بانک‌ها به نرخ سود مصوب پایبند باشند

۱۴۰۱/۱۰/۱۴ - ۱۱:۲۰:۲۰
کد خبر: ۱۹۶۱۳۳
بانک‌ها به نرخ سود مصوب پایبند باشند

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی با تاکید بر لزوم پایبندی بانک‌ها در خصوص نرخ مصوب سپرده‌های بانکی از اعمال اقدمات تنبیهی برای بانک‌ها و موسسات اعتباری متخلف خبر داد.

در این بخشنامه تاکید شده است، به رغم تأکیدات این بانک مبنی بر لزوم رعایت نرخ‌سودهای بانکی، حسب بازرسی‌های انجام شده و همچنین گزارش‌های واصله، برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری، همچنان با توسل به روش‌ها و شیوه‌های مختلف، از نرخ‌های سود مصوب این بانک تخطی می‌کنند.

لازم به ذکر است که ادامه روند نقض ضوابط ابلاغی در خصوص نرخ­های سود یاد شده بدون توجه به پیامدهای آن، ضمن افزایش بهای تمام شده پول در شبکه بانکی کشور، موجبات تضییع حقوق سایر ذی‌نفعان و همچنین تهدید ثبات، سلامت و استحکام مالی بانک­‌ها و موسسات اعتباری را فراهم می­ آورد. 

از این‌­رو ضمن ابلاغ اخطار و تذکر به بانک­‌ها و موسسات اعتباری ناقض نرخ­‌های سود موصوف و برخورد با آنها از طریق هیات انتظامی بانک‌ها، اقدامات زیر نیز در خصوص بانک‌ها و موسسات اعتباری متخلف در دستور کار این بانک قرار می‌گیرد: 

- تعطیلی یا غیر فعال کردن شناسه اختصاصی شعب متخلف؛ 

- مدنظر قرار دادن تخلفات مذکور به عنوان تخلفات حایز اهمیت در تصمیم‌گیری‌ برای صدور تأییدیه صلاحیت مدیران بانک‌ها و موسسات اعتباری؛ 

- بازنگری در حدود رشد مجاز مقرر در ضوابط ناظر بر کنترل مقداری ترازنامه؛ 

- بازنگری در تعداد شعبه و باجه؛ 

- مدنظر قرار دادن تخلفات موصوف در بررسی‌های مربوط به صدور مجوزهای موردنیاز بانک‌و موسسه اعتباری از جمله مجوزهای برگزاری مجامع، افزایش سرمایه، ارایه خدمات ارزی و ...

همچنین لازم است بانک و موسسه اعتباری، روسای شعبی که در رعایت ضوابط نرخ‌های سود مرتکب تخلف شده‌اند را از سمت خود عزل کنند.

در پایان این بخشنامه آمده است، مراتب به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳‌‌‌/۹۶ مورخ ۱۶‌‌‌/۵‌‌‌/ ۱۳۹۶ به تمامی واحدهای ذی ربط بانک‌ها و موسسات اعتباری ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به‌عمل آید..

 

ارسال نظر