تغییر رئیس کل بانک مرکزی تاثیری بر بازار ارز دارد؟/ یک کارشناس: می‌توان مانع وخیم شدن اوضاع شد

۱۴۰۱/۱۰/۰۹ - ۱۰:۰۰:۴۴
کد خبر: ۱۹۵۹۱۱
تغییر رئیس کل بانک مرکزی تاثیری بر بازار ارز دارد؟/ یک کارشناس: می‌توان مانع وخیم شدن اوضاع شد

روز پنجشنبه علی صالح‌آبادی از ریاست بانک مرکزی استعفا داد و محمدرضا فرزین با رأی اعتماد هیات دولت به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی معرفی شد. کامران ندری، کارشناس اقتصادی، در مورد تغییر رئیس کل بانک مرکزی و تاثیر احتمالی آن بر بازار ارز گفت: تغییر رئیس کل بانک مرکزی در این شرایط می‌تواند تا حدودی از شدت وخامت بازار ارز کم کند اما نمی‌توانیم انتظار معجزه داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، بخش‌هایی از گفت‌وگو با کامران ندری را در ادامه می‌خوانید:

  • شخصیت رؤسای بانک مرکزی می‌تواند در مدیریت اقتصاد تاثیرگذار باشد اما این موضوع در ایران زیاد تاثیرگذار نیست، زیرا اقتصاد ایران با مشکلات ساختاری زیادی مواجه است و عوامل متعددی چون تحریم‌ها، رشد بالای نقدینگی، مداخلات دستوری در قیمت‌گذاری، انحصار شدید بنگاه‌های تولیدی، رشد پایین اقتصادی، نرخ تورم و انتظارات تومی بالا در نرخ ارز تاثیرگذار است. 
  • وجود عوامل موثر در افزایش نرخ ارز دلیل نمی‌شود که رئیس کل بانک مرکزی قدرت این را نداشته باشد که بازار را تا حدودی مدیریت کند و تغییر رئیس کل بانک مرکزی در این شرایط می‌تواند تا حدودی از شدت وخامت اوضاع کم کند اما نمی‌توانیم انتظار معجزه داشته باشیم.

رئیس کل جدید بانک مرکزی امکان و اختیار این را دارد که مانع وخیم شدن اوضاع در بازار ارز شود

  • رئیس کل قوی می‌تواند مانع درخواست‌های غیراصولی و زیانباری که از ناحیه دولت بر بانک‌ها اعمال می‌شود، شود. رئیس جدید بانک مرکزی شاید نتواند اوضاع را بهتر کند اما امکان و اختیارات این را دارد که مانع وخیم شدن اوضاع در بازار ارز شود و از سرعت افزایش قیمت دلار کم کند. 
  • تصمیم‌گیری درباره ساختار رژیم ارزی، شناورسازی نرخ ارز، رژیم ارزی چند نرخی، میزان نرخ بهره نرخ بهره، اضافه برداشت بانک‌ها، برداشت دولت از تنخواه در ساختمان بانک مرکزی رخ می‌دهد و علیرغم مشکلات ساختاری زیاد در اقتصاد کشور، رئیس کل بانک مرکزی می‌تواند با تصمیم‌گیری در موارد ذکر شده نقش کلیدی داشته باشد. 
  • ترکیب و ساختار تعیین شده برای شورای پول و اعتبار همواره با تصمیمات گرفته در این شورا، فشارهای زیادی بر بانک مرکزی وارد می‌کند و رئیس بانک مرکزی مقتدر می‌تواند از این فشارها کم کند. 

 

ارسال نظر