روند صعودی قیمت دلار در نخستین روز این هفته نیز ادامه داشت

۱۴۰۱/۰۹/۲۷ - ۰۳:۲۵:۴۴
کد خبر: ۱۹۵۴۱۳
روند صعودی قیمت دلار در نخستین روز این هفته نیز ادامه داشت

قیمت دلار دیروز در بازار آزاد وارد کانال ۳۹ هزار تومانی شد. در بازار متشکل ارزی، قیمت فروش دلار توافقی ۳۶ هزار و ۳۵۶ تومان اعلام شده است.

در بازار متشکل ارزی، قیمت فروش دلار توافقی ۳۶ هزار و ۳۵۶ تومان و قیمت خرید دلار توافقی ۳۶ هزار و ۳۴۳ تومان اعلام شده است. قیمت فروش یوروی توافقی نیز معادل ۳۸ هزار و ۶۰۸ تومان اعلام شده است.

قیمت دلار در آخرین هفته آذر ماه ۱۴۰۱ در نخستین ساعات معاملاتی در بازار تهران با روند کاهشی آغاز به کار کرد اما در ادامه روز با افزایش به خود گرفت.

روند کاهشی قیمت دلار در ابتدای روز بسیاری از معامله‌گران را به این ظن انداخت که به جهت سفر روز یکشنبه نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، دلار مسیر کاهشی به خود گرفته است. اما در ادامه روز قیمت دلار در بازارهای موازی، این اسکناس امریکایی را نیز به کانال‌های قیمتی که هرگز ندیده، کشاند. پیش از این قیمت دلار سلیمانیه بیشترین نرخ را در بازارهای همسایه داشت اما حدود ۲ هفته‌ای است که دلار تهران پیشتاز بازارهاست. قیمت درهم امارات هم تقریبا هر ۲ ساعت یک پله در کانال ۱۰ هزار تومان افزایش دارد. همچنین احتمال اینکه تا پایان امروز به کانال ۱۱ هزار تومان ورود کند، بسیار است. درهم امارات اکنون با قیمت ۱۰ هزار و ۸۴۰ تومان معامله می‌شود.

قیمت دلار سلیمانیه ۳۹ هزار و ۵۰ تومان بود و برای فردایی آن نیز قیمت ۳۹ هزار و ۴۵۰ تومانی پیش‌ بینی شده است. قیمت دلار هرات نیز ۳۸ هزار و ۴۵۰ تومان است.

در یک ماه‌ گذشته با توجه به شتاب‌گیری قیمت دلار، سکه و طلا در بازار تلاش مردم برای تبدیل سرمایه‌هایشان به دارایی‌هایی با ریسک پایین بیشتر شده است.

بازار معاملات تهران شاهد فضای انتظامی بود. حجم معاملات خرد افزایش یافت و ارز توسط بانک مرکزی مستمر تزریق می‌شود. این در حالی است که در هفته‌ گذشته بسیاری از معامله‌گران، اخبار مربوط به سفر گروسی، نماینده آژآنس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران را سیگنال کاهشی قیمت دلار در ابتدای هفته جاری می‌دانستند.

به نظر می‌رسد فعلا بازار ارز و طلا و سکه به تلاش‌های بازارساز واکنش نشان نمی‌دهد و روند افزایشی قیمت دلار همچنان ادامه دارد.

   بازار منتظر برجام است

امروز ۲۶ آذر ۱۴۰۱، روند معاملات فردایی افزایش داشت. برخی معامله‌گران معتقد بودند این افزایش معاملات فردایی با هدف فروش دلار در نرخ‌های بالاتر توسط معامله‌گران حرفه‌ای است، زیرا قیمت دلار در روزهای آینده با سفر گروسی به ایران کاهش خواهد داشت.

از سوی دیگر در هفته ‌گذشته بازدهی بازار ارز مثبت بود و تقاضا نیز روند صعودی داشت. این چراغ سبز بازار سرمایه از سوی تحلیلگران بازار، زنگ خطری بود برای کاهش قیمت دلار و سکه در روزهای آینده، زیرا بخشی از سرمایه‌ها به سوی بورس سرازیر می‌شود و از حجم تقاضا در بازار سکه کم می‌شود.

با پایان معاملات نقدی امروز و بسته شدن قیمت دلار در بالاترین نرخ تاریخ معاملاتی خود، فعلا خریداران، معامله‌گران و تحلیلگران در فضایی انتظاری به سر می‌برند تا فردا. باید دید بازار نسبت به از سرگیری مذاکرات هسته‌ای برجام در تهران و با میانجی‌گری قطر چه واکنشی نشان می‌دهد.

   خریداران دست بالا را دارند

در همین راستا مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی درباره قیمت دلار در روزهای پیش رو به تجارت‌نیوز می‌گوید: «به نظر می‌رسد محدوده قیمتی ۳۸۵۰۰ و ۴۰۷۰۰ تومان مناطق مهم آینده دلار باشد. با توجه به قدرت حرکتی دلار در روزهای اخیر، عده‌ای عقیده دارند دولت با توجه به کسری بودجه‌ای که دارد در مناطق یاد شده به ایجاد حرکت‌های مصنوعی اقدام می‌کند و بازار را به تلاطم می‌اندازد.»

او با اشاره به رفتار خریداران در پی اقدامات دولت می‌افزاید: «در پی تلاطم بازار و افزایش قیمت‌ها خریداران به صرافت خرید می‌افتند. با تصمیمی که معامله‌گران برای حفظ سرمایه‌شان می‌گیرند، دلار روند افزایشی می‌گیرد.»

دیبا در مورد عوامل تاثیرگذار بر قیمت دلار در هفته آخر آذر می‌گوید: «تنها یک خبر حتی از جنس اخبار فیک می‌تواند بازار را کمی آرام کند و از این سراسیمگی و خریداران پرحرارت خالی کند. اما در مجموع عوامل سیاسی و ریسک‌های سیستماتیک حاضر در جامعه به ما می‌گوید که خریداران دست بالا را دارند.

روند قیمت طلا و سکه با قیمت دلار همراه شد و روند افزایشی داشت. نیم و ربع سکه باز به کانال ۱۲ و ۹ میلیون برگشتند و سکه امامی هم به کانال ۱۹ میلیونی نزدیک شد. اما آیا طلا ارزان می‌شود؟ قیمت سکه امامی در نخستین ساعات معاملاتی خود بیش از ۵۰۰ هزار تومان افزایش داشت. قیمت طلا نیز گران‌تر شد. تحلیلگران بازار با توجه به بازدهی مثبت بازار بورس در هفته گذشته امید داشتند این هفته قیمت طلا و سکه روند کاهشی یا حداقل باثباتی داشته باشد، اما این بازار همچنان پرتقاضا و افزایشی است. قیمت دلار روز گذشته افزایش داشت و این موضوع بازار طلا و سکه را نیز به‌طور سنتی تحت تاثیر قرار داد.

هر چند در سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت طلا و سکه به‌طور رسمی اعلام می‌شود، اما مخاطبان تجارت‌نیوز قیمت‌های بازار را متفاوت از قیمت‌های رسمی اعلام‌شده می‌دانند. برخی از مخاطبان نوشته‌اند این قیمت‌ها توسط دولت به‌طور نمایشی بالا می‌رود تا اندک سرمایه مردم به طلا و سکه تبدیل شود و بانک مرکزی سکه‌هایش را بفروشد. در چنین شرایطی نقدینگی از دست مردم خارج می‌شود و بعد قیمت سکه برمی‌گردد. فردا گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر می‌کند و به اعتقاد تحلیلگران بازار، این سفر می‌تواند مسیر قیمت دلار و به تبع آن قیمت طلا و سکه را نیز تحت تاثیر قرار دهد. باید دید بازارها فردا چه واکنشی به سفر گروسی نشان می‌دهند. قیمت سکه امامی با بیش از ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت، به ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. البته این قیمت در پله ۸ و ۹ کانال ۱۸ میلیون تومان نوسان دارد.

قیمت سکه بهار نیز روند صعودی داشت. این قطعه از سکه روز گذشته از نیمه کانال ۱۸ میلیون تومانی گذشت و ۶۴۳ هزار تومان افزایش قیمت داشت. در لحظه نگارش این گزارش، سکه بهار با قیمت ۱۸ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان معامله شد.

نیم و ربع سکه در نخستین ساعات معاملاتی (شنبه) در کانال ۱۱ و ۸ میلیون تومانی معامله می‌شدند. در ادامه معاملات اما این قطعات سکه به کانال بالاتر برگشت و با ۲۵۰ هزار تومان افزایش قیمت، نیم سکه به ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.

ربع سکه نیز ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شد. سکه گرمی هم مانند روزهای گذشته کمترین افزایش قیمت را داشت. این قطعه از سکه با ۲ هزار تومان رشد قیمت به ۴ میلیون و ۲۵۲ هزار تومان رسید.

قیمت طلا دیروز افزایش داشت. هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲۵ هزار تومان گران شد و با قیمت یک میلیون و ۷۱۵ هزار تومان معامله شد. طلای دست دوم هم یک میلیون و ۶۹۷ هزار تومان شد. هم‌اکنون اختلاف قیمت طلای نو و دست دوم در حدود ۱۸ هزار تومان است. این اختلاف قیمت نسبت به روزهای پایانی هفته گذشته که بیش از ۲۰ هزار تومان بود، امروز کاهش داشته است.

 

ارسال نظر