تسهیلات عجیب به مدیران بانک صنعت و معدن/ وام با سود یک درصد و دوره بازپرداخت ۱۵ تا ۳۰ ساله با اقساطی که فکرش را هم نمی‌کنید+ سند

۱۴۰۱/۱۱/۰۱ - ۱۱:۱۳:۴۰
کد خبر: ۱۹۶۸۶۵
تسهیلات عجیب به مدیران بانک صنعت و معدن/ وام با سود یک درصد و دوره بازپرداخت ۱۵ تا ۳۰ ساله با اقساطی که فکرش را هم نمی‌کنید+ سند

بررسی‌ها از پرداخت تسهیلات کلان به اعضای هیات مدیره و هیات عامل بانک صنعت و معدن با سود یک درصد و دوره بازپرداخت ۱۵ تا ۳۰ ساله حکایت دارد.

به گزارش رصد روز، در حالی که برخی از بانکها حتی با بدیهی ترین تسهیلات مانند تسهیلات قرض الحسنه ازدواج مخالفت می کنند و گوش مدیران برخی شعب بانکی به تذکرات وزارت اقتصاد مبنی بر تسهیل شرایط پرداخت وام به شهروندان بدهکار نیست اما بررسی ها نشان می دهد که اعضای هیئت مدیره برخی بانکها نه تنها مشکلی برای دریافت وام ندارند بلکه شرایطی برایشان فراهم است که می توانند وامهای کلان را با اقساط کم بهره و دوره های بازپرداخت طولانی برای خود داشته باشند و سؤال اینجاست که عضو هیئت مدیره یک بانک بودن چقدر شرایط ویژه ای ایجاد می کند که این همه تبعیض را باید دید و توضیخش این باشد که این تسهیلات قانونیست اما قانونی که شکاف ایجاد می کند آیا نیاز به بازنگری ندارد؟

بانکها در شرایطی در پرداخت تسهیلات در موارد متعدد مخالفت می کنند که بررسی ها نشان میدهد ۵۰ درصد برنامه ششم توسعه هنوز محقق نشده و در عین حال نباید فراموش کرد که که براساس ماده ۲۱ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور میزان تسهیلات‌ صنعت باید به ۳۰ درصد کل تسهیلات برسد اما این قانون نیز نه تنها که اجرا نشده بلکه تسهیلات صنایع مولد کاهش پیدا کرده اما اگر بناست که چنین محدودیتهایی در پرداخت تسهیلات برای شهروندان و صنعت کشور لحاظ شود چرا

باید دست مدیران بانکی برای دریافت تسهیلات اینقدر باز باشد و یا شاهد سرریز شدن این تسهیلات به شرکت زیرمجموعه بانکها باشیم و در واقع بانکها از این جیب به آن جیب کنند در حالیکه در شرایط سخت اقتصادی همراهی نظام بانکی با مردم و صنعت کشور می تواند گذر از این پیچ را راحت تر کند.

تسهیلات کلان بانک صنعت و معدن با امتیازات ویژه به اعضای هیات مدیره و هیئت عامل

تسهیلات کلان اعضای هیات مدیره و هیات عامل بانک صنعت و معدن از جمله مواردی است که بررسی جزئیات آن سؤالات زیادی را مطرح می نماید. بررسی گزارشات مالی نیمسال نخست ۱۴۰۱ بانک صنعت و معدن نشان میدهد که برخی از اعضای هیئت مدیره و هیئت عامل این بانک در مجموع بیش از ۵ میلیارد تومان از این بانک تسهیلات دریافت کرده اند. نکته قابل توجه اینکه هرچند طبق قانون، بانکها در گزارشات ۶ ماهه ملزم به افشای اسامی اعضای هیئت مدیره و هیئت عامل در بخش تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط نیستند اما گزارشات بانک صنعت و معدن حاکی از آنست که ۶ نفر از اعضای هیئت مدیره و هیئت عامل این بانک چنین تسهیلاتی را دریافت کرده اند که اسامی آنان در پایان سال طبق قانون در دسترس قرار می گیرد.

بیان جزئیات این تسهیلات می تواند سؤالات زیادی را برای مردم به و دنبال کنندگان اخبار بانکی به دنبال داشته باشد.

این تسهیلات که در قالب مرابحه، فروش اقساطی، جعاله و قرض الحسنه به اعضای هیئت مدیره و هیئت عامل بانک صنعت و معدن پرداخت شده نشان میدهد که به جز تسهیلات جعاله در سایر موارد دوره بازپرداخت تسهیلات بین ۱۵ تا ۳۰ سال بوده و میزان اقساط آن در برخی موارد آنقدر ناچیزست که باعث تعجب است!

به عنوان مثال محاسبه میزان اقساط تسهیلات ۱۸۰ میلیون تومانی این اعضا با سود ۱۰ درصد و دوره بازپرداخت ۲۴۰ ماهه نشان می دهد اقساط این تسهیلات ماهیانه ۸۲۵ هزار تومان است.

از دیگر موارد قابل توجه در سیاهه تسهیلاتی اعضای هیئت مدیره و هیئت عامل بانک صنعت و معدن مربوط به دریافت تسهیلات قرض الحسنه با سود ۱ درصدست که چهار بار در این گزارشات به چشم می خورد. تسهیلاتی که بین ۱۲۰ تا ۱۷۶ میلیون تومان به اعضا پرداخت شده و دوره بازپرداخت آن ۱۵ ساله (۱۸۰ ماهه) و سقف میزان اقساط آن در تسهیلات ۱۷۶ میلیون تومانی ۹۸۹ هزار و ۸۰۰ تومان قابل محاسبه است.

هرچند که دریافت تسهیلات بالای ۵۰ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد برای افراد در بانکها بسیار دشوارست اما ادامه بررسی ها حکایت از دریافت تسهیلات ۶۲۸ میلیون تومانی یکی از اعضای هیئت مدیره بانک صنعت و معدن با سود ۱۰ درصد و دوره بازپرداخت ۲۰ ساله دارد که میزان اقساط آن ماهیانه حدود سه میلیون تومان می شود.

در این گزارش موارد دیگری نیز قابل مشاهده است مانند تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی با سود ۱۰ درصد و  دوره بازپرداخت ۲۰ ساله، تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی فروش اقساطی با سود ۱۰ درصد و دوره بازپرداخت ۳۰ ساله و موارد متعدد دیگری که تنها باعث سؤال روی سؤال می گذارد.

سند

سند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمدرضا
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
0
1
خدایا آخه این مملکت مگر صاحب نداره چرا هر کس در هر کجا هر غلطی که دلش میخواد میکنه و نتیجه اش تورم و بدبختی و گرانی برای مردم هستش آخر بابا در دیزی بازه حیا گربه کجا رفته بابا اینها با موقعیتهایی که دارند آش را با جاش دارند میخورند خدا آخر و عاقبت ما را ختم به خیر کنه با این دزدانی که خیلی راحت دور روز روشن دزدی میکنند ای داد بی داد چه کسی باید جلوی این دزدها را بگیره آخه
احمد رضا
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
0
1
خدا لعنت کند کسانی را که خیلی راحت و در روز روشن این جورا قانونی دزدی میکنند لعنت الله علی قوم الضالمین