و حاشیه آنهاست.

 

ارسال نظر